Wie kan mij adviseren ???

Gestart door R.Biesma, 07-02-2003 16:21:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R.Biesma

Onlangs heb ik een 850 GLT 2.5 20V gekocht. (186000 km) Dit na een aantal weken zoeken. Hij rijdt heerlijk !! Ik had eerder een 850 moeten kopen... De koop werd gesloten en de auto zal nog een recente APK krijgen en (3 maanden garantie op motor, versnelling etc..) ik zou de evt. mankementen die ik tegen zou komen op een lijstje zetten. Nou dat heb ik gedaan en er zitten een paar dingen bij die mij geen lekker gevoel geven. Ik zal er een paar noemen:
-Volgens een (Volvo) monteur zou er een lek zitten bij  het uitlaatspruitstuk, waarschijnlijk een kering. Is dit een dure kwestie en moet dit bij Volvo? Hoe weet ik dat het de kering is en niet het spruitstuk?
-Stilstaand zet ik de auto in de eerste versnelling (koppeling natuurlijk helemaal ingetrapt), ik voel dan af en toe een soort hapering. Als ik dan de pook langzaam heen en weer beweeg op het punt dat hij in de versnelling gaat, voel en hoor ik hem ratelen over tandwielen??? Ook af en toe een soort blokkering/hapering als ik van 2 naar 3 schakel. Wat kan dat zijn. Is dat de koppeling??
- ABS lampje brandt. Dit gaan ze nog verhelpen maar moet ik ergens op letten? Kan daar een groot probleem achter zitten. (De auto heeft voordat ik hem kocht een aantal maanden stilgestaan).
- Bij 5 personen en bagage heeft het rechter achterwiel aangelopen op het plastic binnen scherm waadoor dit doorgesleten is op de hoek van de onderste rand van het spatscherm. Te slappe veren?? Ze zijn niet lek.
- In het dashboard is een zoemend geluid te horen, volgens de Volvo monteur van een luchtcirculatie motortje. Bekend iets?? Hoe te verhelpen en wat zijn de kosten?

Kortom een aantal vragen waar de meer ervaren 850 bezitter misschien al een antwoord op heeft.

Hopenlijk kan iemand enig advies en/of tips/uitleg geven.
Bijvoorbaat dank,

Een "nieuwe" 850 Freak.
Richard Biesma
E-mailen kan ook (Liever nog !!): richard.biesma@wanadoo.nl

(Aanvraagformulier voor de club ligt al klaar...)

Dreamer

#1
beetje off-topic, maar waar heb je hem gekocht?
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Raf

#2
proficiat met je aankoop.

Raf


Citeerbeetje off-topic
hé dreamer, nu doe je het weer! het is toch een 850, het zijn zelfs technische vragen. dat mag zelfs bij techniek staan wat mij betreft. :)
De gustibus non disputandum est!

Dreamer2

#3
Citeerknip...

hé dreamer, nu doe je het weer! het is toch een 850, het zijn zelfs technische vragen. dat mag zelfs bij techniek staan wat mij betreft. :)

Duh  ??? Ik bedoel dat mijn vraag een beetje off-topic is. Maar wanneer heb ik dat eerder gedaan?
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Raf

#4
ik wilde je zeker niet aanvallen, alleen heb ik het gevoel dat je al eens ergens iemand hebt gewezen op zo'n foute plaats om iets te posten. ik ga op zoek. als het niet zo is dan bied ik bij deze mijn verontschuldigingen al aan.

Raf

Ps: nu weet mister R nog niks over zijn probleem. ik wou dat ik kon helpen maar...
De gustibus non disputandum est!

Dreamer2

#5
Ik ben meestal degene die in het verkeerde hoofdstuk post  ;D

Maar even back to basic; dat ABS lampje, lijkt me niet erg fris. Zou het de electronica zijn of wat hier al vaker ge-opperd is een slecht contact op de stekkers?

Het koppelen cq schakelen lijkt mij een versleten koppeling.

Dashboardzoemen: is dat zoemen of piepen? Die van mij piept bij het dashboardkastje. Daar zit 1 van de motoren van de luchtcirculatie. Is kloterig te demonteren want er hangt een giga kabelboom voor en 2 schroeven zijn lastig te bereiken. Er zit 1 schroef vlakbij de as van de motor. Hierachter zit een gat, met de schroef stel je de as van de motor. Door vaster of losser te draaien kun je het geluid verminderen. Ik heb wat smeerspul in het gat gespoten en het meesta lawaai is nu weg. Op  termijn zal de unit er wel even goed uitmoeten om goed schoon te maken, maar daar heb ik nu geen zin in.

5 man in de auto en dan aanlopen? Waren het balletdansers of rugbyspelers? Ik zou van ons rugbyteam niet 5 man in een 850 stoppen (Heel mischien in een terreinwagen) Ik lees niet dat je een gastank hebt, maar ook die weegt er aardig in.
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Reitse

#6
Richard, gefeliciteerd met je aankoop!

Een lek uitlaatspruitstuk (of de keerring) zouden ze onder garantie moeten maken. Als dat gemaakt is kan het volgens mij verder geen kwaad.
De koppelingsproblemen los je waarschijnlijk wel op door de koppeling te laten ontluchten. Keert het probleem dan snel terug dan is er ergens een lek.
ABS zou ik zeker naar laten kijken. Ik weet niet uit welk jaar die is, de oude modellen kan je zelf makkelijk uitlezen onder de motorkap. Omdat de auto lang heeft stilgestaan gok ik voor nu even op een slecht contact of een sensor die vuil is.

Veel succes!

R.Biesma

#7
Allen, tot zover bedankt voor de reakties,

Met name Reitse en dreamer 2 bedankt voor de tips... reitse, ik herkende een aantal zaken op de occasion tests van de link op jouw site. Bedankt, ik heb er zeker iets aan. Ik heb tevens een vraag over de mute funktie van een SC700 big front i.c.m. een nokia carkit CARK 128. Deze vraag zal ik stellen via "technisch" want deze vragen heb ik verkeerd gepost, zoals jullie al hadden gezien en opgemerkt......

Groeten Richard.

Dreamer2

#8
CiteerDe koppelingsproblemen los je waarschijnlijk wel op door de koppeling te laten ontluchten. Keert het probleem dan snel terug dan is er ergens een lek.
Hmmm dit is een goede tip! ff zoeken..

CiteerDeze vraag zal ik stellen via "technisch" want deze vragen heb ik verkeerd gepost, zoals jullie al hadden gezien en opgemerkt......
Jij zat dus niet fout, mijn vraag hoorde niet bij het onderwerp.
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

denkweb

#9
Ga met je aankoop naar een ANWB keuringsstation. Deze zoeken alle mogelijke gebreken op en wijzen je op de eventuele problemen die er kunnen gaan optreden bij je auto. De kosten van een dergelijke keuring liggen meestal tussen de 75 en 100 euro naar ik meen. Met het keuringsrapport kun je dan teruggaan naar de verkopende partij en alle gebreken voorleggen, diverse merkdealers betalen soms zelfs de keuringskosten terug als er erg veel aan de auto blijkt te mankeren. Informatie hierover? http://www.anwb.nl. Of bel de ANWB...

Succes!

ed

#10
Uitlaatspruitstuk is meestal de oorzaak van een lekkende uitlaat. De uitlaat zelf van een 850 gaat eigenlijk nooit stuk. Het schijnt dat de meeste dealers er geen eens een op voorraad hebben.
Kosten: ongeveer 500 euro incl arbeid.
Ik heb zelf ook last gehad van doorgezakte achterveren. Ik heb echter nog nooit een aanlopend wiel gehad. Het lijkt me dat de bumpstops uit de schokbrekers gehaald zijn, er zitten spoorverbreders op, of er zitten veels te brede banden op.
Denkweb, een keuring heeft denk ik geen zin meer, aangezien de auto volgens mij al gekocht is.

Succes,

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#11
Ed,

zeker heeft een keuring zin, de ANWB geeft dan een advies over welke onderdelen niet voldoen/gerepareerd moeten worden. Met  je dealer kan je dan in overleg wat onder garantie valt (bij Bovag echt heeel veel) en wat niet, scheelt toch weer wat centjes.

ed

#12
Ik ben bang dat achteraf onderhandelen over wat er vervangen moet worden je in een lastige positie brengt, tenzij het een Bovag garage is of een dealer. Als de ANWB keuring oplevert dat bijvoorbeeld de remblokken versleten zijn, valt dit zeker niet onder de garantie. Het is immers een slijtage deel, en daar wordt vaak geen garantie op gegeven. Verder kun je het wel proberen natuurlijk. Niet geschoten is altijds mis.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#13
remschijven zijn ook slijtagedeel, toch?
Bij mij werd vastgesteld dat deze een halve millimeter te dun waren. Dealer meet dat na, kan niets anders dan dat accepteren en heeft ze kostenloos vervangen.

Ilas

#14
CiteerDe kosten van een dergelijke keuring liggen meestal tussen de 75 en 100 euro naar ik meen.

De ANWB keuring is zeker een hele goede tip van denkweb :) Heeft mij een behoorlijke miskoop bespaard. Zie ook het topic: "ANWB keuringsrapport (ach en wee)" onder Algemeen. Daar staan ook de hyperlinks naar het rapport zodat je weet wat er gekeurd wordt en hoe het rapport eruit ziet.

Alleen .... de keuring kost 218 euro en niet 75 tot 100 zoals denkweb aangeeft. De herkeuring kost 91 euro ....

Oef, dat is best wel een hoop poen :P Zeker om achteraf uit te geven want je kunt er misschien ook een reparatie van betalen die niet onder garantie valt ...  ;D
"Motormuziek ....."