S70 GT3582 Project...+500 PK

Gestart door mitchelli, 12-07-2007 23:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Piet

Citaat van: Turbo-Geek op 29-04-2012 19:20:16
Citaat van: Piet op 29-04-2012 18:48:21
Ben net eens met mijn turbotuner USB aan het spelen geweest.
Ik heb voor de gein mijn turbodruk es flink opgeschroeft zodat ie vanaf 3500 toeren al 1.6 bar leverde (met mijn versterkte internals durf ik dat wel).
En ondanks goede AFR waardes bleek tot mijn verbazing de acceleratie juist een flink stuk minder t.o.v. mijn originele tune (0.6 bar bij 3500 toeren en 1.4 bar vanaf 4500 toeren).
Het is een complex gebeuren daar in die verbrandingskamer en meer is niet altijd beter kennelijk.

Logisch, per toerental zal je een bepaalde hoeveelheid lucht/brandstof kunnen verwerken en bij 1.6bar zal je wellicht ver buiten het kunnen van de koppen komen.

inderdaad, dat blijkt dan ook.
Alleen zou ik dan verwachten dat er geen vermogenswinst meer geboekt kan worden, niet dat het vermogen dan juist flink afneemt. Dat vind ik dan weer minder logisch (zo op het eerste gezicht)

Turbo-Geek

#3646
Juist wel logisch, als je meer toevoer hebt dan dat je aankunt dan zal het de rest wat ophouden en dus verlies opleveren.
Je ziet bij heel veel mappings zelfs dat bij de hogere toerentallen de druk afbouwd om zo binnen het efficiente gebied te blijven.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

Trouwens bij lagere toerentallen is er meer tijd voor het proces van mengen en ontbranden dan bij hogere toeren.
Dat maakt het dan juist weer minder logisch dat een hoge druk bij hogere toeren (althans in mijn specifieke geval)  wel vermogenswinst oplevert en bij lagere toeren dan weer niet.

Ofwel een en ander moet softwarematig goed afgestemd zijn op het proces.
Ik ben dan ook zeer benieuwd of Fasttech er toch een beter resultaat uit weet te halen, zou me niks verbazen als dat het geval is.
Als je het topic leest moet je toch concluderen dat de hardware eigenlijk dik voor elkaar is.



Turbo-Geek

Zo simpel werkt het niet Piet. Bij lagere toeren heb je te maken met hele andere krachten als met hogere toerentallen.
Vergelijk het met al je energie zetten in de hoogste versnelling bij lage snelheid of al die energie bij een lager verzet.
Kijk dan eens naar de krachten op de ketting en de weerstand die je ondervind.
Dit is ook precies de reden dat je bij standaard drijfstangen niet te hoge vuldruk kan hebben bij lage toeren en bij hoge toeren gaat het prima.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

#3649
Indeed. Zo simpel is het dus inderdaad niet.  Dat is nou net precies mijn punt!!

Er zijn zoveel variabelen die in het proces meespelen, dat je nooit helemaal precies een voorspelling kan doen wat de uitkomst is van een bepaalde set instellingen. Veel zal dus door trial and error bepaald moeten worden.
Rica en andere tuners werken vaak met software die ze hebben klaarliggen en dan verder (als het goed is) afstemmen op ieder individueel geval. Maar die software op de plank komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, daar is ook de nodige energie en tijd ingestoken om tot een redelijk werkende tune die als uitgangspunt kan dienen te komen voor een bepaalde motor.

Het proces in de verbrandingskamer is op fysisch niveau vele malen ingewikkelder dan menigeen denkt. Dusdanig ingewikkeld dat ondanks dat de Ottomoter al ruim honderd jaar bestaat er nog steeds ontwikkeling in is.




Turbo-Geek

Ansich is het aansturen van een Ottomotor echt niet, tenminste als hij gewoon moet lopen.
Maar wij willen dat hij het maximum aan vermogen maakt onder alle omstandigheden en het liefst milieu vriendelijk is en 1 op 30 loopt .... Tja, en dan wordt het echt lastig !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

Citaat van: Turbo-Geek op 29-04-2012 20:19:48
Ansich is het aansturen van een Ottomotor echt niet, tenminste als hij gewoon moet lopen.
Maar wij willen dat hij het maximum aan vermogen maakt onder alle omstandigheden en het liefst milieu vriendelijk is en 1 op 30 loopt .... Tja, en dan wordt het echt lastig !


Op een slecht afgestelde carburateur loopt ie  ook nog wel, daar heb je gelijk in.
En inderdaad, juist bij het optimaliseren (het uiterste eruit peuren zeg maar), wat we hiet aan het doen zijn, loop je tegen de complexiteit van het proces op.
En wat het milietechnische betreft........ je kan dan ook weer niet alles hebben. ;)

mc70

waarom bel je marc niet eens een keer. Ik denk dat zij het wel vaker hebben gedaan toch  ???

mitchelli

Heb ook wel vertrouwen in Marc. Heb ik ook al gebeld. Hij zegt ook dat er meer uit te halen is. Nadeel is het wachten op de mensen uit sweden bij hun en het toch wel hoge kosten plaatje van hun custom tuning. Denk dat ik bij FT toch wat goedkoper uit ben,en hoor daar veel goede verhalen over.

Streven:

Wat meer vermogen ( maar hoeft echt geen 400 pk)
Een strak druk verloop! ( prio nr 1)
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

mc70

#3654
wat is duur als de auto maar goed loopt toch
als ik mij auto zie met een 19t

mitchelli

Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

mikky

Heb toch meer vertrouwen in MTE dan Fasstech.

mitchelli

Heb met beide bedrijven geen ervaring met de SW...
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

mikky

Is ook persoonlijk, succes met je keuze, hopelijk komt er meer uit  ;)

)()()sT

Citaat van: mikky op 30-04-2012 21:07:42
Heb toch meer vertrouwen in MTE dan Fasstech.

Want?