S70 GT3582 Project...+500 PK

Gestart door mitchelli, 12-07-2007 23:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn_B

Natuurlijk is het niet vroeg, maar het geeft op deze manier wel een veiligere marge voor die kartonnen drijfstangen die er in zitten.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

)()()sT

Precies, anders duw je die peperkoek dingen krom ;)
Leuk kennis gemaakt te hebben Martijn! Mijn goede humeur was echter iets getemperd, maar inmiddels weer opgeklaard ;D

osie

Dus met versterkte drijfstangen zou je de turbo wel eerder opgang kunnen laten komen.. en meer druk eerder..

Ik snap ook niet waarom een GT30 beter zou zijn gweest die begint toch nog later...of zie ik dat verkeerd.. :eusa_snooty:

Martijn_B

@Joost: Ah: dus toch de Joost die ik voor ogen had! Inderdaad leuk elkaar gezien te hebben :D
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Citaat van: Martijn_B op 25-05-2012 23:26:08
Op de terugweg nog een Audi S5 (4.2l V8 met 354pk)tegengekomen, en die daar liepen we tijdens een sprintje op de snelweg vrolijk op in :)

Dat doet tie van mij ook,...inlopen op een S5 met 3 man in de T5  :eusa_drool: weet alleen niet welke versie,........ ;D

Veel plezier Mitchell met de auto. :D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Johann

Citaat van: Martijn_B op 25-05-2012 23:26:08
@Johann: Torretje?

Mo

GT28 komt iets eerder op dan een GT30. Zou ergens midden 2500 al gaan gebeuren en een GT30 gaat meer richting 3000 toeren voordat hij er echt op komt alleen hebben deze turbo's een veel betere overgang naar volle druk dan de Mitsu turbo's. Bij halve druk zeg maar zit er al goed gang in.
Een GT30 zou misschien beter zijn geweest op deze motor omdat de GT28 je toch nog met een hoge spruitstuk druk laat zitten. Vandaar ook, misschien, dat de motor, deze motor, boven de 360 PK ging protesteren maar daar hangt iets meer aan vast dan alleen de motor.
Je hebt op een gegeven moment ook meer druk nodig bij een GT28 om tot dezelfde resultaten te komen als een GT30. Het uitlaatgas gaat er moeilijker uit en om dit te overwinnen moet er meer druk op gezet worden zullen we maar zeggen.
Een GT30 zou nog makkelijker doorgaan richting 7000-7500 toeren bij lagere druk dus.  

Ik heb met beide turbo's gereden. GT2871 zat op de SD2 en is later naar JCViggen gegaan. GT3071 zat eerst op de V70R(N) en later op de SD-C en nu op het kanon van Twente Nr.2 en hoewel het totaal verschillende motoren waren met ook andere tuning beviel me de GT30 beter omdat het leek dat de motor het allemaal makkelijker aan kon. De GT30 liet bij de RN motor ook gelijk een hele klap meer PK's zien zonder er al te veel voor te doen.
Een 19T geeft je wel een heel vet koppel gevoel en een GT30 gedraagt zich wat dat betreft totaal anders en geeft de indruk geen koppel te genereren maar de motor gaat wel veel makkelijker door de toeren.  

Maar zoals ik al aangaf in de eerdere post heeft Mitch een beetje huiswerk te doen. Dit dan volgens FT want ik heb zelf maar heel even onder de kap gekeken en FT is een tijdje zoet geweest met de auto en gaf een paar dingen aan waar het eventueel beter kon. De turbine zou te klein zijn. Heb het even in dit draadje terug gekeken en wat ik er van kan zien is het een T3 huis, waarschijnlijk A/R .63 met een ATP ultimate gate er achter en die combo moet gewoon voldoende zijn om richting 380 PK te gaan. Het gaat hier om een standaard motor. Mitch had het over studjes in de uitlaat kanalen en waarschijnlijk heeft deze RN motor dan ook nog hydro stoters. De allereerste versie RN motor. Deze staat qua specs iets dichter bij de oudere B5234FT motoren en deze motoren zijn iets moeilijker met de PK's. Het is iig op dit forum wel gebleken dat bij de oudere motoren in standaard trim bij 380 PK een beetje een plafond zit. Zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn maar denk dat we die bewering wel voor redelijk waar kunnen aannemen.

