Ik heb hem!!

Gestart door Nunki, 30-06-2007 17:45:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nunki

Beste Roffelaars,

Ik ben al een jaar of 2 forumlid, maar heb een half jaartje zonder 850 gezeten. Ik had destijds een blauwe T-5 sedan met automaat die ik heb omgeruild voor m'n 'jeugddroom': een Jaguar xj6 series 3 uit '85.
De Jag bevalt prima en is technisch in goede conditie, maar als 'daily driver' is hij minder prettig. Daarnaast vind ik het zonde om de wagen af te rijden... Ik ga hem schorsen en stallen of misschien over een tijdje verkopen. Dat ga ik even met mezelf uitvechten. (emotie vs verstand)
Dus: toch maar weer op zoek gegaan naar een goede 850. Moest wel een estate zijn. Ik vond bij een particulier een erg mooi exemplaar en die heb ik vanmiddag bekeken. Het betreft een donker blauwe T-5 (zelfde kleur als m'n vorige) uit 1995, handgeschakeld. De km stand is rond de 199.000 dus dat is erg gunstig! Een mooie basis lijkt me om op termijn iets uit te bouwen... :eusa_dance: 
Hij is verder niet heel luxe uitgevoerd, maar dat vind ik geen punt. Bekleding is half leer / half stof, hij heeft een werkende airco en plakhout op het dashboard. Wel een achterspoiler en roofrails, dus daar hoef ik niet meer achteraan.
Wat me wel opviel is dat de stoelbekleding uit de eerste generatie 850 komt. Ik bedoel die grijzige bekleding. Die had ik ook in m'n eerste glt uit '92. Ik dacht altijd dat de modellen vanaf ongeveer '94 de nieuwere, donkerdere bekleding hadden. Deze is uit januari '95 dus misschien een soort restpartij bekleding of laat overgangsfasemodel? De dashboard knoppen waren wel van het latere model, voor zover ik kon beoordelen.
De turbo klonk gezond, geen rare dingen verder voor zover ik kon beoordelen. Hij heeft.
Enige aandachtspunt is de distributieriem, die bij 210.000 vervangen moet worden volgens de papieren.
Het is al met al een nette wagen van nette mensen, die ik voor een redelijk gunstig bedrag heb kunnen kopen dus mij hoor je niet klagen  :D
Als ik hem volgende week heb dan plaats ik wat plaatjes.

Cheers!
Joost

   

Chris

Gefeliciteerd met wederom een 850, en veel veilige kilometers gewenst! 199.000 km, daar kun je voorlopig nog wel even mee vooruit ;)

Foto's zien we wel komen dan...

Eugene


If it's not blown, it sucks...

Taranis

Welkom terug... waarom is de Jag trouwens niet prettig als daily driver?

rody

heerlijke autos; jaguar.

ik neem aan dat het een 4.2 is?

wees zuinig op de jag als deze nu nog roestvrij is brengt deze over 3 jr. een leuk bedrag op.

is nl. stukken mooier dan die modellen van 87 etc.

nog een echte classic.

in ieder geval veel plezier met de 850.

gr.

Nunki

Citaat van: Taranis op 01-07-2007 13:21:26
Welkom terug... waarom is de Jag trouwens niet prettig als daily driver?

Op zich rijdt de Jag prima. Ik vind het persoonlijk een van de mooiste productiewagens die ooit gemaakt zijn, maar het is een wagen met techniek van heel wat jaren geleden. Alles is vrij zwaar uitgevoerd, zo ook de pedalen. Het unieke aan mijn Jag is dat het een handgeschakelde Sovereign is. Dat scheelt redelijk wat in het verbruik, maar je moet bijv. niet al te lang in de file staan. Het koppelingpedaal gaat serieus zwaar en daar is ook niets aan te doen. Zo is het destijds nu eenmaal ontworpen. Niet voor niets zijn het bijna allemaal automaten... Ik ben er wel aan gewend, maar ik heb ook een vriendin die er overweg mee moet kunnen.
Het is echt een auto voor op de snelweg, voor langere afstanden. Dan kun je lekker rustig cruisen. We zijn er laatst mee op vakantie geweest (leuk op de camping in Frankrijk met zo'n bak  ;D ) en dan geeft hij geen krimp. Hij is erg betrouwbaar, nooit rare dingen gehad. (anders dus dan de spookverhalen die de ronde doen over het merk)
Als je een keer een boodschap moet doen (en dat doet een mens nu eenmaal) dan is het allemaal minder praktisch. Weinig laadruimte, (wel een diepe bak, maar je kunt er net een fles cola rechtop in zetten) de bank kan niet omgeklapt, hij is enorm lang (soms lastig op krappe parkeerplaatsen bij supermarkten e.d.)
Ik was me hier volledig van bewust toen ik hem aanschafte, maar  het gevoel won het even van het verstand : )
Het voornaamste is dat ik het erg zonde vind om hem af te rijden. Hij is over 2,5 jaar belastingvrij. Dat is prettig, maar als ik 20.000 per jaar rijd of meer, dan krijgt hij toch wel wat voor z'n kiezen, die oude kat.
+ ik mis de 850 eigenlijk enorm   :-[

