Wat komt er stiekum allemaal bij kijken ? Drijfstangen wisselen

Gestart door Turbo-Geek, 20-07-2007 13:34:29

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Na mijn uitvoerige stage 0 periode wil ik zoals de meesten wat aan het vermogen gaan doen.
In tegenstelling tot het traditionele chippen en dan steeds een stage hoger te gaan denk ik dat het meer werk en $$$ gaat schelen om op voorhand al op een hoger niveau in te stappen.
Weinig zin om een DP te kopen die ik daarna tenminste zal moeten verlassen omdat ie op de andere turbo zeker niet gaat passen.  Een remap is daarna ook weer nodig en ook dat kost weer geld om maar te zwijgen van de arbeid die er steeds in moet.

Ik heb hier op het forum al reeds genoeg info gevonden omtrent de route die ik ga bewandelen dus voor mij geen bijzondere turbo's, custom manifolds en 650CC injectoren, ik zal het bescheiden houden wat dat betreft.

Ik heb gezien dat drijfstangen (aftermarket) helemaal zo gek duur niet zijn en andere drijfstangen zou ansich geen slecht idee zijn, maar de arbeid is een ander verhaal. Het heeft mijn inziens ook zo weer zijn voordelen daar de kop eraf moet en het nodige dan toch vervangen zal worden (lagers, Distr. riem, rollers, bouten, pakkingen, etc.) en dat zou weleens een hele mooie basis kunnen zijn voor het tuningsfeest en de stage 0 als het ware netjes afmaken.

Mijn vraag:

- Verkijk ik me op de hoeveelheid werk die erbij komt kijken ?? Ik kan me voorstellen dat er bij Volvo dan essentiele zaken vervangen MOETEN worden die bijzonder kostbaar zijn en dan toch enorm aantikken of valt het wel mee en is het goed te doen ?

Ik heb behoorlijk wat sleutel ervaring maar nog geen ervaring op een B5324T, kan me niet voorstellen dat er vreselijk veel verschillen zijn maar ik vraag het toch maar even ??
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Turbobiker

Geen verrassingen en bij mij is het blok er niet eens uit geweest.
De Tussenpaus

Turbo-Geek

Lars, weet jij ook precies wat er vervangen is ?
Op die manier kan ik een betere raming qua tijd en kosten maken.

P.s. Ik was ook van plan de motor gewoon te laten zitten.

Johann

Kop er af en de carterpan er onderweg. Voor de carterpan heb je een roze Loctite nodig die Volvo onder eigen naam verkoopt in een knijptube. Deze pakking gebruik je ook voor het nokkenas deksel.
In de carterpan zitten twee platte o-ringen plus een rubberen ring om de olie pickup. Die twee platte ringen willen verweren en de druk naar de kop negatief beinvloeden waardoor de hydrostoters meer herrie hunnen produceren bij koude start. Goed om deze zowiezo te vervangen ipv hergebruiken.
Ring voor de peilstok en de olie retour heb je aan de onderkant nog er bij nodig.

Kop,

Nieuwe koppakking natuurlijk. Nieuwe keerringen voor de nokkenassen is aan te raden. Inlaatspruitstuk pakking en een pakking tussen de waterbuis en de kop. tussen de kop en het nokkenasdeksel zitten ook nog 5 o-ringen om de bougiegaten.
Thermostaathuis kun je in principe aan de kop laten zitten anders moet hier ook nog een pakking bij.

Nieuwe kopbouten heb je nodig (rek) en dan de distributie waarvan jij denkt wat nodig is. O.a. riemen, spanrol etc.
Spanner moet voor montage van de nieuwe riem heel langzaam inelkaar gedrukt worden en gelocked met een pennetje welke je er na montage van de riem uit trekt.

Op zich redelijk rechtaan werk. Contact vlakken welke loctite nodig hebben heel goed schoon maken omdat dit vlak ook de scheiding van de nokkenaslagering er in heeft zitten. Loctite met een schuimrollertje gelijkmatig aanbrengen op het nokkenasdeksel werkt het mooiste. Eventueel de nokkenas uitlijn tool van Volvo gebruiken plus de klemmen die de assen in het deksel houden tijdens montage. Is niet een must maar wel een stuk makkelijker.

En veeeeel boutjes.. Lage kracht pneumatische of electrische slagmoer is een verademing. Let wel dat bij vastdraaien max 17Nm mag worden toegepast dus even kassie aan hier.  ;D

Turbo-Geek

Dat heb jij vaker gedaan Johan  ;D
Kan jij zo uit het hoofd een raming geven van de kosten aan de onderdelen (heel globaal) incl het distr. circus ?

Ik zit er namelijk echt aan te denken. Het is een een goede 'verzekering' voor het tunen en je ziet meteen hoe de algehele staat van het blok is en kan je wellicht bepaalde problemen voor zijn.
Aangezien voor een andere turbo de oude turbo los moet, de DP los, hitte schilden, en de nodige leidingen is zoiets mischien wel goed te combineren omdat het 1 en ander toch los moet als de kop eraf moet.

Johann

Prijzen hangen een beetje van de korting af mocht je die krijgen..

Misschien dat Eugene, Ivo of Martijn beter e.a aan prijs indicatie kan geven.

Turbo-Geek

tja, ik ga uit van de 15% club korting bij de dealer.

denkweb

Vergeet Johann niet om zijn telefoonnummer te vragen  ;D

Eugene

Rods                 400
Koppakking   90
Vloeibare pakking   13
Oliepomp pakking   16
Bougiepakking   3,5
Camseals     16
Kopbouten   35
Pistonrings   95
Rodbearing   47
Shipping       100

Met onderdelen van fcpgroton.com en de drijfstangen van R sport. Komt rond de 800, maar als je van ~1000 uitgaat zit je wel safe denk ik. Heel erg afhankelijk van welke drijfstangen je van plan bent te gebruiken natuurlijk.

If it's not blown, it sucks...

denkweb

Die andere 200 euro (en wellicht nog meer) gaat op aan:

- electriciteit
- koffie
- brandstof
- telefoonkosten
- internetabbo (forumbezoeken)
- valium
- motorolie
- 3 dagen kuuroord om bij te komen

En dat in deze volgorde!