Wie weet waar dit zwarte ronde kastje voor is onder de accubak? (foto)

Gestart door CharlieFox, 27-07-2007 23:27:24

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Trof ik toevallig vandaag aan onder de accubak. Het ding is alleen te benaderen en te zien van onder de auto. Er staat op ROCHESTER PRODUCTS made in USA. Ook een vermelding van GM. En aan de zijkanten van het deksel staat 2x PRY HERE. Materiaal is zwart kunststof. Het dekseltje heb ik eraf gehaald en toen stuitte ik op een smoezelig half vergaan filtertje, soort glaswol. Verder zitten er 3 slangen op de bovenkant van het ding maar ik kon niet goed volgen waar die slangen heen gingen. Iemand enig idee?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Citaat van: rody op 27-07-2007 23:32:08
dit is een vacuumpot
Vacuumpot? Wat kan ik daar mee dan of waar dient dit voor? Ik heb echt geen flauw benul. Is dit standaard Volvo of is het iets van die Deltamil ac die ik erin heb?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

rody

standaard volvo

(ook bij auto's zonder airco)

functie weet ik niet 1,2,3 in het nederlands te omschrijven.

-D©©©L-

Citaat van: CharlieFox op 27-07-2007 23:27:24

Trof ik toevallig vandaag aan onder de accubak. Het ding is alleen te benaderen en te zien van onder de auto. Er staat op ROCHESTER PRODUCTS made in USA. Ook een vermelding van GM. En aan de zijkanten van het deksel staat 2x PRY HERE. Materiaal is zwart kunststof. Het dekseltje heb ik eraf gehaald en toen stuitte ik op een smoezelig half vergaan filtertje, soort glaswol. Verder zitten er 3 slangen op de bovenkant van het ding maar ik kon niet goed volgen waar die slangen heen gingen. Iemand enig idee?

Dat is het koolstof filter van de benzine damp afzuiging.

CharlieFox

Okay, benzinedamp, daar heb ik gelukkig (verbruik 1:8 ) niets meer mee te maken, ik rij op gas. Hoef ik dus niets aan te doen aan dat ding.

Ik moet tegenwoordig een zonnebril opzetten als ik reacties van DCCCL lees ...  ;)

Ludo

Citaat van: CharlieFox op 27-07-2007 23:51:41
Okay, benzinedamp, daar heb ik gelukkig (verbruik 1:8 ) niets meer mee te maken, ik rij op gas. Hoef ik dus niets aan te doen aan dat ding.

het is niet zo dat het benzinesysteem lam ligt omdat je lpg rijd, dus ook als je gas rijd werkt dat ding.
maar wat wou je ermee gaan doen dan. ???

CharlieFox

Zie mijn signature. Ik heb die bak pas en ben zo'n beetje (bijna) alles aan het nalopen. Dus wat onderhouden kan worden (speling opheffen, vernieuwen, filters reinigen etc.) neem ik los of maak ik open. In dat vacuumpotje zit dus een filter en de slangen kunnen gecontroleerd worden en evt. vervangen (als ze poreus zijn). Maar omdat ik op LPG rij en maar sporadisch op benzine (alleen om de rubbers soepel te houden) hoef ik wrs niets aan zo'n vacuumdoos te doen?

-D©©©L-

Citaat van: CharlieFox op 28-07-2007 00:18:00
Zie mijn signature. Ik heb die bak pas en ben zo'n beetje (bijna) alles aan het nalopen. Dus wat onderhouden kan worden (speling opheffen, vernieuwen, filters reinigen etc.) neem ik los of maak ik open. In dat vacuumpotje zit dus een filter en de slangen kunnen gecontroleerd worden en evt. vervangen (als ze poreus zijn). Maar omdat ik op LPG rij en maar sporadisch op benzine (alleen om de rubbers soepel te houden) hoef ik wrs niets aan zo'n vacuumdoos te doen?

Zoals ludo al zei...

Citaat van: Ludo op 28-07-2007 00:11:13
het is niet zo dat het benzinesysteem lam ligt omdat je lpg rijd, dus ook als je gas rijd werkt dat ding.

Benzine pomp loopt gewoon, dus netje 30 liter in de tank houden om hem te koelen.
Wel af en toe oprijden, anders vergomt het en ben je nog verder van huis.  :eusa_shifty:

Ludo

Citaat van: CharlieFox op 28-07-2007 00:18:00
Zie mijn signature. Ik heb die bak pas en ben zo'n beetje (bijna) alles aan het nalopen. Dus wat onderhouden kan worden (speling opheffen, vernieuwen, filters reinigen etc.) neem ik los of maak ik open.

dat is allemaal heel mooi.
maar ik zou het dan wel omgekeerd doen.
éérst wat opzoekwerk verrichten, en pas dan beginnen...  ;D

eneuh, het is geen vacuumpotje.
Citaat van: -D©©©L- op 27-07-2007 23:45:26
Dat is het koolstof filter van de benzine damp afzuiging.

CharlieFox

Ben nu de Vadis aan het doorworstelen maar (nog) nergens te vinden dat ding. Had er eerder ook nog nooit over gehoord. Ongetwijfeld iets te maken met filteren van uitstoot van schadelijke gassen. FF googlen maar ...
Onderhoud heb ik sinds m'n eerste Fiat 127 altijd zelf gedaan, dus dat lukt wel min of meer. Alleen nog nooit een Volvo gehad (wel vaak over gedacht) en tja, dan moet je zo'n ding eerst leren kennen natuurlijk en dan kom je af en toe wel eens wat onbekend spul tegen wat niet in (eenvoudige) auto's zit ...

wim300

robbie409

Regelt dat gevalletje je cruise control niet ??

Die zit toch onder de accu weggestopt?

b0nkolok

Citaat van: robbie409 op 30-07-2007 01:55:23
Regelt dat gevalletje je cruise control niet ??

Die zit toch onder de accu weggestopt?

Dacht ook dat dit potje het vacuum doseert en regelt voor je CC.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

RonnieDuck

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid