inlaatspruitstuk reinigen na sluiten EGR

Gestart door Ward, 16-07-2007 22:49:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ward

Wie heeft dit wel eens gedaan? Mijn tdi rookt te veel naar mijn zin (345.000km). De egr heb ik recent laten afdoppen. Nu ben ik van plan om te beginnen met de verstuivers te laten testen en eventueel reviseren. Bij de Bosch dieselservice adviseerd men om ook het inlaatspruitstuk te reinigen, dit zou na al die tijd behoorlijk smerig zijn aan de binnenzijde, waardoor, ook na reviseren verstuivers, de luchtaanvoer niet meer optimaal zou zijn, waardoor de verhouding verse lucht/brandstof niet meer zou kloppen, met zwarte rook tot gevolg.

Ik kan de auto wel naar deze Bosch garage brengen, maar ben toch op zoek naar een iets voordeligere oplossing..

gr, Ward

pimsam

In ieder geval inlaatspruitstuk verwijderen en kijken hoe ernstig het is.
Ik kan me vaag herinneren dat het inlaattraject van de kop gereinigd kan worden door met verwijderd inlaatspruitstuk en stationair draaiende motor pure injectorreiniger in de kanalen te spuiten. Maar of dit nu een goede methode is durf ik niet te zeggen.
Kijk anders eens op het tdiforum.nl. Daar wordt er ook het een en ander over geschreven.

Gunnar

Ik heb er ook al over zitten denken, maar om al die troep dan gewoon doorheen de motor te laten vliegen.

Alhoewel, in opgeloste toestand zal het waarschijnlijk netjes mee verbrandt worden.

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Ward

De methode met injectorreiniger ga ik niet gebruiken, ik wil gewoon zeker weten dat het goed gebeurt, dus het inlaatspruitstuk moet eraf.
Het verbaast me eigenlijk dat niet meer mensen hier ervaring mee hebben, naar wat ik van onder meer de Bosch mannen heb begrepen is dit toch echt een goede manier om voor het grootste gedeelte van het roken af te komen, iets waar de meeste dieselrijders onder ons toch last van lijken te hebben.
Misschien omdat het een redelijk kostbare klus is  :-\?

Wie weet er eigenlijk bij wat voor km standen de tdi's zo gaan roken, ik mag aannemen dat een nieuwe V70 tdi niet zo'n rookgordijn legt, ik zou hem dan tenminste niet kopen  ;D

Ward

Gunnar

Neem wat fotos van voor en na, dan kan je ons allemaal overtuigen  :P
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

pimsam

Als de EGR zijn vervuilende werking van het inlaattraject gedaan heeft, zal ook een V70N gaan roken (tenzij er een roetfilter op zit natuurlijk). Minder dan een VAG diesels maar toch.
Maar ik ben benieuwd hoe lang die roetfilters het volhouden. Er is nog niet echt veel praktijkervaring met die dingen.

Ik heb de EGR van mijn diesel na 260000 km afgedopt. Hij rookt nog wel vanaf 3/4 gas maar dat is redelijk normaal. Ik vind het in ieder geval nog niet nodig om de het hele inlaatspruitstuk te gaan verwijderen en te reinigen

Ward

Kleine update n.a.v. en min of meer een antwoord op mijn eerste vraag;
Afgelopen december is mijn nokkenas gebroken en is er een nieuwe cylinderkop op gekomen.  :( 
Tot die tijd heeft de auto flink gerookt, ook nadat na een distributiesnaar wissel (bij een 'specialist'..) de brandstofpomp nogmaals bij de Volvodealer met apparatuur is afgesteld.
De cylinderkop is niet bij deze 'specialist' gewisseld, na wat mindere ervaringen ben ik daar niet meer geweest, maar bij een lokale garage waar ik nu twee jaar naar tevredenheid wordt geholpen.

Na de cylinderkopwissel en het dus weer opnieuw afstellen van de brandstofpomp is het roken vrijwel verdwenen.. :eusa_dance: Ik durf weer zonder schaamte lekker op te trekken.
Heeft het nu aan de kop of aan het afstellen van de brandstofpomp gelegen, ik zal het nooit weten, maar wat wel zichtbaar was is dat het inlaatspruitstuk na het afdoppen van de EGR al een stuk schoner was geworden. Er was nog lichte roetaanslag te zien, maar de onderzijde van de buizen was al vrijwel schoon. Volgens de monteur reinigde het inlaatgedeelte zichzelf doordat er altijd een minieme hoeveelheid olie vanaf de turbo meekomt.
Viel me dus erg mee, gezien sommige foto's van dichtgeroete inlaatspruitstukken door toedoen van de EGR die je op internet tegenkomt (tdi forum).

Na het wisselen van de cylinderkop heb ik overigens af en toe last van een lichte onregelmatige loop wanneer het toerental het stationair weer bereikt, maar hier zal ik even een nieuw topic over starten.


nakkie

Ik heb de egr klep ook afgedopt. Het inlaatspruitstuk vond ik nog heel erg schoon uitzien, voor zover ik het kon zien dan. Misschien dat ik hem ooit nog eens uitbouw om hem toch te reinigen.

v40pokemon

Inmiddels heb ik mijn losgekoppelde EGR ook helemaal verwijderd. Het roetlaagje voor zover ik het kon zien was bij mij nog geen mm dik. Eens kijken wat het over een aantal duizenden km's doet. Over 5-10000km staat de eerstvolgende beurt weer op het programma...

elianmars

Nu je de EGR klep hebt afgesloten, eens een keertje flink doorrijden (liefst op de Autobahn).

Ik heb na verwijdering een tijdje op topsnelheid gereden ('s avonds) en zag de vonken uit de uitlaat komen. Brandend roet, dus.

Gewoon lekker schoonbranden  8)

Jans Duiven

Citaat van: elianmars op 02-04-2009 09:27:29
Nu je de EGR klep hebt afgesloten, eens een keertje flink doorrijden (liefst op de Autobahn).

Ik heb na verwijdering een tijdje op topsnelheid gereden ('s avonds) en zag de vonken uit de uitlaat komen. Brandend roet, dus.

Gewoon lekker schoonbranden  8)

Dat denk ik ook. De TDi van mij rookt helemaal niet meer na  afsluiten EGR.
Het spruitstuk zal toch ook wel gereinigd worden door het mengsel aan lucht & brandstof wat er doorheen komt?

Ik zie de noodzaak er niet van in om het spruitstuk te demonteren en te reinigen eerlijk gezegd.

Hans

sven861

#11
Er gaat alleen lucht door het ISP heen. Maar ook de vieze vette uitlaatgassen die via de EGR retour komen in het ISP. Het is een direct ingespoten motor. Het beste kun je je EGR sluiten met een blind plaatje. Alleen het slangetje eraf werkt vaak niet voor 100% omdat de klep zelf al vuil is en niet helamaal sluit. Het beste kun je je ISP reinigen door te demonteren en schoon te maken met wasbenzine en remmenreiniger en een ronde borstel........Ademhaling is gewoon erg belangrijk voor een TDI

gr, $ven
PA1SVM........Volvo 4 Life

Teuntje

Wasbenzine en remmenreiniger zal wel goed werken maar ik heb zelf van dat
ovenreiniger spul gebruikt. Inspuiten, evt beetje borstelen, en afspoelen.
Moest een zonnebril opzetten zo glimmen  8).
Ben van plan hem eerdaags (+/- 80.000 km verder) te controleren/reinigen.
Als "ze" trouwens erg dicht achter je rijden is het toch ook wel prettig om ff flink gas te geven  ;D