R AWD op LPI, nog tuning mogelijk??

Gestart door Entuscan, 28-05-2003 23:48:27

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Ik ga dees week maar eens gaan horen bij Rutten (LPI techniek). Mijn installatie komt toch van daar. (via locale volvo verdeler toen ik wagen kocht).
Moet ik daar achter iemand speciaal vragen? Maw iemand die daar net ietsje meer van kent dan de rest wat daar rondloopt ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Entuscan

BVBA LPG Techniek Limburg
EuroPark 1053
3530 Houthalen - Helchteren

Staat als adres in mijn boekske, dus daar ga ik naartoe. ;)

Begin mij stillekes aan meer en meer af te vragen of ze mij niet dik gek**t hebben ...
pff jonges toch, als ik gvd niet zo goedkoop reed op dat gas hé ... het zou er niet ingekomen zijn.
Op die ouwe 240 nooit zo'n problemen gehad :) 300.000Km op LPG en bolt nog steeds gelijk nieuw

Entuscan

Dat ik zo weer net op de grens ga vallen met mijn pk's
Ipv van dan dadelijk safe te spelen ...
Vandaag nog eens lekker liggen scheuren op Autobahn met dit heet weer. En natuurlijk vaak kickdown ... af en toe stuikte de wagen dan ff na het opschakelen.
alhoewel ik ook een vermoeden heb dat de rubber die bovenaan het blok met chassis verbindt zijn beste tijd gehad heeft.

Anyhow... gans die installatie heeft mij €3225 Euro gekost. Ipv dan direct op safe te spelen en zo'n extra injector te plaatsen.
Zo'n dingen krijg ik persoonlijk het sch**t van. Als ik iets maak of doe dan is dat van de eerste keer voldoende. Ik had liever dan iets bijbetaald, dan nu waarschijnlijk weer extra werk, stukken en erger nog weer een tijd de wagen kwijt.
Dat zijn dingen waar ik niet dadelijk tegen kan.

Entuscan

3225-2830=€395 hé
Premie is van men Biv afgegaan, was ook zoiets rond 500 dacht ik.
Enfin dees installatie is via J in G gegaan. Zullen ook wel iets daar op hebben.
Hebt gij grote tank of UFO? Ik heb ufo, is normaal duurder als grote. Enfin het zal wel ergens zitten ;)
Ze zullen der ook wel hun werk aangehad hebben ...hoop ik ;)
Uw t5 valt goed binnen die max waarden (zelfs die 48pk/injector) Dacht 850 T5 225Pk niet? en T5-R 240Pk

Zou een Rollentest geen uitsluitsel geven? 1 run op benzine, 1 run op LPI. Of gaan 2 verschillende tests zowieso teveel verschil geven om daar iets van te kunnen afleiden?

Marc 0101.001

Citaat van: Johann op 02-06-2003 23:12:59
Citaat van: Yellow Banana II op 02-06-2003 22:57:46
Amen. Van al dit "hear say" wordt niemand wijzer....

Van bovenstaande reactie al helemaal niet.
Ik probeer tenminste nog iets uit te zoeken ipv van domme opmerkingen plaatsen...

Dank U....

Ramon

Ik ben eens gaan rondbellen in autogas en tuningsland.

De bij de 850 gebruikte gas injectors zitten qua doorlaat bij 50 pk aan hun grens.
Bovendien is dit het grootste normale type injector. Hierna val je in de "touringcar-bus" injectors die echter meer dan 6 keer zo duur zijn.......
Normaliter zit je dus bij 250 pk aan het maximum !
(Ik heb een inbouwer gesproken die een keer een 265 pk  V70 van lpi heeft voorzien, die echter bij vollast bij  metingen toch iets te arm bleek te staan. (overigens niet merkbaar tijdens het rijden, maar toch...... - om deze reden is hij gestopt bij de 50 pk  ;).

De LPE (de "interface" tussen de injector-sturing van de standaard Motronic en de LPI injectors)  -  (Het "kastje" onder je dashboard Ludo  ;D!)

werkt als het ware met omrekentabel qua injector tijden (dus b.v factor 1.2 = 20% meer)

Eventuele "mengsel problemen" worden gelezen via de standaard lambda regeling.
Afregeling van het lpi systeem vindt dus plaats door verlenging of verkorting van injectortijden, gemeten via de lamba regeling.

Johann had het over plaatsing van een of meerdere extra injectors. (veel gebruikt bij mechanische verrijkers bij "bold-on" turbo's.)  
Aangezien bij het lpi systeem gebruik gemaakt wordt van een 6 cilinder regeleenheid, zou je dus inderdaad een 6e injector in het spruitstuk kunnen maken, die bij vollast gaat "bijspuiten".

