Overlopend expansievat

Gestart door WYD, 09-07-2007 20:24:52

Vorige topic - Volgende topic

WYD

Het is me opgevallen dat wanneer de auto goed warm is en ik de auto parkeer en de motor uit zet, het expansievat begint over te lopen.
Tijdens het rijden merk ik niets en ook de temperatuurmeter geeft niets bijzonders aan.
Ik heb zelf het vermoeden dat de koelfan niet aanslaat, waardoor de koelvloeistof te warm wordt en eruit gegooid wordt.
Ik heb al even zitten kijken of ik een temperatuursensor op de radiateur kon vinden, maar heb niets kunnen vinden.
Het is me met andere auto's nogal eens overkomen dat de sensor sneuvelt waardoor de fan niet aangestuurd wordt.

Kan iemand mij vertellen waar die sensor zit, of wat het probleem nog meer zou kunnen veroorzaken?
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

pwassink

Vastzittende thermostaat, defecte ventilator, verstopping radiator, eehm
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

En de sensor zit onder het thermostaathuis..

Gr ;)

WYD

Dank je!
De opties van pwassink hou ik ook in m'n achterhoofd, maar eerst maar eens de stekker van de sensor eruit halen en doorverbinden. Dit lijkt mij het makkelijkst om eerst eens te bekijken.
De radiateur ziet er van buiten nog heel goed/nieuw uit, dus die verdenk ik niet zo snel.

Ben ook al aan het achterhalen waar de auto bij de eerste eigenaar in onderhoud is geweest (tot mei 2006). Dan kan ik de onderhoudshistorie achterhalen, beetje jammer dat dat niet landelijk geregistreerd wordt op kenteken.

b0nkolok

Citaat van: thuur op 09-07-2007 20:45:58
En de sensor zit onder het thermostaathuis..

Gr ;)

In het blok toch, Thuur?

Maar als je koelventilator helemaal nooit aanslaat (b.v. bij fileverkeer of stationair na een redelijke rit) dan zou de aansturing van de ventilator defect kunnen zijn (draadbreuk, losse draadcontacten, sensor defect, relais), maar als de temp. van de motor op 3 uur blijft zou het ook kunnen zijn dat de radiateur of de (aansluitingen van) slangen van en naar die radiateur ergens een lekje hebben, waardoor de koelvloeistof door luchttoevoer van buiten heter wordt dan wanneer de hele zaak 'gesloten' is. Zoals alle auto's hebben ze een gesloten koelsysteem, dat het kookpunt verlaagt. Dus een test is het koelsysteem onder druk te zetten en kijken of het naaldje zakt (lek).
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

-D©©©L-

Is de dop aan de zijkant ook ingescheurd ?

b0nkolok

Citaat van: -D©©©L- op 09-07-2007 21:01:21
Is de dop aan de zijkant ook ingescheurd ?

Ook dat leidt tot luchttoevoer!

WYD

Als er een lek in het gesloten systeem zit, waardoor er zuurstof naar binnen komt, dan zou door de druk daar toch ook juist de koelvloeistof eruit moeten spuiten?
De temp.meter blijft overigens wel op 3uur hangen.
Ik heb de koelfans nog niet aan horen slaan, maar in de lage stand, hoor je dat toch ook niet in de auto?

De dop op het expansievat ziet er nog goed uit, het expansievat ziet er voor z'n leeftijd heel goed uit en lijkt al een keer te zijn vervangen, meestal zijn ze met die leeftijd niet zo doorzichtig meer.

Morgen dan maar eens wat contacten doorverbinden en even kijken of de koelfan het überhaupt wel doet

pwassink

Onder druk is het kookpunt hoger, althans dit was zo ooit natuurkundig gezien,
verlies je die druk dan gaat het dus eerder "aan de borrel" en dat kan
leiden tot een overlopend expansievaatje ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

b0nkolok

Citaat van: WYD op 09-07-2007 21:19:12
Als er een lek in het gesloten systeem zit, waardoor er zuurstof naar binnen komt, dan zou door de druk daar toch ook juist de koelvloeistof eruit moeten spuiten?
Ik heb de koelfans nog niet aan horen slaan, maar in de lage stand, hoor je dat toch ook niet in de auto?

De dop op het expansievat ziet er nog goed uit, het expansievat ziet er voor z'n leeftijd heel goed uit en lijkt al een keer te zijn vervangen, meestal zijn ze met die leeftijd niet zo doorzichtig meer.

Morgen dan maar eens wat contacten doorverbinden en even kijken of de koelfan het überhaupt wel doet

Laat toch tegelijk maar eens het koelsysteem onder druk zetten. Aanrader met ervaring!
Je ventilator hoor je wèl binnen in de auto aanslaan, anders parkeer je hem na een redelijke rit op berdijfstemp., open de kap en ga 5 min wachten. Hij zou moeten aanslaan.

Succes!

b0nkolok

Citaat van: pwassink op 09-07-2007 21:21:46
Onder druk is het kookpunt hoger, althans dit was zo ooit natuurkundig gezien,
verlies je die druk dan gaat het dus eerder "aan de borrel" en dat kan
leiden tot een overlopend expansievaatje ..

Dat bedoel ik ook.

WYD

In het expansievat borrelt het in ieder geval niet, daar zie je het koelvloeistofpijl rustig stijgen bij warme motor.
Koelvloeistof en olie zien er beiden gelukkig heel mooi uit, dus maak ik me vooralsnog geen zorgen over een lekke koppakking ofzo.

Ludo

als je weet hoe OBD-I werkt, kun je makkelijk controleren of de koelfan zijn werk doet of niet.

b0nkolok

Citaat van: Ludo op 09-07-2007 21:44:03

als je weet hoe OBD-I werkt, kun je makkelijk controleren of de koelfan zijn werk doet of niet.

Dat is voor ingewijden Ludo.

WYD

Heb een handleidinkje voor OBD-1 en kilometerstand uitlezen ging prima.
Ga ik dat ook eens proberen.

Koelsysteem onder druk zetten gaat lastig, aangezien ik niet echt tijd heb om naar de garage te gaan aangezien ik meer dan fulltime werk en alleen 's avonds tijd heb  :(