Viking Protech II banden, heeft iemand van jullie die eronder liggen?

Gestart door V70R-obert, 24-07-2007 11:32:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R-obert

Deze vraag heb ik ook al voorgelegd op het Volvo forum (heb het idee soms dat ik van twee walletjes eet :))

Ik heb Viking banden onder de R van de serie Protech II. Voorheen kende ik Viking helemaal niet (Wel die mannetjes met zwaarden die alles stukhakken wat op hun pad komt)

Nu heb ik een scheurtje in de wang van een achterband en slijten ze schuin af door verkeerde uitlijning. Voor zijn de banden bijna nieuw, achter zijn ze slecht. Ik sta nu voor de dilemma om of 4 nieuwe banden te kopen wanneer Viking niet de juiste band is voor een R, of 2 nieuwe banden achter van Viking.

Wie kent deze banden en kan mij iets meer over deze band vertellen?

Alvast bedankt.

-D©©©L-

Viking protech 2 is een echte low-cost band
Veel zinnigs is er verder niet van te zeggen, te weinig info.

- Bandenmaat
- Load index
- Snelheids index
- Bandenspanning
- Gemiddelde belading
- Rijgedrag

Dat zijn echt wel de minimum zaken.

Misha

Zoals ik lees heb je ze dus er al onder liggen..
Dan weet je toch zelf wel of je het een goede band vindt?

Los daarvan: ik heb ooit Vikings gehad onder een van mijn vorige auto's, en vond het niet bijzonder.
Hard, lawaaierig en nergens echt goed in.
Is toch een B-merk.

Maar goed, niets zo persoonlijk als banden natuurlijk. Of het moet olie zijn.....
Ze hebben ook een website waar je iets kunt lezen over de positionering van de band...
http://www.vikingbanden.nl

Ik zou ze igg niet op mijn 10-klepper leggen, dus op een R al helemaal niet...
Banden zijn het enige cntact met de weg, en al het andere hangt hier vanaf, dus  remvertraging, stuur- en uitwijkmanouvres, acceleratie: alle systemen (ABS, TRACS, STC) ten spijt: als de grip er niet is, is de grip er niet.

Bij de Fiat Panda van mijn moeder is dat natuurlijk prima, maar een R heb je natuurlijk niet als goedkoop boodschappenautotje...

Slechts mijn kleingeld...

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Gunnar

Heb ooit viking banden gehad op een 240. Dat zijn superharde banden, ik dacht soms dat ze gewoon van plastic gemaakt waren.
HEEL slecht in de regen, en in de winter durfde ik bijna niet rijden.



www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

V70R-obert

Ik heb 4x Uniroyal rainsport I besteld in de maat 215/45/17W  bij Kuil banden in Groningen voor totaal € 550,- inclusief balanceren en uitlijnen. Lijkt me een koopje.

bedankt voor de tips.

daytonawim

Die banden zaten onder de t5 vond ze noal wat herrie maken.

V70R-obert

Daar de bank genomen is 'iedereen' wel goed over deze band te spreken hier. Dat is ook wel de reden dat ik deze band heb genomen.

-D©©©L-

Citaat van: V70R-obert op 24-07-2007 15:08:06
Daar de bank genomen is 'iedereen' wel goed over deze band te spreken hier. Dat is ook wel de reden dat ik deze band heb genomen.
Ik heb er niet veel slechte berichten over gehoord, ik heb ze in 205-55-16 op de 10V liggen.
Houd wel in de gaten dat niet tijdig wisselen van voor en achterbanden nogal wat impact heeft op je AWD systeem.
Over het (volledig !) uitlijnen hoef ik natuurlijk niks te zeggen.  ;D
Wil je het uitlijnrapport nog posten als het gedaan is ? Ben wel benieuwd wat er nou fout stond.



V70R-obert

De auto heeft nieuwe banden, hij maakt wel meer afrolgeluid maar de auto ligt merkbaar beter op de weg. Alles voelt ook 'stijver' aan, met name als je de bochten flink instuurt.

Nu moest hij voor het uitlijnen de specificaties in de computer zoeken. Hij stuitte op twee variaties:

Volvo V70 AWD bouwjaar 1998-1999
Volvo V70 R       bouwjaar 2000-2004

Een R AWD stond niet in het systeem, ook geen R van voor 2000. Hij heeft gekozen voor de V70 AWD 98-99 omdat een awd een specifieke uitlijning heeft. Ik hoop dat hij de juiste heeft gepakt.

Als gevraagd het uitlijnrapport:


Voorzijde                    eerste          specificaties     minimaal     maximaal     laatste

Naloop            links       3 15                                        2 21            4 21           3 18
                       rechts    3 12                                        2 21            4 21           3 12


wielvlucht       links      -0 42                                       -1 00           -1 00          -0 36
                      rechts    -0 30                                       -1 00           -1 00          -0 30


toespoor        links       0 09                                        0 07             0 13           0 09
                      rechts    0 00                                         0 07            0 13           0 09
                      totaal    0 09                                         0 14             0 26           0 18


Achter:


wielvlucht      links     -1 18                                         -1 15            0 15           -1 24
                     rechts   -1 06                                         -1 15            0 15           -1 18


toespoor      links       -0 03                                         -------            -----           -0 03
                    rechts     0 00                                           -------            -----           0 00
                    totaal     -0 03                                          ----------         ------         -0 13


stuwhoek                   -0 01                                                   0 15                      -0 01



Secundaire hoeken:


dwarshelling     links    14 37                                             14 00            14 00      14 37
                         rechts  14 25                                            14 00             14 00     14 25


ingesloten hoek  links   13 55                                               ---                ---          14 01
                           rechts 13 55                                               ---                ---          13 55


asverzet             voor     -5mm                                                                                -5mm
                           achter  -6mm                                                                                -6mm


spoorbreedte verschil      39mm                                                                                39mm

wielbasisverschil              1mm                                                                                  1mm



Ik hoop dat deze 'tabel' goed op het forum komt met alle spaties.