Wie kent deze 850 bij auto Schijns in Haelen + dilemma

Gestart door ed, 31-07-2007 16:53:00

Vorige topic - Volgende topic

ed

Citaat van: Gmid op 01-08-2007 10:28:48
Die 850 ken ik niet, maar ik kan je wel op weg helpen met de verschillen tussen 940 en 850.  ;D

850 nodigt uit tot wat sportiever rijden, 940 geeft meer het cruise gevoel. Je zit als het ware op een troon in die auto. Heerlijk hoog, iedereen gaat (tot op zekere hoogte) netjes aan de kant. En doen ze dat niet, dan boeit dat ook niet. Vijf minuten langere op de lederen sofa's in een 940 is geen enkel probleem.

Zodra je met de 940 wat sportiever gaat rijden, loop je tegen wat onhebbelijkheden aan. Bijvoorbeeld 0,0 zijdelings steun van de stoelen. Het zijn sofa's, zo simpel is 't. Bij sportiever rijden merk je ook meteen dat de boot een stuk soepeler geveerd is. Het deint, het zweeft, het zwabbert, het helt over. Maar dat maakt m juist zo comfortabel.

Qua onderhoud? Van wat ik nu allemaal langs heb zien komen, is de 940 gemiddeld de helft goedkoper in onderdelen, en de helft goedkoper in uren. Onderdelen waarschijnlijk omdat het dezelfde onderdelen zijn als 10-20 of zelfs 30 jaar gelden.  ;D Uren, omdat je overal veel gemakkelijker bij kunt.

Belasting en verzekering, zal de 940 een fractie goedkoper zijn omdat ie een stukje lichter is. Heel veel zal t niet maken.

Ruimte voorin? Dan wint de 850, maar enkel en alleen om het feit dat het stuur op in de diepte en in de hoogte verstelbaar is. Doordat dat bij de 940 niet kan moet je of rechterop, of verder naar voren zitten. Maar ook dat geeft weer het verschil tussen sportiever en comfortabeler aan.

Wat wil je nog meer weten?
Of die T5 in Haelen iets is ;D Als het goed is ga ik er volgende week donderdag even langs (als hij er dan nog is).
Bedankt voor je uitleg.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

pwassink

Ed ..

Je hebt het alleen over 850 versus 940, wat is er mis met een 740, heeft nagenoeg dezelfde
eigenschappen, en voordelen als de 9 serie. kost alleen een stuk minder in aanschaf.
Heb je er een van >88 of daaromtrent heb je ook voorverzinkt plaatwerk en zijn alleen
slecht gerepareerde plekken risicovol. Een schadevrije is dan nog opmerkelijk gaaf voor zijn leeftijd.

Ben het wel met Geert eens, een 7/940 brengt je dobberend en relaxed op de bestemming,
of jij of je vrouw daar liefhebber van kan zijn / worden is een kwestie van eens een dag rijden ermee.
'T  is wel totaal anders in elk geval.  Mocht je het eens willen proberen, er staat hier een 740.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

ed

Zal ook eens kijken naar een 740. Mijn ervaring is echter dat je al heel snel in de auto's terecht komt waar echt heel veel aan moet gebeuren, en die kans is met een 740 een stuk groter. Voor die 1000 euro extra heb je gewoon een veel betere en nieuwere auto. Die meerprijs is dat volgens mij echt wel waard. Gisteren nog een 940 bekeken van 91, maar dat was echt een rachelbak. Roestplekjes "all over the place", olielekkage en volledig uitgewoond. Die moet dus iets meer dan 1000 euro minder kosten dan de 940 op het plaatje. Is dus echt geen overweging.
Heb toevallig een mooie 740 gevonden in de buurt. Kan ik in elk geval even proefrijden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Gmid

Ik denk dat de staat van een 940/740 niet echt te koppelen is aan een jaartal (behalve van voor 89 dan natuurlijk). Ik heb een 940 uit 92, welke in uitmuntende staat is, maar ik heb ook 940's uit 95 gezien welke compleet afgetrapt en uitgewoond zijn. Als je voor de 740 / 940 ongeveer eenzelfde bedrag in gedachte houdt als de 850 zou moeten kosten, dan moet je hele mooie exemplaren tegen kunnen komen. De zilveren van je linkje naar marktplpaats zou ik serieus overwegen. Als die echt zo mooi en gaaf is als je zegt, dan ga je daar heel veel aan hebben.
Volvo C30 '12

Sbv

Hoi Ed,

Was het toch de 940 die ik al gevonden had. Tja die maar doen. Volgens mij heb je deze al bekeken. Als power niet van toepassing is denk ik dat je aan die 940 een mooie auto hebt.

ed

Nou, even gereden in een 740, en dat is toch nog wel meer een stap terug als dat ik verwacht had. Het is inderdaad net een boot. Ik denk dat als je je daar op instelt er niets aan de hand is, maar ik vond het toch wel een heel eind terug in de tijd. Op één of andere manier voelt zo'n 740 ook een heel stuk slomer aan dan een 850, terwijl de pk/gewichtsverhouding ongeveer hetzelfde is.
Toch maar even wachten op de bezichtiging van de T5.

pwassink

Citaat van: ed op 01-08-2007 15:18:53
Nou, even gereden in een 740, en dat is toch nog wel meer een stap terug als dat ik verwacht had. Het is inderdaad net een boot. Ik denk dat als je je daar op instelt er niets aan de hand is, maar ik vond het toch wel een heel eind terug in de tijd. Op één of andere manier voelt zo'n 740 ook een heel stuk slomer aan dan een 850, terwijl de pk/gewichtsverhouding ongeveer hetzelfde is.
Toch maar even wachten op de bezichtiging van de T5.

Was blijkbaar een carburateurversie ?

Een volvo-740-turbo is geen raket, maar wel een stuk vlotter, de 940 met turbo idem.

Alleen ter overweging.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

rody

auto schijns is gewoon een handelaar, bestaat al minstens 20 jaar...

maar hoe vaak krijg je nou de kans om een 940 estate te kopen met zo'n km-stand en goede staat?

volgens mij zelden; terwijl er genoeg 850's te vinden zijn met 300d km.

't is dat ik de duiten niet kan missen, maar die 940 had ik meteen gekocht.

waar wil je de auto voor gebruiken?

voor korte stukjes heb je toch niet echt de turbo nodig, of wel?

deze 940 houd ook wel waarde, zeker als er wat van de prijs af kan, doen!

rody

zie trouwens op de foto de asbak..

als ik die 2 afb. op het klepje bekijk is mijn indruk dat er fatsoenlijk met de wagen is gereden.

ed

De auto is voor mijn vrouw en voor in en om het huis. We hebben gewoon wat meer ruimte nodig vanwege gezinsuitbreiding. Ik heb het vermoeden dat als we in het weekend weg gaan deze auto gaan pakken ipv de S60. Deze heeft namelijk niet al teveel ruimte.
Ik ben het met je eens dat je het vermogen niet echt nodig hebt, maar de rijervaring is behoorlijk anders als je een 850 vergelijkt met en 940.

Van het weekend ga ik ook nog een 850 bekijken in Alkmaar. Er staat (op de foto!) een nette bij Jeroen Postma:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=laamfv4hpyxc

ed

Citaat van: rody op 01-08-2007 17:58:10
zie trouwens op de foto de asbak..

als ik die 2 afb. op het klepje bekijk is mijn indruk dat er fatsoenlijk met de wagen is gereden.

Er is super netjes met de auto omgesprongen. Er zat één klein pitje in de deur, en de eigenaar kreeg nog bijna tranen in zijn ogen toen ie erover begon!

rody

keus is aan jou!

ik heb zelf liever de 940 dan de 850 uit alkmaar.

weet zeker dat je na 2 weken met de 940 dik tevreden bent!

even een voorbeeld:

ik had een bmw 316 uit 92 met 100 d km in de schuur, geen stuurbekrachting. komt een collega, had verteld aan zijn kameraad dat die misschien te koop was. hem gezegd dat ie mocht komen rijden. viel ff tegen geen stuurbekrachting (zeker voor een honda-piloot).
toch wilde hij de auto kopen, prijs genoemd=vast. auto verkocht, de koper wilde zelf stuurb. inbouwen. ik zei hem wacht maar eens een paar weken... dan hoef je dat niet meer.

en zo geschiede. na 2 weken was hij dat vergeten en boeide hem dat niet meer...

en zo zal dat volgens mij gelden voor deze 940.

in elk geval ben ik benieuwd wat je keus zal zijn.

animalT5R

Ed,
Is dit niks dan?
dit dus

Staat in HHw bij een bekend garagebedrijf die het allemaal heel netjes doet , ben er ook vaak genoeg geweest namelijk  ;)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

ed

Hee die had ik nog niet gezien. Ga daar dan ook even langs van het weekend. Goeie tip. Bijzondere kleur overigens. Nog niet eerder gezien.

ed

Citaat van: rody op 01-08-2007 18:21:20
keus is aan jou!

ik heb zelf liever de 940 dan de 850 uit alkmaar.

weet zeker dat je na 2 weken met de 940 dik tevreden bent!

even een voorbeeld:

ik had een bmw 316 uit 92 met 100 d km in de schuur, geen stuurbekrachting. komt een collega, had verteld aan zijn kameraad dat die misschien te koop was. hem gezegd dat ie mocht komen rijden. viel ff tegen geen stuurbekrachting (zeker voor een honda-piloot).
toch wilde hij de auto kopen, prijs genoemd=vast. auto verkocht, de koper wilde zelf stuurb. inbouwen. ik zei hem wacht maar eens een paar weken... dan hoef je dat niet meer.

en zo geschiede. na 2 weken was hij dat vergeten en boeide hem dat niet meer...

en zo zal dat volgens mij gelden voor deze 940.

in elk geval ben ik benieuwd wat je keus zal zijn.

Helemaal mee eens. Iedereen die ik hoor over de 940 is er uiteindelijk erg tevreden over. Ik geef de 940 ook een goede kans.