Radiator koel-fan

Gestart door Frans 50, 29-06-2007 09:29:57

Vorige topic - Volgende topic

Frans 50

Ik weet dat ik mogelijk verkeerd zit met mijn vraag... maar dit deel van het forum wordt veel bezocht daarom maar even hier.

Vervolg op de topic die al eerder starte maar weinig reacties opleverde.
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=19975.0

Wie kan mij vertellen of de radiator-fan (850 bj 1995) bijft draaien als je de auto van contact zet.
Ik heb stellig de indruk dat de mijne dat niet doet! Zo niet, kent iemand dit fenomeen  dat deze uitgaat op het moment dat je het contact uit zet ???

Eugene

Ja, die gaat weer uit nadat je de auto van contact haalt. Kwestie van wachten met de auto uitzetten tot de fan is uitgeraasd.

If it's not blown, it sucks...

Frans 50

Citaat van: Eugene op 29-06-2007 09:31:00
Ja, die gaat weer uit nadat je de auto van contact haalt. Kwestie van wachten met de auto uitzetten tot de fan is uitgeraasd.

Mooi... bedankt voor de info... scheelt weer een zoek actie!

-D©©©L-

Ik heb een 10V die langer blijft nalopen...
De R stopt 2 a 3 seconden nadat je de het contact uitgezet hebt.

)()()sT

Ik heb ooit gelezen dat ie zou kunnen blijven draaien bij afgezette motor.
Echter, draait ie, en je zet de motor uit, dan gaat ie idd. uit. Ook als je erna weer even de sleutel op 2 zet gaat ie niet meer aan.

Ik geloof, mocht ie echt warm zijn, dat ie toch zou kunnen blijven draaien (ergens gelezen hier).
Ik herinner me laatst de 850 van Freek, daar bleef dat ding 5 minuten nadraaien met afgezette motor  :o
Klopt ook nie echt lijkt me....

Ludo

tot 12 minuten kan de fan blijven nadraaien.
staat allemaal in Vadis.

anders moet je maar niet zo hard blazen...  :P  :evil:

Eugene

De c70 blijft ook die 12 minuten nadraaien nadat ie van contact af is volgens mij als ik daar eens mee weg ben geweest. De T-5 is onderhand wel wat gewend. Draait soms een 30sec tot een minuut na, daarna zet ik em pas uit.

(uiteraard is er dan al een aardig koelrondje gedaan voor de turbo/olie/remmen)

If it's not blown, it sucks...

Frans 50

Citaat van: Ludo op 29-06-2007 09:41:54
tot 12 minuten kan de fan blijven nadraaien.
staat allemaal in Vadis.

anders moet je maar niet zo hard blazen...  :P  :evil:

Even resumeren... de fan blijft dus wel na draaien tot dat het koelwater weer binnen de temperatuur marge is.  :azn: Dus zou ik best wel eens een sensor probleem kunnen hebben.  :-\

)()()sT

Frans,

Bij normaal rijgedrag (en bijvoorbeeld toch een lang stuk achter de kiezen) hoor ik 'm draaien als het buiten toch wat warmer is en nog een stukje binnendoor rijd (met stoplichten e.d.)

Ik laat de motor dan meestal even lopen totdat de fan uitgaat; want zet je het contact af met draaiende fan, dan gaat ie ook uit.
anders moet je maar niet zo hard blazen... 

Ik heb maar een GLT  :evil:
Ik heb 'm dus nog nooit langer horen draaien (zoals bij mn VW wel altijd was)...
Ben dan ook een voorbeeldige rijder  :angel: ;D

Frans 50

Citaat van: )()()sT op 29-06-2007 09:59:30
Frans,

Bij normaal rijgedrag (en bijvoorbeeld toch een lang stuk achter de kiezen) hoor ik 'm draaien als het buiten toch wat warmer is en nog een stukje binnendoor rijd (met stoplichten e.d.)

Ik laat de motor dan meestal even lopen totdat de fan uitgaat; want zet je het contact af met draaiende fan, dan gaat ie ook uit.
anders moet je maar niet zo hard blazen... 

Ik heb maar een GLT  :evil:
Ik heb 'm dus nog nooit langer horen draaien (zoals bij mn VW wel altijd was)...
Ben dan ook een voorbeeldige rijder  :angel: ;D

Mmmmmmmm verwarring alom.. ;D
Ik ben niet van het type hardblazen .. maar ik zit momenteel met een temperatuur probleem, ontdekt tijdens onze terugreis vanuit Duitsland met de caravan (kleintje 800Kg) Bij het omhoog rijden, heuvelachtig gebied loopt de meter op naar +/- 1 uur om vervolgens bij het dalen weer te zakken naar een stand van een 2mm boven 3 uur.
Inmiddels vervangen..:
Waterpomp met alle klimbim van de distributie.   :o
Thermostaat.  :P
Temperatuur voeler in het blok.  :azn:

