R AWD op LPI, nog tuning mogelijk??

Gestart door Entuscan, 28-05-2003 23:48:27

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Tja jullie zullen wel denken: "Alweer een LPI tuning vraag !" Ik heb nogthans op dit forum zitten zoeken, maar geen zeker antwoord gevonden.

Ik heb een 1999 V70 R AWD 4bak AT (met standaard 18T turbo)
Maar het voornaamste probleem waar ik geen antwoord op kan vinden is de zogenaamde PK begrenzing van LPI injectors.

Bij Rica spraken ze van 48pk per injector (zou dus underpowered zijn, 240PK)
Hier spreken ze van 250PK
Sommige spreken van 300PK.
Welk is het nu??

In het slechtste geval is geen pk winst mogelijk. Is er dan nog iets anders mogelijk om toch een "vlottere" wagen te krijgen?
Persoonlijk was ik aan het denken om dan bv een 19T te steken met daar een ander ECU map bij.
Zodat ik toch snellere spool-up had en langere boost tot bv 6000rpm. En vooral wat meer oempf vanaf 4000toeren.

Is zoiets dan wel mogelijk ... toch vlottere wagen, zonder dan dadelijk extra PK's (indien LPI dat niet toelaat)

Of zijn er nog andere dingen die mogelijk zijn?

Zijn misschien domme vragen, maar ik heb mijn wagen pas van eind Feb. en is mijn eerste HP wagen vandaar.

Alvast bedankt voor alle nuttige info
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Entuscan

Ludo, heb jij aan je wagen iets aangepast?

Ik zie dat je ook LPI hebt (dacht vialle niet? )

Want in garage (maarja wat kennen die van LPI) zeiden ze dat ander uitlaat en/of downpipe wel problemen kon opleveren met lambda sonde... omdat tegendruk etc niet meer klopt.
Op benzine was dat geen probleem maar op lpi zou dat problemen opleveren.

Iets van waar?
Ik zelf ken niks van techniek vandaar

Jack

Entuscan,
Weet je zeker dat je auto optimaal afgesteld op lpi; hij moet
minimaal zo snel zijn als op euro 98. Anders even de
software laten checken bij Vialle  - mijn auto was ook in
eerste instantie van de verkeerde software voorzien (kreeg
iets te weinig brandstof).
Ik heb een Remus (volvo) sportuitlaat ; dit levert totaal
geen problemen op met het lpi (tevens denso ik20-k&n-
hight perf bougiekabels) ; misschien nog een 16T met dp.  
Be realistic; ask for the impossible...

Marc 0101.001

Citaat van: Jack op 30-05-2003 13:04:00
Entuscan,
Weet je zeker dat je auto optimaal afgesteld op lpi; hij moet
minimaal zo snel zijn als op euro 98. Anders even de
software laten checken bij Vialle  - mijn auto was ook in
eerste instantie van de verkeerde software voorzien (kreeg
iets te weinig brandstof).
Ik heb een Remus (volvo) sportuitlaat ; dit levert totaal
geen problemen op met het lpi (tevens denso ik20-k&n-
hight perf bougiekabels) ; misschien nog een 16T met dp.  

Jack, het zijn Denso IK22, dus nog een graadje 'kouder' dan de IK20.

Ludo, dat een 3" dp problemen op zou leveren met de lambdasonde en de tegendruk is inderdaad onzin. Een lambdasonde meet de samenstelling van de lucht-brandstofverhouding. Heeft niks met tegendruk te maken, de turbo gaat eerder druk leveren en de lambdasonde registreert dus meteen al dat er bij lagere toeren meer brandstof bij moet. Duidelijk weer een verhaal van een monteur die alleen gewend is om aan originele auto's te sleutelen met originele onderdelen....

Entuscan

Ludo nog geen problemen gehad op de keuring ?

Co waarden etc, aangezien ge nu een raceKat. hebt steken? Of gewoon omdat ge andere uitlaatlijn hebt?

Entuscan

sjips, geen Cat. ... Leuk, maar veel werk met naar keuring te gaan.
Welk merk Downpipe heb je gestoken? Zelf gedaan?
Pff moet volgende week toch eens zien binnen te springen :D

Ramon

Entuscan,

Ik zou voor een downpipe gaan.

Een grotere turbo kan natuurlijk altijd,  maar dat worden een paar hele dure pk's. :-\

Ik durf niets te zeggen over die pk's grens met de gasinjectors...... er zit natuurlijk een grens aan de hoeveelheid gas die ze per keer kunnen doseren of die bij 50 pk ligt ???   Bel eens met Vialle?

