Roffel leeft!!!

Gestart door simmz, 02-07-2007 09:01:34

Vorige topic - Volgende topic

simmz

de zuigers zijn niet vervangen. De cylinders zijn gehoond en de zuigers zijn voorzien van nieuwe zuigerveren. Weet niet zeker of die overmaats zijn maar mijn idee is dat na het honen de veren net 1 slag groter mogen zijn. Of zit ik dan ernaast?

Hoe zit het met een cylinderwand die hard kan worden door een te hoge temperatuur? Kan dat?  :eusa_think:

Bedankt!  ;)
every man dies, not every man really lives

)()()sT

Wat een verhaal hè, hopelijk komt het uiteindelijk goed met de wagen en kunnen we eens optisch gaan opleuken  :evil:

Citaat van: simmz op 18-10-2007 13:59:15
Nu willen ze met een of andere olie de blok 1500km laten lopen om het inloopproces te versnellen. Als dit goedje niet te krijgen is wordt de blok weeeeeeer opengemaakt en dan gaan ze kijken of er inderdaad een zuigerveer lekt of iets anders aan de hand is.

tot die tijd kan ik fietsen. De inlaat laten ze er even vanaf omdat dat anders dubbel werk zou zijn. Hopelijk gaan ze dan ook meteen de keering vervangen...

Maar... je hebt dus nu geen auto als ik het goed begrijp. En die 1500 km laten lopen, hoe gaat dat gebeuren...?

simmz

Citaat van: )()()sT op 18-10-2007 17:58:30
Maar... je hebt dus nu geen auto als ik het goed begrijp. En die 1500 km laten lopen, hoe gaat dat gebeuren...?

nope... geen auto. De peugeot van mijn vriendin en m'n vespa uit 67... die moeten het nu opvangen. Die 1500 km kan ik gewoon zelf rijden. Lekker met zo'n lekkende keering 3 weken rondhobbelen... vinden de mensen leuk waar ik dagelijks parkeer...

hoi!

ed

Citaat van: simmz op 18-10-2007 14:46:39
de zuigers zijn niet vervangen. De cylinders zijn gehoond en de zuigers zijn voorzien van nieuwe zuigerveren. Weet niet zeker of die overmaats zijn maar mijn idee is dat na het honen de veren net 1 slag groter mogen zijn. Of zit ik dan ernaast?

Hoe zit het met een cylinderwand die hard kan worden door een te hoge temperatuur? Kan dat?  :eusa_think:

Bedankt!  ;)

Nee, zijn dezelfde maat veren als origineel.

Wanneer is het zinvol om de veren alleen te vervangen? Bij bepaalde types motoren slijten de zuigerveren zo hard dat het soms zin heeft alleen de veren te vervangen. Ook kan het zijn dat de veren vast zitten door koolaanslag. Ook dan kan het vervangen van de veren voldoende zijn om het blok weer gezond te maken.
Als de zuiger en de cilinderand slijtage heeft opgelopen (door veel km's of schade) is het natuurlijk geen oplossing om er maar een hoon doorheen te halen en nieuwe veren te monteren. Je vraagt je misschien af waarom die hoon erdoorheen wordt gehaald: Als een cilinder geboord wordt, wordt hij vlak voor de maat gebracht met de boor. Het laatste stukje wordt met de hoon gedaan. Er wordt dan een mooi kruisvormig krassenpatroon in de cilinderwand gemaakt. Die krassen zijn zinvol omdat deze de olie mooi vasthouden. Bij een te rustig ingereden diesel zie je nog wel eens dat de hoonkrassen vol zitten met lak afkomstig uit de verbrandingsresten. Deze laag wordt dan glad en houdt geen olie meer vast. Daardoor ontstaat er weer schade en uiteindelijk compressieverlies of olieverbruik.

Ze hebben dus de cilinderwand weer ruw gemaakt met de hoon zodat er weer een goed loopvlak ontstaat. Ik weet niet of en hoe ze de boring hebben gecontroleerd, maar normaal gesproken meet de de cilinders op maatvoering, maar zeker ook op ovaliteit. Zelfs als een cilinderwand er nog prima uitziet kan hij ovaal vervormd zijn, en dan wordt het ook niks meer.

Ik kan me ook voorstellen dat jouw blok met de geschiedenis wat slijtage heeft opgelopen aan de cilinderwanden. Dan kun je wel honen, maar dat is dus een (slecht) lapmiddel.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

simmz

Ed!

Bedankt voor je verhaal man!

Lijkt er dus op dat er is gekozen om de blok op te lappen inplaats van echt goed aan te pakken. Kan natuurlijk ook komen door mijn financiele situatei... ;)

Het is in ieder geval zo dat ze de cilinders gehoond hebben en de zuigers voorzien hebben van nieuwe veren. Daarnaast is er een volledig nieuwe kop opgekomen. Die as zo kromgetrokken dattie niet meer te vlakken was.  :eusa_whistle:

Vervolgens hebben daar waar de nokkenas ligt, nog moeten lijnboeren omdat daar ook een paar 100ste mm in zat. De krukas liep dus niet lekker. Uiteraard zijn er toen nieuwe lageres, pakkingen en keeringen ingekomen. Nieuwe distributieriem, nieuwe waterpomp en nieuwe thermostaat.

