remmen op motor bij automaat?

Gestart door bbrruno, 01-08-2007 11:33:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HanV70

Ik versta "Remmen op de motor" van zijn vijf naar zijn drie bij hoge snelheid en dan gas er totaal af, hierdoor in korte tijd krachten in motor tegengesteld. Een prima methode om de autobranche extra economisch te ondersteuen.
In bergen kan het nu eenmaal niet anders en zou het onwijs zijn het niet te doen, de tegengestelde kracht in de motor onstaat daar ook veel geleidelijker. 

Eugene

Citaat van: HanV70 op 11-08-2007 22:07:39
Ik versta "Remmen op de motor" van zijn vijf naar zijn drie bij hoge snelheid en dan gas er totaal af, hierdoor in korte tijd krachten in motor tegengesteld. Een prima methode om de autobranche extra economisch te ondersteuen.
In bergen kan het nu eenmaal niet anders en zou het onwijs zijn het niet te doen, de tegengestelde kracht in de motor onstaat daar ook veel geleidelijker. 

:eusa_wall:

If it's not blown, it sucks...

Scooby Doo

Citaat van: Eugene op 11-08-2007 22:25:14
Citaat van: HanV70 op 11-08-2007 22:07:39
Ik versta "Remmen op de motor" van zijn vijf naar zijn drie bij hoge snelheid en dan gas er totaal af, hierdoor in korte tijd krachten in motor tegengesteld. Een prima methode om de autobranche extra economisch te ondersteuen.
In bergen kan het nu eenmaal niet anders en zou het onwijs zijn het niet te doen, de tegengestelde kracht in de motor onstaat daar ook veel geleidelijker. 

:eusa_wall:

My sentiments exactly!!

Afremmen op motor is normaal, anders ga je veel kromme schijven rijden.
Bij en automaat ligt dit m.i. ietsje anders. Ik schakel ook altijd af.
Puppy Power!!!

Marc O.

Ik denk altijd maar dat remblokjes makkelijker (lees: goedkoper) te vervangen zijn dan een koppelingsplaat. Bovendien is de koppeling al niet het sterkste punt van onze auto's. Dus ik gebruik gewoon de rem om af te remmen. Schijnt ook dat die daarvoor speciaal gemaakt is  :P ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

#19
Citaat van: bbrruno op 10-08-2007 15:47:25
OK, antwoorden zijn duidelijk.
Ik rij met LPG,  klassieke lpg verdamper en de auto vertraagd maar weinig bij gewoon gas lossen. Wou wat meer de stand 3 gaan gebruiken na kromme remschijven aan achterwielen opgelopen te hebben.
Dus beter niet doen begrijp ik.
Bedankt voor de feedback;
Om te weten of een mogelijk oplossing (de automaat handmatig gaan schakelen) soelaas gaat bieden bij het probleem (na nu duidelijk wordt; kromme remmen), is het handig om te weten wat het werkelijke probleem is en hoe het ontstaat. Zoals ludo al zei;

Citaat van: Ludo op 10-08-2007 22:18:35
kromme remschijven en wielen van het afremmen. ???
dan lijkt me toch dat er méér en/of iets anders aan de hand is.


Dat verschil in afremmen op de motor ga je ook niet overbruggen door te schakelen naar 3. De snelheden waarbij je dat qua wat zou opleveren (dus waar de bak nog niet zelf al terug naar 3 geschakeld heeft ) liggen zo hoog dat het nauwelijks zinvol is.  ::)
Misschien moet je het zoeken in remdelen, remtechniek en hoe je omgaat met het stilhouden van de auto na afremmen. (voet op de rem houden onderaan de afrit ?)

Hoe is je remtechiek verder eigenlijk ?
Te voorzichtig met de remmen omgaan kan je wel eens een ver(r)assing opleveren.  ;D

Citaat van: -D©©©L- op 15-05-2007 11:40:03
Hoe zachter de blokken, hoe langer het goed blijft.
Omdat de achterste klauwen iets eerder aangrijpen dan de voorste is steeds "voorzichtig" remmen niet erg fijn voor de achterste klauwen, de boel loopt (aan de achterzijde) dan binnen de kortste keren warm (= krom).


Citaat van: JohannYep, ietsje later in de ankers en ietsje hadduh.. ;D
- tip die werkt.

RRRRR_Ramon

Citaat van: mehn op 11-08-2007 20:35:09
Citaat van: hanszelf op 11-08-2007 19:38:24
Maar in de L schakelt-ie toch naar de 1e ipv de 2e?

Als je de hendel van de 3 naar de L zet schakelt de automaat maar de 2e versnelling. Als je dan onder +/- 40km/h komt schakelt ie terug naar de 1e versnelling.
Als de automaat eenmaal (in de L-stand) in de 1e versnelling staat zal ie niet meer opschakelen naar de 2e versnelling.

