CD-lade SC-801 springt uit wisselaar!

Gestart door HeinT5R, 08-08-2007 10:23:17

Vorige topic - Volgende topic

HeinT5R

Ik heb een probleempje met m'n SC-801,

Het gebeurt de laatste tijd geregeld dat de cd-lade spontaan uit de wisselaar springt.
Dit gebeurt tijdens starten, nooit tijdens rijden oid. Niet altijd maar wel vaak.
De lade zit dan tegen het schuifdeurtje aan.

Als ik dan op de SC-801 cd selecteer en dan de lade weer terug duw doet deze het weer.
dit is een beetje vervelend. Heeft er iemand een idee wat het kan zijn?

voorbaat dank

Hein

thuur

Je bedoelt dat de cd-cassette uit de cd-wisselaar springt?

In dat geval heb ik hier nog zo'n wisselaar liggen, geen idee hoe of wat maar deze doet het ook als je over een drempel rijdt.. :eusa_think: De oplossing van de vorige eigenaar van dat ding was de cassette met een schroef blokkeren zodat ie niet eruit kon :o

Gr :-\

michiel

Is het dan niet eoa veer die te slap is geworden?
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

HeinT5R

Je bedoelt dat de cd-cassette uit de cd-wisselaar springt?

Ja idd dat bedoel ik,

Dat van die schroef of je favoriete cd's erin en vastlijmen :-[ had ik ook bedacht.
Ik ambieeer echter een betere oplossing!

dank Hein

thuur

Nee, als je de cassette in de wisselaar duwt (tegen een veer in) hoor je op het einde een duidelijke *KLIK*. Er zit dus een borging die enkel weer elektromagnetisch is op te heffen. Dus je moet een elektronisch signaal geven dat de cassette weer vrijkomt. Daarna zit pas weer die veer die de cassette echt uit de wisselaar duwt.

Mijn idee vooralsnog: Ofwel de electronica is de weg kwijt (b.v. een storing geconstateerd) en spuugt de cassette uit, ofwel er zit een los contact in of bij de 'Eject' knop.

Gr ???

HeinT5R

Nee,

De eject knop is het niet, hij laat namelijk de cd die in de speler zit zitten.
Daarom doet hij het alleen weer als ik CD kies en dan de lade terug duwen.
Dan pakt hij de cd die nog in de speler zit weer op en brengt hem weer in de lade.
:-\

thuur

Ik heb net 3 kwartier zitten Googlen, maar ik kan er helemaal niets over vinden ???

Kan toch niet dat hier 2 wisselaars zijn met exact hetzelfde probleem en verder nergens ter wereld?

Gr :-\

thuur

HeinT5R

thuur

Dit is de boosdoener....

Shot with N73 at 2007-08-17

Nu zoek ik nog webspace waar ik een kleine 3 Mb kan hosten :-\

Gr ;)

mehn

Citaat van: thuur op 17-08-2007 17:38:45
Nu zoek ik nog webspace waar ik een kleine 3 Mb kan hosten :-\

Kom maar op

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Voor de goede orde, we hebben het over deze wisselaar:

Ik nam de wisselaar onder mijn arm naar mijn werkkamer en zag toen ik daar was dat het magazijn weer los was gekomen. Nu was ik overtuigd dat het zeker een mechnische tekortkoming moest zijn (waarschijnlijk slijtage) waardoor het magazijn los zat en gemakkelijk eruit veerde, zoals Hein al zei. Nadat ik het apparaat had opengemaakt zag ik dat het magazijn meteen eruit floepte zodra ik een zwart pinnetje aanraakte met mijn schroevendraaier. Op zoek naar het zwarte pinnetje!

Als je het magazijn in de wisselaar stopt komt dit tegen een metalen pin. Deze veert naar achteren en zodra het magazijn op de plek zit komt een plastic nok omhoog. Het magazijn zit geklemd tussen deze metalen pin en het nokje (zie ook laatste foto), dat is alles! :eusa_eh:

De vorige eigenaar had het probleem trouwens opgelost door een schroef door de deksel te draaien waardoor het magazijn op de plek bleef:

Benodigdheden
1 kleine kruiskop schroevendraaier
1 heel klein plat schroevendraaiertje
Soldeerbout
Klein spits puntbektangetje
Een beetje reinigingsalcohol of remmenreiniger en een doekje
Bij voorkeur werken op een rubberen mat of placemat
Voldoende plek om de schroefjes en andere onderdelen te kunnen wegleggen, werk op volgorde en zorg dat je niet per ongeluk iets omver kunt stoten
Een beetje geduld en een vaste hand ;)

Open maken
Aan de achterkant 3 schroefjes:

Aan de zijkanten elk 2 schroefjes:

Haal de bovenkant er af en maak de kabels vrij, de stroomkabel kan uitgeplugd worden:

Aan de onderkant zitten nog 4 schroefjes:

Haal deze plaat ook weg. Let op, het binnenwerk staat nu wankel op 2 zijplaatjes en de oliegevulde rubbers van de ophanging. Raak nu een aardepunt aan, de verwarming of de metalen pinnen van een geaard stopcontact is voldoende. Je kunt nu de printplaat losmaken.

