Hoe dik zijn de windingen (mm) van jullie -verzwaarde- schroefveren?

Gestart door CharlieFox, 10-07-2007 20:33:03

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Heb vandaag een set gehaald bij ES voor E 90,00. Op de barcodesticker staat dat ie voor Volvo V70 en 855 (?) Estate is. Wist niet eens dat er een 855 bestond. Mijn huidige achterveren telt 8 windingen (voor zover ik kan zien) en de nieuwe ook 8.

Dikte huidige windingen is 12.8 mm.
Dikte nieuwe windingen is 13.8 mm. Is 1 mm dikker dus. Ben benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Voor montage meet ik eerst de huidige afstand spatbordrand-vloer, meen dat 62 cm was. Daarna meet ik met de nieuwe veren.

P.s. Kijk naar de veer op de foto. Een zijde heeft een kleinere winding. Hoop dat dit bij de huidige veren ook het geval is, anders moet ik weer helemaal terug naar Obdam.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Ludo

Citaat van: CharlieFox op 10-07-2007 20:33:03
Volvo V70 en 855 (?) Estate is. Wist niet eens dat er een 855 bestond.

854 = 4 deuren (sedan)
855 = 5 deuren (estate... is later veranderd naar V... van Verhuiswagen).   ;D

CharlieFox

Gewoon ff een detail voor de geïnteresseerden:
De originele veren zijn net zo lang als de zwaardere veren. Ook het aantal windingen is gelijk alsook de diameter van de gehele winding. Het enige wat verschillend is, is de dikte van de winding, die ene mm dus ... Maar dat scheelt wel 2 cm in hoogte!
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

-D©©©L-

Citaat van: CharlieFox op 10-07-2007 20:33:03
Voor montage meet ik eerst de huidige afstand spatbordrand-vloer, meen dat 62 cm was. Daarna meet ik met de nieuwe veren.

Wat is nu de afstand spatbord rand tot hart van de naaf ?

CharlieFox

Voorzijde: 370 mm
Achterzijde: 350 mm

Zie ook deze url die DCCCL me toestuurde. Mooi referentiemateriaal!
http://www.backspegeln.com/fakta_chassie.asp

-D©©©L-

De R.

Voorzijde: 330 mm
Achterzijde: 340 mm

LPG tank achterin en nivomats (komt 1 cm omhoog tijdens rijden).
NU LPG tank vol (44 liter) en 35 liter in de benzine tank.
Kofferbak voor de verandering eens leeg.

Joeri

Ik zit ook aan de verzwaarde veren van ES te denken.

Achterveer  verzwaard            1993-97      9485574      estate      42,02      50,00

Reden: Snel zakken van de achterkant bij stilstand al na een paar uur. Demping en levellen verder prima in orde.

Is dit nog steeds de beste keus? Of kan ik beter naar hulpveren kijken? Ik heb geen caravan ofzo.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

-D©©©L-

Joeri

Citaat van: -D©©©L- op 11-02-2010 12:25:38
Hulpveren passen niet icm nivomats.
Ok, das duidelijk. Wat doen de verzwaarde veren eigenlijk met het comfort?
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

-D©©©L-

Indien de veren passend zijn bij het gewicht en de normale belading van de wagen, dan is het comfort gewoon goed.
Uiteraard horen er ook passende (=stuggere) dempers bij veren met een "verzwaarde" karakteristiek. Met name de rebound demping (=uitgaand) moet juist zijn.