@ Rody,

Het is idd een xj6 met 4.2 motor. Helaas heeft de roestduivel de laatste jaren wel een beetje toegeslagen. Niet heel dramatisch, maar hij krijgt wel wat plekjes bijv. onder de voorruit. Ziet er onschuldig uit maar je weet niet wat er onder zit. Of beter; dat weet je helaas wel  ::)
Als je hem helemaal strak wilt maken dan ben je zo 4000 euro kwijt, incl overspuiten e.d.
Maar het gaat zeker een klassieker worden, de series 3. Daar ben ik wel van overtuigd. Een goede belastingvrije wordt nu voor rond de 11.000 verkocht, zo gemiddeld.
Ik ga nog eens overdenken wat ik ermee ga doen...

Gr. Joost



)()()sT

Welkom terug Joost!

Dus toch weer een 850 erbij, netjes!
Ben benieuwd naar de foto's. Voor wat betreft de stoelen: mijn pa (855 '93) heeft de "oudere" bekleding met in de zitting 2 delen. Ik heb zelf de 3-delige (beide half-"leer").
Ik dacht ook altijd dat dat nieuwere bekledingen waren, maar bv. Dave (850T5 freak) had in zijn '93er ook die driedeling. Daarnaast heb ik al meerdere '96ers gezien met de "oudere stoelen."

Veel plezier ermee!

Taranis

Citaat van: Nunki op 01-07-2007 16:28:32
+ ik mis de 850 eigenlijk enorm   :-[

Dat is voldoende reden ;D

Maar wel zonde... eigenlijk zou je zo'n Jag op moeten knappen. Heeft toch wel iets, zo'n Jag. Een mooie MK II ofzo...  :eusa_drool:

Nunki

Citaat van: Taranis op 01-07-2007 18:10:26
Citaat van: Nunki op 01-07-2007 16:28:32
+ ik mis de 850 eigenlijk enorm   :-[

Dat is voldoende reden ;D

Maar wel zonde... eigenlijk zou je zo'n Jag op moeten knappen. Heeft toch wel iets, zo'n Jag. Een mooie MK II ofzo...  :eusa_drool:

Da's inderdaad waar. Als ik een pot met geld had...
Wel een lastige keuze hoor. Geld kun je ook gebruiken om je roffel wat op te kietelen. Da's ook verleidelijk...

@ )()()sT ik heb nog eens wat rondgespeurd op internet en kom inderdaad op latere modellen ook af en toe de 'oudere' bekleding tegen. Was me nooit opgevallen.
Ik hoop trouwens dat de koop doorgaat want er is keihard over m'n bod heengegaan inmiddels.  Heb al wel een mondelinge toezegging en afspraak dat ik hem a.s. zaterdag kom halen. Is ook via mail bevestigd. Ik ben benieuwd wat ze ermee doen : (
Wordt het nog spannend ook. Nagelbijten komende week... 

Niek

Welkom back, en veel plezier straks met je 850!
And through it all she offers me protection
                      VOLVO C70

FGG

Welkom (terug) op 't Forum, Joost.

Misschien is 't een idee om ondertussen vast wat pics te plaatsen van de Jag.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Nunki

Damn de koop gaat niet door! Balen  :evil:
De huidige eigenaar zegt dat hun nieuwe wagen (espace) tegen verwachting niet bevalt (electrische storingen e.d.) en ze de 850 aanhouden. Toeval wil dat er gisteren een bod op hun 850 is geplaatst van 1000 euro (!) hoger als het mijne. Daar kan ik helaas niet tegenop. Ze zeggen dat dat er niets mee te maken heeft en dat ze er na hun vakantie op terugkomen als ze een goeie espace hebben gevonden. Ik heb er een beetje hard hoofd in maar ok. Ik geef ze groot gelijk als het bod er wel mee te maken heeft. 1000 euries is veel geld...
Helaas dan maar. Moet ik weer opnieuw m'n zoektocht beginnen.  :'(

)()()sT

Goeie Espace

:eusa_naughty:

Wel erg balen, hopelijk vind je snel wat moois....  :eusa_pray:

;)

Nunki

Citaat van: )()()sT op 02-07-2007 15:48:49
Goeie Espace

:eusa_naughty:


Dat dacht ik ook ja. Ben ik als aankomend roffelaar weer de dupe van dat franse merk...

Nunki

 :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Yes het gaat waarschijnlijk toch door! Ze hebben toch een goeie espace gevonden zonder electronische problemen. Ik ga de rest van de week even duimen draaien voor de franse techniek... Zaterdag weet ik het pas zeker.

:)