Geleiderol uit het lood

Gestart door Gert, 05-08-2007 16:26:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

Vandaag viel me bij het controleren van het oliepeil op dat een rol, ik vermoed dat dit de geleiderol van de multiriem is, uit het lood staat. Je kunt het ook zien doordat een deel van de rol een mooi glimmend spoor laat zien waar de riem erovereen loopt, en de buitenste rand heeft een beetje oppervlakteroest. Ik ga over een week met vakantie naar Spanje (met de auto), maar ben er niet gerust op dat ik zo op reis kan, want volgens mij hoort die rol gewoon keurig recht in het verlengde van de riem te liggen. Toch maar even bij de garage op bezoek? Zie foto http://picasaweb.google.com/GertCNW/V70
Rust roet...

mehn

Sterker nog, dat is de rol van de (multi)riemspanner

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Gert

Oké, maar moet ik me nu wel of geen zorgen maken?
Rust roet...

wepster

ik zou hem toch wel gou vervangen want als de riem er afloopt diet je dynamo je stuur bekrachtiging en de airco het niet meer en ja dan is je accu ook zo leeg zonder dynamo natuurlijk  ;D

mehn

Citaat van: Gert op 05-08-2007 17:37:31
Oké, maar moet ik me nu wel of geen zorgen maken?

Ja dat moet ergens aan liggen. Ik zou proberen uit te vinden hoe dat komt.
Misschien is de pully van de stuurbekrachtigingspomp wel de oorzaak. Daar zitten groeven in over die pully kán de riem dus niet fout lopen.
Zitten de pullies van de stuurbekrachtigingspomp en aircopomp recht boven elkaar, of zitten die uit lijn ten opzichte van elkaar?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wout309t

Lijkt me wel heel stug dat je airco, dynamo en stuurpomp zo ver uit lijn staan.
Ligt het lager niet uit je spanrol?
2011 V70 2.0T R-Design MT

scania164

Denk dat je er geen zorgen over hoeft te maken als er geen rare geluiden zijn.
Eventueel ff riem eraf en rol opscheuren en draaien of je niks hoort,anders gewoon rijden.

Gr Chris

Wout309t

Citaat van: scania164 op 05-08-2007 19:07:26
Denk dat je er geen zorgen over hoeft te maken als er geen rare geluiden zijn.
Eventueel ff riem eraf en rol opscheuren en draaien of je niks hoort,anders gewoon rijden.

Gr Chris
Heb je gezien hoever hij er al naastloopt??? Je ziet ook al een spoor in de riem, dus zou het maar gewoon vervangen.
Is een halfuurtje werk...
2011 V70 2.0T R-Design MT

hanszelf

Ik heb 2 jaar geleden in Frankrijk een kapot spanrollager gehad. Vervangen is niet erg duur, maar wel vervelend als je er daar op moet wachten. Uiteindelijk ben ik met de trein teruggereden en de auto op transport. Ik zou het dus nu vast (laten) doen.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Is deze spanrol de enige rol waarbij de riem zo ver er 'naast' loopt?

Zo ja, dan complete spanner met rol vervangen.


Gr ;)

pimsam

Ik zou toch maar goed uitzoeken wat de oorzaak is. Vorig jaar, net vertrokken op vakantie, werd bij mijn 850 de multiriem langzaam in stukjes gesneden door de airco poelie. Gevolg: draden van riem rondom distributie krukaspoelie, distributieriem enkele tanden verschoven, 10 kromme uitlaatkleppen en terug naar huis.
Oorzaak was de airco pomp die om ene of andere reden niet in lijn stond met de andere poelies.

Emiel

Lijkt wel of de complete spanner naar voren is gekomen.

Zit het hijsoog wel goed? Moet voorop de spanner zitten en niet erachter.

hpkevertje

Niet nadenken: vervangen!!  :eusa_hand:
Succes en mooie vakantie.
Gr. Hans.

Gert

Net de foto aan de dealer gestuurd en de chef-monteur vermoedt dat het een montagefout is geweest! Iets met een (vul?)plaatje dat is vergeten of zo. Slordig, natuurlijk, maar ze gaan het morgen netjes oplossen, inclusief gratis vervangend vervoer.
Rust roet...

VolvoSpecialist

Citaat van: Gert op 06-08-2007 10:05:35
Net de foto aan de dealer gestuurd en de chef-monteur vermoedt dat het een montagefout is geweest! Iets met een (vul?)plaatje dat is vergeten of zo. Slordig, natuurlijk

@Emiel, inderdaad, ze zullen het het hijsoog wel weer ACHTER de spanner geschroefd hebben !!
Meten is weten........ als je weet wat je meet.