Maak de stekker van de voeding- en signaalkabel los, niet forceren maar zo recht mogelijk los trekken. Desnoods helpen met een plat schroevendraaiertje:

Soldeer de schroef en de massadraad van de laserunit los. Mocht er soldeertin in de schroefkop zitten, haal dit zoveel mogelijk weg zodat je de schroef fatsoenlijk kan losdraaien.

Aan de 'onderkant' van de printplaat zitten een 4-tal stekkers. Markeer de linkse stekker op de foto, deze past nl. ook op een andere plek, de rest past maar op 1 manier.

Trek de stekkers los en draai het andere schroefje ook los. De printplaat kan nu naar boven worden geschoven over het pinnetje met inkeping:

Klap de printplaat op de kop, let goed dat je geen (mechanische) spanning op de bandkabels zet! Markeer de bandkabels zodat je ze straks niet verwisselt of op de kop monteert:

De bandkabels zitten in een stekker die je eerst moet losmaken. Schuif de uiterste rand van de stekker los, wederom zo recht mogelijk. Desnoods weer helpen met een schroevendraaiertje. Als de stekker losklikt kun je de bandkabel uitnemen. Wees voorzichtig! De bandkabels kunnen wel iets hebben, maar de uiteinden van de stekkertjes breken gemakkelijk!

Haal nu het 'frontje' los. 2 Schroefjes en 2 klemmetjes die je eerst moet 'helpen' voordat ze het chassis loslaten. Wederom een klein plat schroevendraaiertje gebruiken. Er loopt een kabeltje langs het frontje dat je even moet loshaken.

Je kijkt nu op het kale binnenwerk. Mocht er nog een cd in zitten, is dit de tijd om deze eruit te halen. Het apparaat kent 4 motortjes die alles bedienen:

De twee motors links zijn voor de laserpositie en het ronddraaien van de cd. De bovenste is om de cd te 'laden' (in de afspeelunit of het magazijn), en de onderste is om het binnenwerk gereed te zetten voor de juiste cd (nr. 1 t/m 6). Draai aan de laatstgenoemde om het binnenwerk dusdanig te zetten dat de cd nergens tegenaan kan lopen. Draai dan aan de bovenste om de cd uit de leesunit te halen. Zodra de cd vrij is kun je deze met de hand uitnemen.

Verder met de demontage:

Haal de 2 schroefjes van het rechtopstaande printplaatje-met-beugel los. Er zitten nog 2 schroefjes in 2 kleine schakelaartjes, deze hoeven niet los. Het motortje zit aan het beugeltje en komt ook los. Het grote tandwiel zal even bewegen, dat is geen probleem.

Als dit los is, plak een plakbandje op het veertje (nee het valt er niet af) zodat bij montage het veertje goed om gepositioneerd is, dus tegen het schakelaartje.

Nu is het tijd om het doel te bereiken! Draai het binnenplaatje eruit, 3 schroefjes:

Wip het borgveertje los. Dat kan middels een schroevendraaiertje in een van de gaatjes te zetten en te draaien (wippen), of met een tangetje tegen het asje en de onderkant van het borgveertje en dan knijpen. Houd het borgveertje ten alle tijden vast, dat scheelt je straks een uur zoeken ;)

Trek de metaalkleurige lepels naar achter en haal het asje los. Als het goed is houd je over: een veertje, een borgveertje, een asje en een plastic nokje. Trek meteen het veertje ongeveer een halve cm verder uit dan dat het hebben kan. Zo staat er straks weer netjes voldoende spanning op.

Het probleem
Als je goed kijkt zie je dat dit nokje beschadigd is:

Dit nokje haakt in het gaatje onderin het magazijn:

Hier waren zowel het nokje als het gaatje beschadigd, deels schuin afgesleten en vervuild. Hierdoor zat het magazijn niet goed genoeg geklemd en bij iedere hobbel, zelfs het starten van de motor (vibraties) was genoeg om het magazijn te ejecteren.