Blijft:
Toerental fan  :(
Mogelijk toch een slechte lucht stroming door de lamellen van de radiateur.  ;)
Temperatuur voeler radiateur. ::)
Radiateur.  :-[
Koppakking...  :'(

scania164

Hoi frans
Als hij verder mooi loopt en geen koelvloeistof gebruikt zou ik me geen zorgen maken.
Heb je al gevoeld aan de waterslangen?
Mijn oude 940 turbo pompte de slangen op dus geen verbruik maar wel keiharde slangen vd uitlaatgassen in de vloeistof.
Dus je zou ff kunnen voellen of de waterslang normaal aanvoelt of keihard.
Ik denk dat er weinig is verder.
Lijkt me toch normaal als hij met caravan een bult op moet dat hij iets warmer wordt.

Gr chris

)()()sT

Hmmm... misschien toch de radiateur (omdat ie al eens opgelapt is?)
Sensor is niet lastig hè.. MIsschien eens proberen?

Koppakking lijkt me stug.... (kan natuurlijk heus wel), maar heb je een extreem harde waterslang? Koppakking is overigens ook meer "een gevolg van.... warmlopen ofzo," toch niet voor een watermeter die oploopt. Dat is een koelingprobleem.

Toch hoor je het niet veel; die meter staat meestal strak in het midden; bij mij i.i.g. wel en bij mijn ouders met caravan en 30 graden de Pyreneën over ook.

Dus... het lijkt me:
- radiateur; koeling niet voldoende,
- fan die niet hard genoeg draait (??) Kan dit, toerental te meten van dat ding?
- sensor van de meter (zou een "lachertje" zijn als ie gewoon verkeerde waarden doorgeeft)
- ??

Frans 50

Citaat van: scania164 op 29-06-2007 11:38:26
Hoi frans
Als hij verder mooi loopt en geen koelvloeistof gebruikt zou ik me geen zorgen maken.
Heb je al gevoeld aan de waterslangen?
Mijn oude 940 turbo pompte de slangen op dus geen verbruik maar wel keiharde slangen vd uitlaatgassen in de vloeistof.
Dus je zou ff kunnen voellen of de waterslang normaal aanvoelt of keihard.
Ik denk dat er weinig is verder.
Lijkt me toch normaal als hij met caravan een bult op moet dat hij iets warmer wordt.

Gr chris

Hoi Chris,
Nee slangen worden niet overdreven hard, maar de temperatuurmeter loopt wel redelijk naar de rode vlag.
Het max temperatuurlampje heeft nooit gebrand! en de naald is tot maximaal aan het onderste streepje van de rode vlag gekomen.
Ook is het veiligheids ventiel van het expansie vaatje niet aangesproken, dus geen koelwater spuiter gehad.

Het vervelende is dat ik er behoorlijk onzeker van wordt..Ik heb voorheen de caravan met een 1800 Volvo 440 getrokken en nooit dit probleem gehad of gezien, ook niet bij 30 graden in Frankrijk en op onze ritten naar zuid Duitsland (bijna de zelfde route als die van de 850)

Dus zeg het maar...  :eusa_think:

Frans 50

Citaat van: )()()sT op 29-06-2007 11:39:12
Hmmm... misschien toch de radiateur (omdat ie al eens opgelapt is?)
Sensor is niet lastig hè.. MIsschien eens proberen?

Koppakking lijkt me stug.... (kan natuurlijk heus wel), maar heb je een extreem harde waterslang? Koppakking is overigens ook meer "een gevolg van.... warmlopen ofzo," toch niet voor een watermeter die oploopt. Dat is een koelingprobleem.

Toch hoor je het niet veel; die meter staat meestal strak in het midden; bij mij i.i.g. wel en bij mijn ouders met caravan en 30 graden de Pyreneën over ook.

Dus... het lijkt me:
- radiateur; koeling niet voldoende,
- fan die niet hard genoeg draait (??) Kan dit, toerental te meten van dat ding?
- sensor van de meter (zou een "lachertje" zijn als ie gewoon verkeerde waarden doorgeeft)
- ??

Citaat van: )()()sT op 29-06-2007 11:39:12
- ??

Ja Joost, duur sensortje... 530 euro tot nu toe...  :(

Nu eerst maar eens concentreren op de radiateur... meest voor de handliggend.  :azn:

gr Frans

scania164

Is het niet een idee om de de daadwerkelijke temperatuur na te meten?
Dat van die radiateur heb ik als vrachtwagenmonteur ook al heel vaak meegemaakt bij auto's die in de bulten zaten,oplossing:met lucht de radiateur doorblazen :eusa_sick: :eusa_sick:
Maarja dat is weer anders gezien het een aanzuigende fan is...
Dan eens kijken voor een andere radiateur bij bv estate service of bij elfrink in Enter.

gr chris