Beware.

Gestart door -D©©©L-, 09-08-2007 00:51:06

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Dit kwam bij ter ore van een goede vriend in een nabijgelgen buitenland. Het is niet ondenkbaar dat iemand in nederland hiermee te maken krijgt dus het leek me handig om dit even kenbaar te maken hier.
Dit overkwam hem dus nadat hij een auto wilde verkopen omdat ze een huis gekocht hadden en er net een kleine ter wereld gekomen was.

----

Eerst de mededeling dat men zeer geïnteresseerd is aan je auto.
Hij wil hem niet zelf kopen maar er is een klant van hem die de auto graag wil hebben.
Vervolgens een verhaal met de geruststelling dat ze je een cheque ( gecertificeerd) sturen zodat jij eerst het geld op de bank hebt en zij dan een  transporteur sturen om de auto op te  halen.
Ook direct de mededeling dat je je geen zorgen hoeft te maken want zij betalen het transport.
Dan komt na een paar dagen de mededeling dat de cheque onderweg is. Het is echter een cheque waarop de nieuwe eigenaar ook hun bemiddelingskosten en het transport samen heeft gerekend zodat het hoger is dan wat je eigenlijk zou krijgen.
vervolgens de mededeling dat je gewoon de cheque kan innen bij de bank en dan het teveel bedrag overmaken aan hun transporteur. Tot op dat moment heb je dus nog steeds geen adres oid gekregen ook niet van de transporteur.
Na een paar dagen komt er ook inderdaad een cheque. (in dit geval dus een cheque van 9000 euro voor een auto met een waarde van 3000). Als je bij de bank komt kan je de cheque ook gewoon innen. het is echter geen gecertificeerde cheque dus de kans is aanwezig dat  de bank er na een paar dagen achter komt dat er geen geld op deze cheque ter beschikking staat. Als je een keer aangeeft datde cheque binnen is gaat het ( volgens de politie) heel snel opeens.
De transporteur komt binnen korte tijd en het is dus niet nodig een bedrag over te maken. je kan het gewoon in baar geld meegeven. Tegelijk halen ze je auto wel even op. als je dan auto en het contant geld kwijt bent geeft de bank aan dat de cheque ongedekt is en zit je dus met een schade van in dit geval ongeveer 9000 euro (een maal auto en eenmaal het contant geld bedrag).
De politie kan niet veel doen, de touwtrekkers zitten in het buitenland, opereren o.a. vanuit engeland en hebben een Libische nationaliteit ofzo dus zijn bijna  niet te pakken. Ook kan het zijn dat als je geld overmaakt zij ineens over wat bankgegevens beschikken en officieel kan het niet maar inofficieel kan je dus problemen mat je rekeningen krijgen.

Dit is ongeveer het verhaal in korte versie.
in dit geval hebben ze zich nog niet weer gemeld maar de politie geeft aan dat ze ook nog wel eens wat bedreigingen en dergelijke willen proberen om de auto of het geld te krijgen.

Het enige wat je dus hebt is van de geinteresserde aan je auto een mailadres
en een mobiel nummer uit Engeland. lekker zoeken dus.

----
Het zit zo brutaal in elkaar dat je zou verwachten dat geen hond erin trapt. Toch gebeurt het met regelmaat.

Wout309t

Dit wordt in NL ook al gedaan.
Wat ik begreep maken ze bijvoorbeeld het geld over voor het transport. Zodra dat op jouw rekening staat moet jij het bedrag naar de 'transporteur'(= een eigen rekening van hen) sluizen.
Vervolgens maken ze doodleuk hun eigen aanbetaling ongedaan en hoor je nooit meer wat...

Zo zullen er nog wel meer maniertjes zijn.
2011 V70 2.0T R-Design MT

GeertG

Heel herkenbaar !!!!!   :evil:

Dik half jaar geleden een bank te koop gehad op marktplaats (voor slechts €100) en ook vaag verhaal dat iemand uit Ierland hem wilde en dat geld via check kwam waarbij ook nog geld voor de verhuizer zat (werden meer spullen vervoerd omdat hij dus naar Ierland verhuisde). Mail na mail over de situatie waarin de man zat en tot bepaald moment zelfs geloofwaardig. Ook check gekregen ter waarde van €2000 (even overwogen om te gaan innen) maar alles afgekapt.
Dat ze dit doen voor iets met een beetje waarde (auto) is al te gek voor woorden maar voor een 3e hands bank heeft mij helemaal verbaasd.  :o

