Schudden

Gestart door PaulusDeBoskabouter, 08-07-2007 10:23:35

Vorige topic - Volgende topic

PaulusDeBoskabouter

Voor degenen die het een beetje gevolgd hebben: gisteren m'n T5 Estate automaat opgehaald.
Net weer even proefgereden (lekkerrrrrr!  :eusa_dance:).

En de trilling die er bij de proefrit in leek te zitten is inderdaad een stuk minder, het viel gisteren niet eens meer op.
Maar.... "minder" is niet het zelfde als "weg"  :(.

En wat me nu na wel opvalt is dat het blok bij stationair lopen niet helemaal stil lijkt te liggen. Van de vorige 850 (GLT) meen ik me te herinneren dat het veel rustiger onder de kap lag.  Maar dat is al weer zo lang geleden.......

Maar goed, deze heeft wat meer gelopen, en het gaat om een turbo, misschien is dat ook anders ???.

Beeld ik me wat in, of zou het aan iets kunnen liggen zoals motorsteunen, een of andere verkeerde afstelling of andere zaken? En merk je zoiets alleen bij stationair lopen of ook bij het rijden? Of komt het gewoon omdat hij al een dagje ouder wordt en hoort het er gewoon bij?

Tja, ik blijf toch een leek.....

)()()sT

Ik kreeg eens de opmerking dat de mijne zo mooi stil lag in het vooronder en dat de meeste wel wat "schudden." Ik geloof inderdaad dat het blok bij mij stiller ligt dan bij mijn pa...
Trillen bij rijden heb je? Banden al gebalanceerd en uitgelijnd e.d.?

PaulusDeBoskabouter

Ja, balanceren is gebeurd bij de oplevering.
Misschien toch maar eens een "expert" laten kijken / voelen volgende week......

FGG

Citaat van: )()()sT op 08-07-2007 10:35:28
Trillen bij rijden heb je? Banden al gebalanceerd en uitgelijnd e.d.?
Citaat van: Turbokabouter op 08-07-2007 10:23:35
En wat me nu na wel opvalt is dat het blok bij stationair lopen niet helemaal stil lijkt te liggen.

Nee, ook bij stilstand, begrijp ik.

Heeft 't misschien iets met de (zwakke) motorsteunen te maken?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

reneetje

Die moet toch echt mooi rustig in het vooronder liggen. 8)
Hoeveel toeren draait ie stationair dan, dat zou zo'n 800-900 toeren moeten zijn , ligt het daar onder dan kan ie wat onrustig "onder" zijn toeren lopen....... :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Marc O.

Misschien is de ontsteking niet helemaal 100% meer waardoor de motor wat onrustig draait. Is bekend wanneer bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap zijn vervangen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

PaulusDeBoskabouter

Ik ben er maar even in gaan zitten met de flaptop. Motor draait stationair zo'n 900 aan, dus dat klopt wel ongeveer denk ik.
Hoe kom ik er achter of het de motorsteunen zijn??? Dat klinkt nl. eigenlijk op zich wel logisch. Of de motor onregelmatig loopt...... weet ik eigenlijk niet.
Ik ga het kapje eens open doen, en kijken of kabels etc. er nog goed uit zien.

pwassink

Citaat van: Turbokabouter op 08-07-2007 10:55:32
Ik ben er maar even in gaan zitten met de flaptop. Motor draait stationair zo'n 900 aan, dus dat klopt wel ongeveer denk ik.
Hoe kom ik er achter of het de motorsteunen zijn??? Dat klinkt nl. eigenlijk op zich wel logisch. Of de motor onregelmatig loopt...... weet ik eigenlijk niet.
Ik ga het kapje eens open doen, en kijken of kabels etc. er nog goed uit zien.

Op bougiekabels staat als ze orig zijn een datumcode ..
vermoedelijk gelijk aan of in de buurt van het bouwjaar

qua motorsteunen, kijk eens naar de bovenste, die tussen het blok en het schutbord zit,
die wil wel eens stukgaan zo door de jaren.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

reneetje

Zo ziet dat ding eruit.......... ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

PaulusDeBoskabouter

De bovenste motorsteun ziet er volgens mij prima uit, niets aan te zien zo op het eerste oog.

Bougiekabels hebben een code 94 43, zou het kunnen zij dat ze dan in '94 geproduceerd zijn? De auto is van januari '95, dus dat zou betekenen dat kabels, kap etc. nog nooit vervangen zijn.
Zou dan wel eens tijd worden na 222000, toch?

En is het dan aan te raden om origineel Volvo te gebruiken? Of is dat onnodig prijzig?

mehn

Citaat van: Turbokabouter op 08-07-2007 11:17:55
Bougiekabels hebben een code 94 43, zou het kunnen zij dat ze dan in '94 geproduceerd zijn?

Klopt; week 43 van 1994.

Dit zegt natuurlijk niets over de rotor en verdeelkap, die kunnen best wel al eens vervangen zijn. De verdeelkap heeft ook een datum BTW ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pwassink

Tja..  das een "gewetensvraag"

Een keer vervangen kan iig geen kwaad, op 220K zijn daar al heel wat stroomstootjes doorheengegaan
mag je met enige zekerheid concluderen.

Voor wat betreft de kwaliteit van orig volvo,  je gaf net al aan dat ze er dus al 220K opzaten
moet ik je dat nu gaan uitleggen ? Aftermarket kan ook goed zijn, en er is ook OEM spul te koop
wat gelijkwaardig is aan volvo alleen een wat leukere prijs heeft.

Wat misschien ook zinvol is is om vooraf even de bougies zelf te bekijken en eventueel
een foto van te maken (wel even op volgorde houden)  je kan daaraan namelijk zien
of de verbranding in alle cilinders even lekker gaat.. waar twijfel over is nu ?

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

PaulusDeBoskabouter

Tja, bij mij wordt het al snel "laten vervangen". Ben niet echt een sleutelaar  :-[.
Als ik het zo hoor, dan zou het geen overbodige luxe zijn om het hele zwikje te vervangen. Weet ik ook gelijk wat ik heb.
Ik ga volgende week maar eens op bezoek bij een garagist hier in de buurt.
OEM klinkt als alternatief goed (kwaliteit Volvo, prijs aantrekkelijker).
Bednakt voro Bedankt voor de tips, ik meld me weer als er iest iets is veranderd.
(ik moet toch eens leren typen  ;))

thuur

Citaat van: Turbokabouter op 08-07-2007 11:34:02
Tja, bij mij wordt het al snel "laten vervangen". Ben niet echt een sleutelaar  :-[.
Als ik het zo hoor, dan zou het geen overbodige luxe zijn om het hele zwikje te vervangen. Weet ik ook gelijk wat ik heb.
Ik ga volgende week maar eens op bezoek bij een garagist hier in de buurt.
OEM klinkt als alternatief goed (kwaliteit Volvo, prijs aantrekkelijker).
Bednakt voro Bedankt voor de tips, ik meld me weer als er iest iets is veranderd.
(ik moet toch eens leren typen  ;))

Als je het toch laat doen, waarom vraag je daar niet meteen of ze weten waarom het blok schudt/of de motorsteunen nog puik zijn ???

Gr ;)

PaulusDeBoskabouter

Dat was ik inderdaad van plan.