Mij lijkt dat het enige probleem dsu nog ligt in de cylinders die niet volledig goed gerepareerd zijn maar met een soort tussenoplossing om kosten te sparen en toch nog een redelijk lopend blok over te houden.

Of dat zo goed was is dus nu de vraag.

nogmaals bedankt!

simmz

zoooo,

dat is alweer een tijdje geleden.

Er is eigenlijk vanalles gebeurd sinds de laatste berichten. Eigenlijk kort samen gevat, loopt de roffel nu al bijna 5000 km erg lekker. Af en toe eens olie bijvullen en tanken...

In februari nog 4 nieuwe banden erop moeten zetten voor de APK.

Intussen kan ik dit topic misschien maar beter omzetten naar een Weblogje. Dus hier komen de verhalen over mijn blauwe roffel.

)()()sT

Staan er nog aanpassingen op het programma dan?  :eusa_shifty:

;D

simmz

Gisteren deze foto gemaakt;

klik

Beetje hard geflitst maar het idee is duidelijk denk ik...  :eusa_eh:

simmz

Citaat van: )()()sT op 04-04-2008 13:23:49
Staan er nog aanpassingen op het programma dan?  :eusa_shifty:
;D

...Ondertussen ligt er ook een dakspoiler bij de spuiter en ga ik dit weekend een R-bumper kopen die dan uiteraard ook naar de spuiter kan.

Als die er op zitten zal ik eens even een nieuwe fotoshoot houden. ;)

snelle jelle jij...

Eugene

Aha, nog zo'n schaap in wolfskleren ;D

... maar die velgen  :eusa_eh:

If it's not blown, it sucks...

b0nkolok

CiteerZodra je het gas ook maar een halve centimeter los laat, krijg je meteen een schok. Alsof je de rem even raakt. ik neem aan dat dat nog ff het inrijden van de nieuwe spullen is. Moet nog wat soepel worden. hoop ik...

Als de zuigers niet worden vervangen door nieuwe na hohnen, dan loop je kans dat, ondanks overmaat zuigerveren en olieschraapveren, je tor niet lekker draait  :eusa_eh:. Onderin de toeren lijkt hij dan 'lui'. Aangepaste (overmaat) zuigers erin doen dan wonderen. Behouden van je oude zuigers verklaart ook de overdruk in je carter  :eusa_sick:. Oude zuigers worden na verloop van tijd (en Km's) 'ovaal'. Iedere reviseur weet dat.

Maar toch hoop ik dat je roffel er weer tegen kan, zij het dat je het oliepeil en de carterdruk goed in de gaten moet houden.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

)()()sT

Citaat van: Eugene op 04-04-2008 19:09:17

Tja, ik heb nog een setje zwart staal wat er wel even onder mag  :evil:
Citaat van: b0nkolok op 04-04-2008 22:06:38
Maar toch hoop ik dat je roffel er weer tegen kan, zij het dat je het oliepeil en de carterdruk goed in de gaten moet houden.

Hij loopt nu wel netjes, verder geen klachten dacht ik  :eusa_pray:

simmz

die schok bij het gas-los-laten was het gevolg van een verkeerd getimede distributieriem...

die hadden ze bij de zoveelste keer het blok openen ff verkeerd gezet...  :eusa_wall:

na datie weer goed getimed is, is er nog een nieuwe koppeling en een nieuwe krukaskeering ingezet.

Vanaf toen is het eigenlijk redelijk rustig geweest. Heel af en toe gaat na lange stukken planken en dan tijdens een net iets te scherpe bocht...  ;D het koelvloeistoflampje ff aan...

terwijl het reservoire bij koude motor gewoon op MAX staat. Dat betekend dat hij inderdaad nog iets te veel druk opbouwd maar de vraag is of ik daar mee moet leren leven of dat ik daar weer heel veel geld en energie in moet steken.

:eusa_think:

R- bumper trouwens inmiddels achterom liggen...  :eusa_dance:

simmz

Citaat van: Eugene op 04-04-2008 19:09:17

die ss van jou is precies andersom... yin en yang dus... ;) perfect in balans!!! ;D

)()()sT

Citaat van: simmz op 06-04-2008 13:23:26
terwijl het reservoire bij koude motor gewoon op MAX staat. Dat betekend dat hij inderdaad nog iets te veel druk opbouwd maar de vraag is of ik daar mee moet leren leven of dat ik daar weer heel veel geld en energie in moet steken.

Nee ;)
Garantiekwestie als het aan het blok ligt...