Ik zou persoonlijk eerst eens de hele inlaat nog eens heroverwegen. FT heeft al e.a. aangepast want wat er in zat was gewoon om te huilen maar het kan met meer tijd en aandacht nog wel beter. Sowieso proberen om de hele inlaat uit 1 deel te maken met het hele stuk tussen luchtmeter en compressor inlaat dezelfde diameter. De recirculatie klep hangt in een Samco op een plek waar eventueel ook het filter kan zitten. Door de dikke slangklemmen blijft er daar weinig ruimte over voor een filter. Het filter welke er nu op zit zal wel goed zijn maar had liever een groter en vooral langer filter gezien. Gewoon een veel groter filter oppervlak. Accu staat misschien in de weg. Bij SD2 zat de accu nog wel gewoon voorin en het filter er naast een beetje voor de versnellingsbak en recht voor de koude lucht opening boven de radiator. Alle schotjes en het sneeuw schot aan de voorkant waren er uit gesloopt. Dat laatste had Mitch ook al gedaan zag ik. Op deze manier hangt het filter wel open onder de kap maar wel in een luchtstroom die over de bak langs de compressor onder de auto weg kan. Zoals het filter nu zit hangt ie in stilstaande lucht zullen we maar zeggen en heb je iets meer kans op warme lucht alhoewel dat eigenlijk alleen speelt bij hele lage snelheden. Misschien heb je er zo op de rollenbank ook meer last van en valt het op straat mee.

Aan de uitlaatkant weet ik niet wat er achter zit. De GT turbo's zijn wel blij met 3" in het eerste stuk en ook een stuk achter de cat als die er in zit. Cat's heb je in 100, 200, etc CPI en een 100 doet het beter qua doorlaat dan een 200 etc. Het laatste deel van de uitlaat zal ook wel iets verschil maken of je 2.5" of 3" gebruikt maar kan me indenken dat een 3" een bak meer herrie in een C70 kan gaan maken.

Gewoon even wat dingen om te overwegen Mitch. Dacht dat de auto nu toch wel aardig vooruit gaat.  :)

osie

Citaat van: Johann op 26-05-2012 11:10:08
Citaat van: Martijn_B op 25-05-2012 23:26:08
@Johann: Torretje?

Mo

GT28 komt iets eerder op dan een GT30. Zou ergens midden 2500 al gaan gebeuren en een GT30 gaat meer richting 3000 toeren voordat hij er echt op komt alleen hebben deze turbo's een veel betere overgang naar volle druk dan de Mitsu turbo's. Bij halve druk zeg maar zit er al goed gang in.
Een GT30 zou misschien beter zijn geweest op deze motor omdat de GT28 je toch nog met een hoge spruitstuk druk laat zitten. Vandaar ook, misschien, dat de motor, deze motor, boven de 360 PK ging protesteren maar daar hangt iets meer aan vast dan alleen de motor.
Je hebt op een gegeven moment ook meer druk nodig bij een GT28 om tot dezelfde resultaten te komen als een GT30. Het uitlaatgas gaat er moeilijker uit en om dit te overwinnen moet er meer druk op gezet worden zullen we maar zeggen.
Een GT30 zou nog makkelijker doorgaan richting 7000-7500 toeren bij lagere druk dus. 

Ik heb met beide turbo's gereden. GT2871 zat op de SD2 en is later naar JCViggen gegaan. GT3071 zat eerst op de V70R(N) en later op de SD-C en nu op het kanon van Twente Nr.2 en hoewel het totaal verschillende motoren waren met ook andere tuning beviel me de GT30 beter omdat het leek dat de motor het allemaal makkelijker aan kon. De GT30 liet bij de RN motor ook gelijk een hele klap meer PK's zien zonder er al te veel voor te doen.
Een 19T geeft je wel een heel vet koppel gevoel en een GT30 gedraagt zich wat dat betreft totaal anders en geeft de indruk geen koppel te genereren maar de motor gaat wel veel makkelijker door de toeren.   

Maar zoals ik al aangaf in de eerdere post heeft Mitch een beetje huiswerk te doen. Dit dan volgens FT want ik heb zelf maar heel even onder de kap gekeken en FT is een tijdje zoet geweest met de auto en gaf een paar dingen aan waar het eventueel beter kon. De turbine zou te klein zijn. Heb het even in dit draadje terug gekeken en wat ik er van kan zien is het een T3 huis, waarschijnlijk A/R .63 met een ATP ultimate gate er achter en die combo moet gewoon voldoende zijn om richting 380 PK te gaan. Het gaat hier om een standaard motor. Mitch had het over studjes in de uitlaat kanalen en waarschijnlijk heeft deze RN motor dan ook nog hydro stoters. De allereerste versie RN motor. Deze staat qua specs iets dichter bij de oudere B5234FT motoren en deze motoren zijn iets moeilijker met de PK's. Het is iig op dit forum wel gebleken dat bij de oudere motoren in standaard trim bij 380 PK een beetje een plafond zit. Zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn maar denk dat we die bewering wel voor redelijk waar kunnen aannemen.