De grote vraag is echter dat men aangeeft dat je niet makkelijk kan meten waar die extra hoeveelheid gas terecht gaat komen.
Hij zou een voor een gelijke hoeveelheid gas voor elke cilinder moeten zorgen, maar dat kun je niet meten omdat de gemeten lambda waarde een som is van alle vijf de cilinders!

(Je kan een goede lambda waarde krijgen terwijl 1 cilinder (door wat voor reden dan ook) een te arm mengsel heeft, echter doordat de andere vier "corrigeren" is de lamba waarde goed.

Een andere mening is dat de 6e injector geen enkel probleem voor de mengselverdeling geeft omdat het 4 takt principe ervoor zorgt dat je stroming in je inlaatkanalen 0 is of 100 % (bij geopende inlaatklep)  
M.a.w. het gas komt altijd "goed" terecht.

Ik zat al te denken aan vol-sequentiele injectie - waarbij je lambda metingen doet op elke individuele cilinder, maar dat hebben we nu eenmaal niet op onze roffeltjes...... :()

Een mogelijkheid zou zijn om een spruitstuk te construeren met 5 lamba sondes, waarbij je dus per cilinder kan meten........  ::)

Het lpi tuning verhaal is dus deels op te lossen.

een van de lpg-inbouwer die ik heb gesproken
(hij wil nu nog niet met zijn naam op het forum - maar hij heeft contacten met bedrijven die ook op ons forum (veel) voorkomen ;D)
zegt te willen bellen met de techneuten van Vialle of zij nog suggesties hebben....  

(Probleem is dat de bedrijfsleiding niet echt zit te wachten op een club gekken die de grenzen aan het verkennen zijn - ze willen het liefst het nederlandse lease park probleemloos "aan het gas" hebben, en zitten niet te wachten op problemen.  

Echter er is wel een SERIEUS "maar", dat als een rode draad door de gas discussie loopt:
Een probleem met het tunen van turbomoteren  op lpi is toch de beruchte temperatuur verhoging in je verbrandingsruimte.
Ik weet uit ervaring dat veel benzine motoren bij vollast op 8-9 % Co staan ivm de koeling van de motor terwijl je ze ook op b.v 3% kan zetten. Dit is echter puur een veiligheidsmarge die men bewust inbouwd.

Bij lpi loop je de kans dat je deze gewenste hogere CO waarden bij vollast, niet kan halen door het injector capaciteits probleem  (5+1 = immers 300 pk!) en daar komt dan nog bij dat het Vialle lpi systeem "standaard" streeft naar lambda 1, ook bij vollast !!!!
Dat is en blijft een arm mengsel (te arm ???....)

Doordat gas standaard "heter" is (en daar ga ik geen discussie over voeren ;D!) loop je dus de kans dat je met toch een wat arm mengsel, een aanval op je kleppen doet
(de beruchte "gezakte" en/of verbrande kleppen :'()  

Dit is dus een van de redenen dat er ook inbouwers zijn die, op lagedruk turbo's na, geen turbo motoren op lpg zetten, tenzij op eigen risico.
(meteen de reden waarom Volvo geen garantie geeft op lpg -turbo motoren ;D)

(hier is overigens ook het gebruik (o.a door Volvo) van niet-zelfstellende kleppen debet aan - er zijn veel problemen (geweest) door "gezakte" kleppen)  

Tot op heden kort samengevat:

1.gebruik van de "bus" injectors
(vraag is nog of je die kan plaatsen) waardoor je altijd voldoende gas hebt  

2. de "6e" injector (tot 300 pk). Met verschillende menigen over de verdelingen

Nog een klein dingetje:

Rica (Roel) gaf aan dat toepassing van een 3 inch downpipe zonder kat. bij een 5 injector LPI motor al  kritiek kan zijn...  De turbo spoelt dan al namelijk zo snel op dat je gas injectoren dat al haast niet meer kunnen bijbenen........... Als je rechtervoet dus maar 2 standen heeft  ;D - zou je hierdoor flink gezeur kunnen krijgen. Het advies was om de turbodruk iets verlagen!

Als laatste (ik heb kramp in mijn vingers) heb ik toch ook van een paar gas-boeren de opinie gehoord (vrij vertaald):
"gas is om te koken, we zijn al blij dat Vialle een redelijk storing en onderhoudsarm systeem heeft ontwikkeld (na bergen lekke injectoren) en daar moet je verder niet aan prutsen......  we koken erop omdat het zo heet is, maar dat moet je in een auto net niet hebben .....   :-\......

Ramon ;D ;D ;D

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Marc 0101.001

Nou Ramon, een heel verhaal, maar wel érg duidelijk!

Entuscan

Ben net terug van mijn LPI installateur ;) toch een van de betere ...
Zoals Ramon hierboven zegt. 250Pk is de bovengrens.
Niet meer, niet minder.