Als er reden is tot twijfel over de opbrengst dan zou ik het niet doen.  Een te arm mengsel = kapotte motor !

Over lpi en een chip zijn de meningen verdeeld...... (o.a. door het bovenstaande)  

Ik zou het zelf niet doen, ik sta al verbaasd van het feit dat binnen de club (tot nu toe  ;D) een aantal T5's perfect op lpg lopen. (Dat geeft overigens wel iets aan over de kwaliteit van het systeem)

Ramon ;D ;D ;D

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

ed

Ik wil toch nog even door voortborduren op dit onderwerp.
Tot nu toe is alleen gesproken over de 50 pk/injector grens. Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met het chippen van een lpt (193pk) versie? Deze komen dan uiteindelijk niet aan 50pk/injector (ong 230 pk?), dus zou het goed moeten gaan. Is dat mogelijk, of levert dat mogelijk problemen met de afstelling op.

Verder ben ik benieuwd hoe zo'n lpt reageert op tuning. Ik heb eens in een door Rica gechipte TDI gereden, en het viel me op hoe zenuwachtig deze auto was. Dat reed gewoon niet lekker meer. Een millimeter gas erbij, en je kreeg direct een flinke por in je rug.
Nu is volgens mij de lpt variant juist erg rustig, dus hij kan wel iets "extra's" gebruiken. Wie heeft daarervaring mee?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik aan het zoeken ben naar een turbo V70, welke ik dan laat ombouwen naar LPi. Ik vraag me dan af wat verstandiger is: Een standaard T5, of een gechipte 2.4t. Wat rijden (vermogen) betreft zal het niet veel uitmaken denk ik, maar het voordeel van een 2.4t blok lijkt me dat deze iets lichter belast is in de loop van zijn bestaan.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ramon

Ed,

Voor zover ik weet is de compressie verhouding van een lpt hoger dan die van een T5

(de bij een lpt gebruikte turbodruk is immers lager, waardoor de compressie verhouding hoger kan zijn.
(o.a. rendementskwestie)

Hierdoor is de max. turbo druk waarop je een lpt veilig kan laten draaien dus lager dan die van een T5.

Gevolg is dat je dus ook minder vermogen uit je lpt haalt.

Als het draaiende gedeelte van een lpt qua constructie gelijk is aan een T5 (dat weet ik dus niet zeker) , zou theoretisch de lpt langer "heel" moeten blijven.....

De belasting is immers minder, wat in theorie de levensduur zou verlengen...

Vraag eens aan Rica wat zijn ervaring is met de lpt versies?  

Aan beide opties zitten "plussen en minnen".

Ramon ;D

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Johann

De bovengrens van een LPT zit om en nabij de 1 bar.
Beperkende factor is de turbo, deze kan boven de 4500 toeren niet meer voldoende vulling geven.
Het karakter van de turbo is juist dat hij heel snel reaktie geeft en het tekort aan koppel van een NA motor kan aanvullen terwijl hij hoger in de toeren juist meer van het NA karakter van de LPT motor uit gaat.
Je zou door montage van een grotere turbo het adem tekort kunnen oplossen maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel ten koste gaan van de reaktie tijd van de turbo tenzij de hogere compressie dit teniet kan doen.
Er was een reaktie over zenuwachtig reageren, ga een met de nieuwe 2.5 LPT rijden van Volvo...

Over de gas tuning,

Ludo meent dat de LPI geen eigen omreken computer heeft voor de inspuiting, Entuscan laat blijken dat die er wel in zit.
Persoonlijk lijkt het mij onmogelijk dat er geen omrekenings factor in het systeem zit.
Er zal toch ergens een apparaatje moeten zitten welke gekalibreerd moet worden.

Mocht je dan gaan chippen dat zullen de injector tijden ook veranderen.
Het op de orginele ECU gekalibreerde LPI systeem zal dan dus ook deze waarden overnemen.
Als iedereen het er over eens is dat de LPI injector maximaal 50 PK kan doen dat zal deze dus uit zijn schaal lopen en een te arm mengsel geven.

Ik zie echter niet waarom er buiten het LPI systeem om niet een 6de en of 7de injector kan worden aangestuurd welke alleen bij ~WOT (wide open throttle) hun werk doen.

Er zijn gewoon kastjes voor in de handel die dit kunnen.
je zou dan alleen de gas injectors kunnen aansturen en met behulp van een A/F meter of een rollenbank dit systeem kunnen fijn tunen.
Het moet dan mogelijk zijn om 300 PK te halen op gas.

Volgens de geleerden heeft gas een hogere detonatie grens dus kan er nog best wel iets uitgeprutst worden.
Ik denk echter dat als je een auto op bezine gaat chippen dat dan het LPI systeem hier opnieuw op gekalibreerd moet worden.
6 injectors op een 5 pitter moet kunnen.