Mijn V70 schakelt wel naar de 2e als hij in de stand L staat, teruggeschakeld heeft naar de 1e na bijvoorbeeld een haarspeldbocht, daarna pakt hij gewoon weer op naar de 2e. Het inschakelen van de 1e onder de 40 km/u gebeurt ook redelijk voelbaar, dit staat ook zo beschreven in het instructieboekje.

Misschien zit ik hier mis en voel ik de lock-up als versnelling aan. Ik weet echter niet of de lock-up ook in de 1e en 2e werkt. In de stand "3" in ieder geval wel volgens mij.  :eusa_think:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

breakman

Citaat van: RRRRR_Ramon op 12-08-2007 13:17:47
Citaat van: mehn op 11-08-2007 20:35:09
Citaat van: hanszelf op 11-08-2007 19:38:24
Maar in de L schakelt-ie toch naar de 1e ipv de 2e?

Als je de hendel van de 3 naar de L zet schakelt de automaat maar de 2e versnelling. Als je dan onder +/- 40km/h komt schakelt ie terug naar de 1e versnelling.
Als de automaat eenmaal (in de L-stand) in de 1e versnelling staat zal ie niet meer opschakelen naar de 2e versnelling.

Mijn V70 schakelt wel naar de 2e als hij in de stand L staat, teruggeschakeld heeft naar de 1e na bijvoorbeeld een haarspeldbocht, daarna pakt hij gewoon weer op naar de 2e. Het inschakelen van de 1e onder de 40 km/u gebeurt ook redelijk voelbaar, dit staat ook zo beschreven in het instructieboekje.

Misschien zit ik hier mis en voel ik de lock-up als versnelling aan. Ik weet echter niet of de lock-up ook in de 1e en 2e werkt. In de stand "3" in ieder geval wel volgens mij.  :eusa_think:

lock up springt pas aan als je een tijdje aan dezelfde snelheid aan hetzelfde toerental aan het rijden bent. Meestal gebeurt dit niet bij het uitrijden van een haarspeldbocht. Dus ik vermoed niet dat ie opspringt.

italia

#22
Citaat van: Marc O. op 12-08-2007 08:44:07
Ik denk altijd maar dat remblokjes makkelijker (lees: goedkoper) te vervangen zijn dan een koppelingsplaat. Bovendien is de koppeling al niet het sterkste punt van onze auto's. Dus ik gebruik gewoon de rem om af te remmen. Schijnt ook dat die daarvoor speciaal gemaakt is  :P ;D

Sinds wanneer gebruik je de koppeling tijdens het afremmen op de motor ??? Die gebruik je toch allleen maar bij het veranderen van versnelling.

  (k gebruik hem tegenwoordig zelfs nooit meer, zelfs niet van D naar 3, of zelfs L. Misschien naar de R van Racen maar die durf ik nog niet.)

Om verder ff in te haken. Vaak, (lees:regelmatig) is de 3 te weinig ingrijpend en de L te veel. maar dan heb ik het vooral over het bergverkeer.

Rijdt u op Gas, berg je dan. vertraging van motor is veel minder dan op Benzine (en vast ook met Rudolph)

Marc O.

Citaat van: italia op 12-08-2007 21:24:13
Citaat van: Marc O. op 12-08-2007 08:44:07
Ik denk altijd maar dat remblokjes makkelijker (lees: goedkoper) te vervangen zijn dan een koppelingsplaat. Bovendien is de koppeling al niet het sterkste punt van onze auto's. Dus ik gebruik gewoon de rem om af te remmen. Schijnt ook dat die daarvoor speciaal gemaakt is  :P ;D

Sinds wanneer gebruik je de koppeling tijdens het afremmen op de motor ??? Die gebruik je toch allleen maar bij het veranderen van versnelling.

  (k gebruik hem tegenwoordig zelfs nooit meer, zelfs niet van D naar 3, of zelfs L. Misschien naar de R van Racen maar die durf ik nog niet.)

Da's toch precies wat je doet bij afremmen op de motor. Althans, als je ook daadwerkelijk wilt vertragen (MT, ok).
...The Nile isn't just a river in Africa...

italia

Ik noem het inzicht, vooraf de juiste versnelling kiezen, of zou jij hem bovenaan op de berg in zn zuinige 5 zetten? Denk het niet Mark, zo rij jij niet, of......

Heb je het nu over stoplichtrijden...... ?

Hoe dan ook, optrekken is 95 % van de slijtage..... (geef of neem een paar promiel)

Marc O.

Nee, ik heb het uiteraard niet over bergrijden, dat spreekt voor zich ;) Stoplicht dus.
...The Nile isn't just a river in Africa...

italia

Sorry, doe deze week nogal uit de hoogte (600 mtr + zeeniveau)

Blijf bij mn punt, optrekken het zwaarst en ten 2e, wat is vaak het eerste onderdeel van de koppeling die faalt... (hint: het piept en kraakt...)