Zij zelf hebben al een 6 injector en zelfs 7 injector :o systeem gemaakt gehad. Maar dat vonden ze geen "geweldige" oplossing. Het is een oplossing maar kost veel geld.
Ze waren er zelf niet tevreden van. Als ik dat echt wil. doen ze dat natuurlijk ... maar da's dan ook niet echt mijn goesting.

Zelf zijn ze NET begonnen met iets anders te testen ,ze hebben liever niet dat ik er iets over zeg, want het is nog maar in ontwerp fase en moet ook nog getest worden. Na 1 a 2 maanden zouden ze test resultaten moeten hebben over de haalbaarheid etc van het experiment.

Maar een ander ding is ... zelfs extra injectors etc gaat allemaal niet meer xtreem veel helpen want de volgende grens is gewoon de gas-leiding. Die heeft ook maar een Max debiet :( exacte cijfers hadden ze niet.

Ik hoop dat hun experimenten lukken, het zou een propere oplossing zijn voor mij. Meer beschikbaar vermogen van LPI, dan andere uitlaat en downpipe en eventueel 19T der bij = Niet zozeer meer pk's maar toch een "vlottere" wagen in het rijden.

Ramon

Het probleem warmte al dan niet in combinatie met een (te) arm mengsel blijft een van de nadelen zeker bij tunen....... ;D

Ramon

ed

Citaat van: Ramon op 03-06-2003 13:18:00

Nog een klein dingetje:

Rica (Roel) gaf aan dat toepassing van een 3 inch downpipe zonder kat. bij een 5 injector LPI motor al  kritiek kan zijn...  De turbo spoelt dan al namelijk zo snel op dat je gas injectoren dat al haast niet meer kunnen bijbenen........... Als je rechtervoet dus maar 2 standen heeft  ;D - zou je hierdoor flink gezeur kunnen krijgen. Het advies was om de turbodruk iets verlagen!

Als ik het dus goed begrijp is een T5 dus weer beter geschikt als een 2.4t >:(, terwijl de meeste gasibouwers alleen maar gas inbouwen op een lpt, ik snap het niet meer.
Welke motor is nu beter geschikt, iemand een zinnig antwoord? Ik moet natuurlijk wel de beste keuze kunnen maken voor de transplantatie ;)
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jack

R of T5 gaat prima op gas - kleine aanpassingen om de boel
te optimaliseren zijn natuurlijk altijd mogelijk - 250 pk lijkt
misschien niet zoveel maar met een hoog koppel kan de auto
bloedsnel zijn. Mijn auto heeft nu 110.000 km op lpg
gereden en net grote beurt met apk gehad. Alles functioneert
nog als nieuw. Voor het woon-werk verkeer is het gas
ideaal. Voor het ruigerige werk op de autobahn e.d. staat ie
lekker op ron 98.
Ik hoop er nog 10 jaar mee te rijden...  
Be realistic; ask for the impossible...

Entuscan

Heb daarnet nog eens zitten "testen" en, het zit misschien tussen mijn oren maar, ik heb toch de indruk dat de wagen vlotter is op benzine dan op gas.
Naaldje van toerentalmeter "lijkt" veel sneller door te schieten op benzine dan op gas.
Maar lijkt dit zo maar omdat ik het (onbewust) misschien wil  ???

Indd, gewoon normaal rijden, niet boven 4000 toeren komen etc. Allemaal geen probleem met LPI dan.
Maar het is een  :iconr: hé, & I love it, dus geweldig vaak kickdown en doortrekken. Just because I love it.
Nu is LPI altijd wat "aan de magere kant" afgesteld, welke wagen en pk's dan ook.
Nu misschien toch TE mager ... met ??? gevolgen van dien.

Jack

Ik zou toch even langs Vialle in Eindhoven rijden om te software te checken, Entuscan. Bij zowel Ludo als bij mij is de
auto op lpi erg snel (juist boven de 4000 toeren).

Ramon

Ludo,

Dat gas- tekort of schaarste (bij een katloze 3 inch DP) is kennelijk toch gemeten. Daarom kan hij dit dus zeggen. Laat eens wat CO metingen doen.... weet je meteen hoe de zaken ervoor staan.

Verder vind ik het fijn om te horen dat Jack al 110.000 km zonder problemen op lpi tuft.  Ik zou op de autobahn ook op 98 gaan rijden.

Je zou iets moeten hebben waarmee je kan wisselen tussen een gechipte benzine en standaard gas-stand....

Ramon ;D

Jack

Ramon,

Rica had zoiets - een 4 standen chip - Tom heeft die dacht ik,
maar die wordt niet meer geleverd. BSR schijnt ook zoiets
te hebben volgens Hans (tak). In geval van de RICA chip
was stand 2 gelijk aan de standaard setting (0.8 bar voor
een R).