Update:
Volgens RICA is 48 PK de absolute bovengrens en alleen als de gas pomp maximale druk kan leveren.
Dit is al verscheidene keren op de rollenbank bewezen.
Ludo zou dus al op moeten passen met zijn opzet met DP daar er al de kans bestaat dat de motor te arm z'm werk doet.
Op het moment dat je gaat chippen kan de LPI niet meer in brandstof voorzien en zal op gas het vermogen in zakken.
De oplossing is het plaatsen van een 6de injector zoals hierboven al aangegeven.
Het LPI systeem heeft nog plaats voor 1 injector als 't goed is.
In Belgie is een firma, Rutte in Helechteren?, die dit al eens gemaakt heeft.
Het systeem zal dan de extra injector boven een X turbodruk gewoon laten inspuiten, de lamda regeling voor zover die op dat moment nog z'n werk doet zal dan de 5 "geregelde" injecteurs laten bijsturen.

Even voor de duidelijkheid, Zoals Ludo weet ben ik van mening dat je op gas moet koken. De probleem vraag is wel leuk.
Dit is de reden dat ik e.a. even heb gechecked maar ik heb ABSOLUUT geen verstand van LPI systemen dus vraag mij a.u.b niet om verdere uitleg.  ;)

ed

Heel duidelijk antwoord Johann.
Als ik alle reacties zo'n beetje optel bgint het mij wel duidelijk te worden. Ik denk dat tuning van een LPi auto niet verstandig is. Vaak is het dus zo dat een benzine auto al dynamisch moet worden afgesteld na chippen, en dat is al moeilijk genoeg. Als daarna ook nog de gasinstallatie moet worden afgesteld kom je in een duister gebied. De LPG leverancier zal naar de chipper wijzen en omgekeerd. Dat lijkt me een situatie waarin je als gebruiker niet wilt verkeren.
Ik denk dat ik maar gewoon eens met een lpt en een T5 ga rijden, en dan mijn keuze maak. Deze laat ik dan lekker ongetuned. Lijkt met hoe dan ook voor de betrouwbaarheid geen kwaad te kunnen.

Ik denk zelf als je zo veel mogelijk vermogen uit een auto wilt halen je dat het beste op benzine kan doen. Daar rijd ik nu net teveel km's per jaar voor, en wordt het rijden op benzine net iets te kostbaar.  

Nog een laatste vraag: Heeft een dp bij een lpt ook zin ivm warmte ontwikkeling en betere gasrespons bij lage toeren. De lpt reageert volgens mij al heel goed bij lage toeren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Ludo,

Of het de 4e. 5e of 6e injector is is niet aan de orde.
Maar het om gaat is dat je dit truukje veelvuldig bij "turbo upgrades"  ziet op niet turbo motoren.
Gewoon 1 of 2 extra injectors in de "voorkamer" in het inlaat spruitstuk net achter de gasklep.

RICA chipt geen LPI omdat volgens hun de injectors dus niet meer kunnen doen en dan zal dat echt niet voor niets zijn.
Hun kennende en ik denk de andere merken ook wel zullen ze niet een tuning laten lopen als 't wel zou willen.
Speedcentre is inderdaad heel optimistisch over gas.
Ook daar krijg je dan dat er toch een regeling bij moet voor de extra aansturing, waarschijnlijk een DASTEK computer.

Het Rutten verhaal komt van RICA, Rutten had zelf aan RICA doorgegeven dat ze dit een "paar" maal gedaan hadden.
Ok zowiezo op 1 265 PK R.
Verder weet ik het fijne er niet van maar het ging om een meer dan 250 pk toepassing.

Jack geeft ook aan dat je er 50 PK per injector uit kunt halen.
Als een motor aan de ideaal/magere kant zit zal ie altijd een paar PK meer doen maar dan gaan de temperaturen wel omhoog.

PS, heb je een extra aansluiting voor een gasstelletje? wil ik wel een omeletje voor je bakken ;)

gelebanaan

Waarom geen air/fuel ratio meter aansluiten. Je weet dan altijd of het mensel te arm wordt. Meten is beter dan gissen.

Marc 0101.001

Amen. Van al dit "hear say" wordt niemand wijzer....

Johann

Citaat van: Yellow Banana II op 02-06-2003 22:57:46
Amen. Van al dit "hear say" wordt niemand wijzer....

Van bovenstaande reactie al helemaal niet.
Ik probeer tenminste nog iets uit te zoeken ipv van domme opmerkingen plaatsen...