Gebonk in het onderstel rechts achter.

Gestart door SvenB, 16-07-2007 21:07:12

Vorige topic - Volgende topic

pwassink

Citaat van: SvenB op 15-08-2007 15:19:29
Beetje late reactie, maar het bleek toch de uitlaat te zijn. Er was een beugeltje afgebroken, maar als je eronder keek leek het net alsof deze nog vast zat. Bij hard schudden aan de uitlaat bleek deze toch tegen de carroserie aan te komen.

Inmiddels met wat ijzerdraad de boel vast gezet en probleem is verholpen.

Sven.

Hier bestaan ook nette permanente oplossingen voor schijnt het ..  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

romeo

ik heb precies hetzelfde met een S70. bij een bocht naar links een "kloenk " geluid van rechtsachter.  Dit komt voor bij hobbels in de weg, vluchtheuveltjes, maar ook als ik flink hard een afrit uitrijd die naar links buigt (ja, ze bestaan....)

Ik ben ervan overtuigd dat het van rechtsachter komt. garage heeft naar de veren en schokbrekers gekeken, de rubbers van de achterstab. bekeken maar niets op te merken. Voor zit wel wat speling op de stab. stang maar lijkt me sterk dat dit de oorzaak is. Wielen zitten vast.  Handremkabel zit nauwelijks speling op. Ook bij mij bleek gisteren het beugeltje van de achterdemper gebroken . Deze tijdelijk vastgezet.  Probleem blijft...............

SvenB

Heb je de uitlaat wel goed strak vastgezet ?? De eerste keer had ik het ijzerdraad niet helemaal strak staan en hoorde ik het gebonk ook nog. Wat dikker draad gepakt en de boel goed strak gezet en nu is ie bonk vrij.

Natuurlijk geen vaste oplossing, over een tijdje maar een nieuwe demper d'r achter. Beugeltje was dermate doorgerot dat lassen niet meer wou.

En idd, bij mij hoorde het gebond ook alsof het rechtsachter weg kwam.

Sven.

@®-

Citaat van: SvenB op 15-08-2007 15:19:29
Beetje late reactie, maar het bleek toch de uitlaat te zijn. Er was een beugeltje afgebroken, maar als je eronder keek leek het net alsof deze nog vast zat. Bij hard schudden aan de uitlaat bleek deze toch tegen de carroserie aan te komen.

Inmiddels met wat ijzerdraad de boel vast gezet en probleem is verholpen.

Sven.

Hou er wel rekening mee, dat dit APK afkeur is. De uitlaat dient deugdelijk gemonteerd te zijn.

elianmars

Als het om het beugeltje aan het einde van de uitlaat gaat, die zijn los te verkrijgen.
Ik heb er hier thuis ook eentje liggen, omdat de mijne bijna is doorgeroest.

Ik heb er inclusief verzendkosten 14 euro voor betaald (eBay).

pwassink

Citaat van: elianmars op 17-08-2007 13:36:12
Als het om het beugeltje aan het einde van de uitlaat gaat, die zijn los te verkrijgen.
Ik heb er hier thuis ook eentje liggen, omdat de mijne bijna is doorgeroest.

t plaatje .. http://i19.ebayimg.com/04/i/000/91/a0/7c8c_1.JPG

Ik heb er inclusief verzendkosten 14 euro voor betaald (eBay).

Yep .. die bedoelde ik .. !  ;D

Toen ik dit schreef :

Hier bestaan ook nette permanente oplossingen voor schijnt het ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

SvenB

Dat is 'm idd. Ga 'm morgen gelijk maar bij de dealer bestellen.

Thanx.

romeo

deze beugel heb ik vanochtend bij de dealer gehaald. Een beugeltje was al onder de auto afgebroken de 2e begaf het snel. Had van de dealer 2 maten GRATIS meegekregen (er is nog wel wat vertrouwen in de mens....) omdat zij de maat ook niet zeker wisten (en ik was op 't fietsje..)

Alles netjes vervangen, vast gezet en nagelopen. OOk in de kofferbak nog wat loshangende draden en stekers van de eletr. antenne vastgezet. Het geklonk is er nog steeds !!!

Het laatste wat ik kan doen is een stukje rijden zonder de krik en het reservewiel in de auto (deze liggen goed vast, maar toch...). Kan ik ook dat uitsluiten.

combinedforces

Klinkt mij bekend in de oren. Van de week de auto even snel op een brug gehad, als voorloper op de apk die komen gaat. Niets te zien, uitlaat vast, inmiddels alle losse rommel verwijderd. Mijn beschrijving van het gebonk is idem als die van Romeo, in een bocht en achteruit. Het klinkt alsof er een hamer in mijn reservewielbak ligt (gechecked, is toch niet het geval) en tegen de wanden schuift met een doffe 'kloenk' als gevolg. Ik bookmark dit topic....

combinedforces

Update: Vandaag laten keuren (snik, nieuwe banden en draagarm rechtsvoor) en meteen het euvel gevonden dat het irritante gepiep en gebonk veroorzaakte:

De stabilisatiestang achter was afgebroken op zijn beugel links (als je achter de auto staat gezien). Deze losgehaald, volgens de monteur had hij geen duidelijke functie. Kan iemand me vertellen wat ie doet (stabiliseren lijkt me) en hoe cruciaal dit ding is? Hij kan nl. wel gelast worden en teruggezet, maar hij ligt er nu dus onder uit. Wel blij dat het gebonk nu weg is!!

romeo

goed te horen dat het euvel verholpen is. Je denkt dat toch de draagarm VOOr het geluid ACHTER veroorzaakte?. Bij circa 200.000 zijn bij  mij de beide draagarmen vervangen. Nu 295.000 op de teller.   Bij mijzelf gok / hoop ik dat het aan de stabilisatorstangetjes voor ligt waar iets te speling op zit. Ik merk het ook tijdens rijden en remmen.

Ik kijk vrijdag nog even naar de schoteljes op en onder de achterveren of daar metaal op metaal komt. 

De achterstab. is natuurlijk niet voor niets. Ik heb wel eerder gehoord over de behuizing van de rubberenlager, dat die gescheurd was met hierdoor te veel speling op het rubber. Ziet e rbij bij niet verontrustend uit.

Heb je foto van de gescheurde stab.?  Op welke plek dan?   Lijkt me het gevolg van een mechanische beschadiging.

combinedforces

Het was de stabilisatiestang die de herrie veroorzaakte. Het rubberen ophangpunt was prima, maar de haakse beugel was door, zodat bij elke oneffenheid op de weg (en dat zijn er nogal wat) de stand tegen zijn beugel kletterde. Ik zal er een foto van maken (ligt in mijn achterbak).

Boy

Bij mij bonkt er ook iets in het onderstel als ik het gas loslaat of in z'n vrij zet tijdens het rijden. Als ik (na een tip) de handrem een beetje aantrek als ik het bonken hoor ik een 'kloeink' geluid en het bonken stopt ermee. Als er niets bonkt en ik trek mijn handrem aan, dan heb ik geen bijgeluiden. A.s woensdag zal er even naar gekeken worden. Ook zal er gekeken worden naar de uitlaatophanging. Bedankt voor de tips.

mark1976

@boy, heb je nog naar de auto laten kijken en zo ja wat was het euvel?

vrg Mark
Gevonden op: http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/personal-branding

Je ziet een man uit zijn Volvo stappen en denkt: "degelijk, veilig, maar oersaai"