Ik zou persoonlijk eerst eens de hele inlaat nog eens heroverwegen. FT heeft al e.a. aangepast want wat er in zat was gewoon om te huilen maar het kan met meer tijd en aandacht nog wel beter. Sowieso proberen om de hele inlaat uit 1 deel te maken met het hele stuk tussen luchtmeter en compressor inlaat dezelfde diameter. De recirculatie klep hangt in een Samco op een plek waar eventueel ook het filter kan zitten. Door de dikke slangklemmen blijft er daar weinig ruimte over voor een filter. Het filter welke er nu op zit zal wel goed zijn maar had liever een groter en vooral langer filter gezien. Gewoon een veel groter filter oppervlak. Accu staat misschien in de weg. Bij SD2 zat de accu nog wel gewoon voorin en het filter er naast een beetje voor de versnellingsbak en recht voor de koude lucht opening boven de radiator. Alle schotjes en het sneeuw schot aan de voorkant waren er uit gesloopt. Dat laatste had Mitch ook al gedaan zag ik. Op deze manier hangt het filter wel open onder de kap maar wel in een luchtstroom die over de bak langs de compressor onder de auto weg kan. Zoals het filter nu zit hangt ie in stilstaande lucht zullen we maar zeggen en heb je iets meer kans op warme lucht alhoewel dat eigenlijk alleen speelt bij hele lage snelheden. Misschien heb je er zo op de rollenbank ook meer last van en valt het op straat mee.

Aan de uitlaatkant weet ik niet wat er achter zit. De GT turbo's zijn wel blij met 3" in het eerste stuk en ook een stuk achter de cat als die er in zit. Cat's heb je in 100, 200, etc CPI en een 100 doet het beter qua doorlaat dan een 200 etc. Het laatste deel van de uitlaat zal ook wel iets verschil maken of je 2.5" of 3" gebruikt maar kan me indenken dat een 3" een bak meer herrie in een C70 kan gaan maken.

Gewoon even wat dingen om te overwegen Mitch. Dacht dat de auto nu toch wel aardig vooruit gaat.  :)



Ik vind dat nog al raar klinken  een turbine huis te klein van een GT28  ik bedoel 63 A/R moet toch juist lekker opspoelen bij 2500 toeren .. een GT30 is dan toch te laat als het richting de 3000 gaat toch.. Waarom een grotere turbine op de GT28 ik bedoel nog later de PK's , hoe groter te turbine huis hoe langer de tijd van het opspoelen toch..?? of zit ik mis..

Turbobiker

Grotere diameter = meer lucht bij lagere druk. Lagere druk dus positief, minder belasting voor je onderdelen, komt ook beter je systeem door.

Weet ook niet of je met het '76' gedeelte wel 1.6 wilt draaien. Wordt een compleet gekkenhuis... .
De Tussenpaus

osie

Citaat van: Turbobiker op 26-05-2012 20:28:20
Grotere diameter = meer lucht bij lagere druk. Lagere druk dus positief, minder belasting voor je onderdelen, komt ook beter je systeem door.

Weet ook niet of je met het '76' gedeelte wel 1.6 wilt draaien. Wordt een compleet gekkenhuis... .

Dankje.. maar dan is het nog jammer las je turbo later opgang komt .. vind ik zelf.. juist de pktjes al bij 2500 toeren is toch heerlijk...

peteRRR

Lekkere een G-Lader drop die begint gelijk al te jengelen op het gaspedaal. ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Turbobiker

Gaan maar heel weinig grote turbo's interessante pk's leveren bij 2500 toeren. Een 2871 begint dan inderdaad net op gang te komen, maar pas 500 toeren later echt leuk te worden. Bij een 3071 ligt alles sowieso 500 toeren later.

Hier zal het effect nog versterkt worden vanwege het bewust knijpen van de turbo tot 3500 toeren, dus dan lijkt het effect nog groter als de turbo eenmaal echt mag.

Zelfs een 19T heb je niet geheel bij de les bij 2500 toeren. Dan begint hij aardig te blazen, maar moet je ook nog even wachten tot hij er echt in komt.

Nee, voor veel koppel onderin moet je een dikke, moderne diesel rijden. Bij een 850/x70 moet je gewoon schakelen.
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: peteRRR op 26-05-2012 20:34:21
Lekkere een G-Lader drop die begint gelijk al te jengelen op het gaspedaal. ;D

Groet.

Bij Subarutjes monteren ze inmiddels een compressor om assistentie bij lage toeren te leveren.

Kan interessant zijn als we een 3576 op een 5-cilinder blok gaan zetten :eusa_think:
De Tussenpaus

peteRRR

Citaat van: Turbobiker op 26-05-2012 20:40:05
Citaat van: peteRRR op 26-05-2012 20:34:21
Lekkere een G-Lader drop die begint gelijk al te jengelen op het gaspedaal. ;D

Groet.

Bij Subarutjes monteren ze inmiddels een compressor om assistentie bij lage toeren te leveren.

Kan interessant zijn als we een 3576 op een 5-cilinder blok gaan zetten :eusa_think:

Maatje van mij die gaat in de toekomst een VW blok 4 cil verder op bouwen met G-Lader en die moet rond de 330/340 pk op leveren,ben benieuwd hoe die onderin gaat.
Zal ook wel aardig van z,n plaats komen op die 900 kilo.

Zelf vind ik het allemaal wel mooi en heb flinke bewondering voor degene die motorisch het tunen zijn.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 26-05-2012 20:38:33
Nee, voor veel koppel onderin moet je een dikke, 2.5T rijdenmoderne diesel rijden. Bij een 850/x70 moet je gewoon schakelen.

;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km