Waterinjectie

Gestart door V70R, 03-06-2003 11:35:04

Vorige topic - Volgende topic

V70R

Een erg onderhoudend verhaal over plaatsing van waterinjectie op een 3200GT.......

Zie link:
http://www.aquamist.co.uk/dc/coollinks3/index/street/smdex/maserati/maserati.html

Mijn vraag is natuurlijk of zoiets ook mogelijk is op mijn V70R wat zijn de consequenties (extra pk/nm?) en heeft iemand hier ervaring mee?

V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Zippo

Citaat van: V70R op 03-06-2003 11:35:04
Een erg onderhoudend verhaal over plaatsing van waterinjectie op een 3200GT.......

Zie link:
http://www.aquamist.co.uk/dc/coollinks3/index/street/smdex/maserati/maserati.html

Mijn vraag is natuurlijk of zoiets ook mogelijk is op mijn V70R wat zijn de consequenties (extra pk/nm?) en heeft iemand hier ervaring mee?

Kun je het beste aan Tom vragen (yellow banana I), die was daar meebezig vorig jaar...... ;)

Zippo

Marc 0101.001

Het grootste voordeel is dat je de inlaattemperatuur omlaag brengt, daardoor kan de turbodruk iets hoger zonder dat je aan de (gevaarlijke) pingelgrens zou komen. Uiteraard moet je daarbij weer wel rekening houden met de krachten die zuigers en drijfstangen kunnen weerstaan. Vooral bij erg warme dagen (27 graden en meer) kan dit systeem erg nuttig zijn, je merkt gewoon dat het vermogen normaal erg terugloopt bij dergelijke temperaturen.

Ramon

Je hebt ook systemen die water vernevelen voor de intercooler, waardoor deze gekoeld wordt en dus koudere lucht levert.....

Het injecteren van water naar je verbrandingsruimte is, gelet het smerende vermogen van water (0,0) niet bevorderlijk voor de levensduur van je motor (hangt er natuurlijk weer van af hoeveel je laat injecteren).

Dit is overigens een trucje dat ze in WOII uithaalden met ondermeer de Spitfire vliegtuigen met superchargers.  Als je stijgvermogen nodig had in een levensbedreigende situatie (en dat kwam toen wel eens voor....) gebruikte je de waterinjectie (met de werking die YB II al beschreef) in combinatie met een tijdelijke drukverhoging.

Nadeel was dat levensduur van je motor van X uur,  naar X MINUTEN terug ging !!!

Dit zijn grappen die je niet met een normale "dag in dag uit" auto moet uithalen....... (vind ik tenminste)

Ramon ;D  

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Ramon

Het scheelde wel een kleine 1000 pk !!!! Prettig als een Messerschmidt achter je of boven je zat ;D

Ramon

Marc 0101.001

Het verlengde dus wel de levensduur van de piloot...  ;D

Ramon

Er  zaten geloof ik 4 snelvuurkanonnen onder een Messerschmidt ......  WATER, VEEL, NU !!!  ;D

Ramon ;D

Johann

Citaat van: Ramon op 03-06-2003 13:38:16
Het injecteren van water naar je verbrandingsruimte is, gelet het smerende vermogen van water (0,0) niet bevorderlijk voor de levensduur van je motor (hangt er natuurlijk weer van af hoeveel je laat injecteren).

Kijk eens bij Aquamist
Dit systeem kan in de basis uitvoering op een instelbare druk bijschakelen.
Als je weet dat de motor bijvoorbeeld bij warmer weer en meer dan 1,1 bar druk vermogen gaat verliezen en eventueel kan gaan pingelen dan zou je vanaf ~1 bar al water kunnen injecteren.
De duurdere varianten kunnen volledig met een eigen "mapping" met de ECU meelopen maar daar zal ook wel een prijskaartje aan hangen.

Ik heb zelf op dit moment een AutoTech aluminium intercooler in de 850 en ik heb met het warme weer geen vermogensverlies kunnen bespeuren, Ik kon zelfs betere tijden zetten op "mijn" test route en heb de EBC op dit moment op 1,25 bar staan, Gain 2.
De dashboard aangegeven temperatuur van de buitenlucht zat de afgelopen dagen tussen 28 en 32 graden.

Marc 0101.001

Volgens mij begint dit Topic met een link naar Aquamist...