Niet starten met Airco aan

Gestart door Erik 850, 26-07-2007 17:50:59

Vorige topic - Volgende topic

Erik 850

Beste iedereen,

Al enige tijd ondervind ik af en toe hinder van een snel dalend toerental. Welke soms leidt tot afslaan van de motor.
Vandaag reed ik 85 en uit het niks viel het aantal toeren terug naar 0 en binnen 3 sec was hij weer op het juiste niveau. Daarnaast heeft hij soms moeite met aanslaan, startmotor loopt, brandstofpomp ook, maar het lijkt alsof hij geen vonk geeft. Dit gepaard met het soms afslaan van de auto met remmen voelde ik me niet meer zo heel erg veilig in de auto en ben opzoek gegaan naar de oorzaak. Uiteraad met dit forum als naslagwerk.

Omdat er op dit forum veel gezegd werd over vervuilde gaskleppen ed heb ik deze eerst maar eens aan een zorgvuldige inspectie onderworpen. Resultaat, ligt bruin en helemaal schoon, tevens de stationairregelaar bekeken, ook deze was schoon en werkt nog soepel.

Nadat ik alles gecontroleerd had en weer deugelijk bevestigd had wilde ik de auto starten, alleen wederom sloeg hij niet aan. Startmotor liep, alles werkte alleen blok wilde niet aanslaan. Toen de airco uitgezet en hij sloeg wel aan. Contact weer uitgezet, airco weer aan gezet, auto weer gestart en hij deed het wel weer gewoon. Nu start hij altijd gewoon normaal met de airco aan. Alleen de laatste tijd dus niet. (kan de airco zoveel stroom vragen, dat er te weinig power voor de bougies over blijft?)

Omdat dit veel vreemde dingentjes zijn ga ik vvnd de foutcodes resetten, stukje rustig rijden met airco aan. En de codes opnieuw uitlezen.

Voorlopig dus maar even starten zonder airco aan.

Ik zal vvnd de foutcodes erbij zetten, misschien dat iemand meteen ziet wat er aan de hand is. Anders wordt het een dagje dingentjes van een lijstje doorstrepen :)

Jullie horen!

Groet,
Erik
850 GLT AUT: 355000km. DOEL eerste 3 en 5 omdraaien :D

elianmars

Ik weet niet of het echt met de airco te maken heeft. Lijkt me meer toeval.

Zoek eens op het forum naar relais 103. Misschien dat die het probleem is.

Erik 850

Gevonden Codes:
Automaat: 1-1-4 (breuk in stroomkring) + 1-3-4 (onjuist belastingssignaal)
ABS: 1-4-1 Storing in pedaalsensor (kortsluiting, lampje abs brandt idd, oorzaak konden ze bij de dealer niet vinden  :eusa_wall:)
Instrumentenpaneel: 1-1-3 (open verbinding)
Ontsteking: 3-2-5: geheugenstoring of 3-1-4 nokkenasafstandssensor
ECC: 4-1-4 aanzuigventilator binnentemperatuurmeter bestuurderskant vastgelopen

B2: 1-2-2 (maar nog geen betekenis kunnen vinden voor deze code

Denken jullie dat één van deze dingen iets te maken zou kunnen hebben met bovengenoemde problemen?
Mochten jullie tijd hebben om mij te helpen, heel erg bedank!

Fijne avond! Groet Erik

elianmars

Citaat van: Erik 850 op 26-07-2007 18:53:54

ABS: 1-4-1 Storing in pedaalsensor (kortsluiting, lampje abs brandt idd, oorzaak konden ze bij de dealer niet vinden  :eusa_wall:)

Waarschijnlijk de solderingen in je ABS unit die kapot zijn. Ook genoeg over te vinden hier op het forum.

Ontsteking:3-1-4 nokkenasafstandssensor

Dit zou het probleem kunnen zijn. Komt vaker voor.

ECC: 4-1-4 aanzuigventilator binnentemperatuurmeter bestuurderskant vastgelopen

Dat dingetje zit achter de handgreep aan het plafond. Met wat perslucht o.i.d. even goed schoon blazen. Zit waarschijnlijk vol met stof.

mehn

B2: 1-2-2 (maar nog geen betekenis kunnen vinden voor deze code

Die heb je altijd, geen probleem dus.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: elianmars op 26-07-2007 19:00:03

ABS: 1-4-1 Storing in pedaalsensor (kortsluiting, lampje abs brandt idd, oorzaak konden ze bij de dealer niet vinden  :eusa_wall:)

Waarschijnlijk de solderingen in je ABS unit die kapot zijn. Ook genoeg over te vinden hier op het forum.

Eerst even naar die schakelaar kijken... Branden je remlichten wel als je remt?

Citeer

Ontsteking:3-1-4 nokkenasafstandssensor

Dit zou het probleem kunnen zijn. Komt vaker voor.

Zou goed kunnen, maar met zo'n berg foutcodes: eerst alles resetten en dan kijken welke er terugkomen.

Gr ;)

Erik 850

Iedereen bedankt, alle kleine foutmeldingen kwamen terug. En zijn reeds opgelost. Zo neemt de berg toch snel af ;)
Alleen de nokkenas 3-1-4 blijft, helaas heb ik dat ook letterlijk mogen ondervinden vanavond.
Ik reed naar de garage van een vriend van mij om een rally auto te prepareren, onderweg terug naar huis sloeg de motor met 80km per uur af. Dus wegenwacht me weggesleept, hij zei ook dat de kans groot is dat het de nokkenassensor is. Dit zei hij voordat ik vertelde over mijn foutcode.