De oplossing
Het nokje weer recht maken. Kan met een klein vijltje, of een stukje schuurpapier plat leggen en het nokje weer strak maken:

Ook het gaatje in het magazijn even schoonmaken en evt. scheve randen verhelpen. Volg de oorspronkelijke contouren!. Het nokje is niet haaks omdat het onder een kleine hoek in het magazijn haakt. Je moet er voor zorgen dat het straks weer zit zoals het ontworpen is.

Monteren
Het asje moet door deze 2 gaatjes, de achterste op de foto is groter. Dus eerst de 'lepels' weer naar achteren voordat het asje erin kan.

Het is even friemelen, maar leg het veertje op de plek, het nokje op de plaats en duw het asje weer erin, terwijl je de lepels naar achteren houdt. Houd altijd het veertje goed vast! Hoe klein het ook is, het kan meters ver springen en verdrievoudigd zo de montagetijd :-[

Borgveertje monteren: Zet het tegen het punt op het asje waar het vast moet klikken en houd het vast. De andere kant van het asje houd je tegen met een schroevendraaiertje:

Gebruik nu een klein tangetje om het borgveertje weer op de plek vast te klikken. Als je denkt dat het vastzit, draai het dan even rond (vasthouden!) zodat je zeker weet of het ook echt vast zit.

Als je het kleine printplaatje-met-beugeltje weer monteert, let op dat het beugeltje in het gleufje valt, en haal het plakbandje weg.

Maak de contacten van de bandkabel schoon met alcohol voordat je ze weer monteert. Er zit snel genoeg vet aan, en dat geleidt niet bijster goed. Steek de bandkabel recht in de stekker, je voelt een zachte klik als ie op de plek zit. Schuif dan het uiteinde van de stekker weer recht terug in positie. Ook deze klikt vast. Niets forceren, als het niet meteen lukt opnieuw proberen want dan zit er vast iets niet goed.

Bij het monteren van het frontje er op letten dat de kabel die er langs liep weer netjes op de plek wordt gelegd. Verdere montage is het omgekeerde van de demontage. Soldeer ook de schroef en het kabeltje weer vast en houd de volgorde aan. Let ook meteen op of de ophanging goed staat voor montage in de auto. Zo staan ze als de wisselaar horizontaal in de auto ligt (het andere uiteinde is voor verticale montage, alles er tussen in is onder een hoek):

Bij mij was de stroomkabel kapot, dus die heb ik vervangen. Meteen wat plastic en krimpkous eromheen en tenslotte met een pinnetje vast gezet.

En zie hier, het "gereviseerde" nokje omhoog komen (ja, die schroevendraaier is echt zo scheef :eusa_shifty:)

Het magazijn klikt nu een stuk degelijker vast in de wisselaar. Tikjes tegen het nokje laten het magazijn niet meer eruit springen :eusa_dance:

De wisselaar wordt morgen ingebouwd dus de echte test moet nog komen. Keep you posted ;)

Met dank aan Maikel voor de hosting!

Gr 8)

mehn

Was de inhoud van het glas voor de bandkabels schoon te maken of voor de dorst? ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 18-08-2007 09:54:38
Was de inhoud van het glas voor de bandkabels schoon te maken of voor de dorst? ;D

Dat was champagne, om te vieren dat het weggesprongen veertje weer terecht was  :eusa_dance: ;D

Mooie reportage!!  :eusa_clap:

Edit: Wat ik me nu afvraag: Is het echt nodig om dat hele ding uit elkaar te slopen? Kun je dat nokje niet recht krijgen door 'm naar buiten te duwen (met een rechte schroevendraaier moet denk ik ook wel lukken  :P) en met een klein vijltje recht te slijpen?

thuur

Citaat van: elianmars op 18-08-2007 10:19:40
Citaat van: mehn op 18-08-2007 09:54:38

Dat was champagne, om te vieren dat het weggesprongen veertje weer terecht was  :eusa_dance: ;D

Mooie reportage!!  :eusa_clap:

Edit: Wat ik me nu afvraag: Is het echt nodig om dat hele ding uit elkaar te slopen? Kun je dat nokje niet recht krijgen door 'm naar buiten te duwen (met een rechte schroevendraaier moet denk ik ook wel lukken  :P) en met een klein vijltje recht te slijpen?

Voor de dorst en om te vieren ja ;D
(Ben 3x op m'n knie-en over de vloer moeten kruipen ::))

Daar heb ik ook aan gedacht, maar je moet dan zowel de kant waar je tegenaan kijkt, als de 'bovenkant' (laatste foto) weer recht zien te krijgen. Het nokje heeft maar 1 haakse hoek, dus je moet wel even weten hoe je het model weer erin probeert te krijgen. Maar je kunt het zeker proberen ;)

Gr 8)