Maar nu ik de oorzaak gevonden heb: heeft iemand enig idee waar dit ding zit?  :-[ (ondertussen zoekende op het forum:))

PS de remlichten werken nog gewoon. ;)

Erik 850

Heb ondertussen van alles gevonden op dit geweldige forum! :D

ga morgenochtend eerst eens beginnen met het checken van de relais (103) en aansluitingen. Daarna de Nokkenasafstandssensor, dat volgens mij na het lezen van verschillende topics naast de motorsteun, in de buurt van de remkrachtverdeler ergens moet zitten. Heb er al een foto van gevonden op dit forum dus moet vast lukken. Dan even kijken of hier iets geks te vinden is. Mocht alles er voor het oog goed uitzien dan denk ik dat ik een nieuwe sensor bestel en deze monteer.

Zal in ieder geval morgen alle foutcodes nog een keer resetten.

Mochten jullie nog tips en hints hebben dan hoor ik het graag :D Ik zal morgen ook wat foto's maken en deze posten, omdat dit vaker voorkomt is het misschien handig om het allemaal wat visueleer te maken, doe ik ook eens wat terug op dit forum  ;)

Gr!

EDIT: via Vadis ondertussen alle locaties vd onderdelen gevonden :)

Erik 850

Sensor eruit gehaald, ziet er nog uit als nieuw. Ga nu naar de volvosloop om een andere van een schadeauto af te halen en deze te monteren.

Toen ik vanmorgen trouwens de auto startte ging dit zonder enig probleem...?!!? ??? Beetje vreemd...kan het zijn omdat hij totaal is afgekoeld? zo ja, zit de fout dan wel in de sensor?

Naja ik ga alles gewoon schoonmaken en netjes aansluiten en hopen op resultaat.

Erik 850

zo roffel roffelt weer als nooit te voren.

Vanmorgen dus naar de auto gegaan, van daaruit naar de dealer. Daar kreeg ik weer hele andere oorzaken te horen. Dus heb maar besloten de auto thuis neer te zetten en zelf alles maar eens nader te gaan bekijken.

Maar eerst naar de sloop! Mijn missie: haal een nieuwe nokkenassensor. Deze had ik gevonden in een 850 maar zag er verder versleten uit dan die van mij. Maar toch, iedereen zegt dat aan het uiterlijk weinig af te lezen valt dus heb deze voor €25,- gekocht. Ik dacht: ben er nu toch dus laat ik voor de zekerheid ook nog even een vliegwielsensor meenemen en wat ander klein materiaal.

Thuis de bovengenoemde onderdelen vervangen, toen de verdelerkap nog eens losgehaald, deze was helemaal grijs en het leek erop alsof de contactjes te ver van elkaar af stonden. Gelukkig had ik nog een donor met 150.000 op de teller. Dus daar de bobine, verdelerkap + dat rond draai ding dat met 3 inbusjes vast zit uitgehaald en in mijn volvo gehangen.

Daarna de bekabeling overal nagelopen, oude tape eraf, alles aandrukken/schoonmaken etc en weer netjes dichtgetaped.

Alles weer netjes gemonteerd, auto startte meteen. Hij loopt nu stationair echt super, heeel heeel constant, nog nooit zo gehad. Daarnaast slaat hij niet meer af! :D:D

Maw het probleem is verholpen :D

Uiteindelijk gedaan:
-reinigen gasklep
-reinigen stationairregelaar
-vervangen vliegwielsensor
-vervangen nokkenasafstandssensor
-vervangen bobine + kabel
-vervangen rotorkap + binnenwerk
-kabel van de nokkenasafstandssensor beter geisoleerd (andere kabels schijnen dit signaal te kunnen storen)
-heel veel contactpunten schoongemaakt en beter opnieuw bevestigd.

...en dit alles voor €45 en 3 uur werken (oke, ook een dag kopzorgen ;))

Iedereen bedankt voor alle input. Ben vergeten foto's te maken omdat alles eigenlijk zo snel en vanzelfsprekend ging.

Groet! (H)

thuur

Mooi man :eusa_clap:

Maar een verdeelkap en rotor zou ik gewoon nieuw halen, kost de wereld niet ;)

Gr 8)

Ludo

Citaat van: thuur op 27-07-2007 16:24:29

Gr 8)

???

Citaat van: Erik 850 op 27-07-2007 16:09:10

Uiteindelijk gedaan:
-
-
-
-
-
-
-

volgens mij is dit hetzelfde.  ;D

Erik 850

was inderdaad een 2e hands, maar zag er echt nog helemaal super uit (nagenoeg nieuw), dus houd ik liever dat geld in mijn zak ;)

hmmm...minder, me pa weet nu dat ik aardig kan sleutelen, of ik volgende week rondom de schijfremmen + blokken wil vervangen van een Land Rover haha..naja laat ik eens aardig zijn  ;D

thuur

Citaat van: Ludo op 27-07-2007 16:40:21
Citaat van: thuur op 27-07-2007 16:24:29

Gr 8)

???

Uiteindelijk gedaan:
-
-
-
-
-
-
-

volgens mij is dit hetzelfde.  ;D

Volgens mij niet:

...
Gelukkig had ik nog een donor met 150.000 op de teller. Dus daar de bobine, verdelerkap + dat rond draai ding dat met 3 inbusjes vast zit uitgehaald en in mijn volvo gehangen.
...

Gr ;)

Ludo

oeps je hebt gelijk thuur, het lijkt idd niet zo erg verstandig.