Dus: trap er niet in en geloof niet in dit soort 'cadeautjes'   :police:
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

haRtV70R

Heb iets soortgelijks ook wel eens gehad. Details ben ik kwijt maar ik had een iPaq met tom tom te koop staan. Op een gegeven moment een mail ergens uit Afrika, van een vent die zendeling was en die zo een ding nodig had Gaf paar honderd euro meer dan dat ik er voor vroeg... :eusa_think: (zijn er dan kaarten voor de tom tom van Afrika?? :eusa_wall:

Ik moest het maar ff opsturen etc etc. Betaling zou gaan via bank X etc.

Had al snel door dat het niet klopte.

Ik gezegd dat ie het geld moest overmaken naar mijn rek. en dat ik dan op zou sturen. Heb een oude rek nr. van mijn vrouw door gegeven, die op het punt stond opgeheven te worden, zonder krediet mogelijkheid. Maar heb nooit geld gekregen :'(. Tom tom maar niet opgestuurd dan... :eusa_snooty: :eusa_snooty:  ;D
[move][/move]

M a r c

Citaat van: Wout309t op 09-08-2007 06:38:12
Wat ik begreep maken ze bijvoorbeeld het geld over voor het transport. Zodra dat op jouw rekening staat moet jij het bedrag naar de 'transporteur'(= een eigen rekening van hen) sluizen.
Vervolgens maken ze doodleuk hun eigen aanbetaling ongedaan en hoor je nooit meer wat...

Wat zij eenmaal op jouw bankrekening hebben gestort kunnen ze er echt niet meer afhalen overigens...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Marc O.

Heeft een tijdje terug al iets over op het forum gestaan. Je moet inderdaad al bij voorbaat argwanend zijn als er een potentiële koper reageert op je advertentie. Zelf krijg ik bijna wekelijks charter aanvragen voor de grootste en duurste megajachten die dan per creditcard betaald zullen worden. Er kan dan méér worden afgeschreven dan het charterbedrag, waarna het surplus moet worden overgemaakt naar een of andere vage rekening in Nigeria ofzo. Ook typisch hoeveel Nigeriaanse hoge ambtenaren en diplomaten er zijn die allemaal een boot willen huren  :eusa_snooty:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Citaat van: M a r c op 09-08-2007 09:08:02

Wat zij eenmaal op jouw bankrekening hebben gestort kunnen ze er echt niet meer afhalen overigens...

"Ze" kunnen het er inderdaad niet afhalen, maar de bank zal dat wél doen als blijkt dat de cheque/creditcard ongedekt of gestolen is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

GeertG

Citaat van: Marc O. op 09-08-2007 09:23:43

"Ze" kunnen het er inderdaad niet afhalen, maar de bank zal dat wél doen als blijkt dat de cheque/creditcard ongedekt of gestolen is.

En "ze" storten niets. "Ze" sturen alleen een check......
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

HaRdCoRe-WeZ

Dit is al zoooooooooo oud.

SIPS Master

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 09-08-2007 09:31:14
Dit is al zoooooooooo oud.

Dat is zooooo 2006 :-D
Up the Irons!

Wout309t

Hmm, heb wel eens begrepen dat ze hun 1e transactie dan ongedaan maken....
Maar ja, werk zelf niet bij een bank, dus..
2011 V70 2.0T R-Design MT

Ludo

ik snap eigenlijk niet goed hoe dom zo iemand kan zijn, of dat zoiets nog in 2007 voorkomt.

als je een auto verkoopt, wens je toch dat de koper hem persoonlijk komt ophalen.
en meteen boter bij de vis.
geen gezeik....

mehn

Citaat van: Ludo op 09-08-2007 13:28:18
als je een auto verkoopt, wens je toch dat de koper hem persoonlijk komt ophalen.

Of je gaat m zelf brengen  8)

;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 09-08-2007 13:34:02

;D

dat is ook een goeie optie ja.  :evil:

TTT242

Citaat van: Ludo op 09-08-2007 13:41:39
Citaat van: mehn op 09-08-2007 13:34:02

;D

dat is ook een goeie optie ja.  :evil:

Jongens, bij het onderwerp blijven   :P

Ik heb dat een jaar of 5 geleden ook eens meegemaakt met de verkoop van mijn 480 op internet. Was ook vanuit Engeland en transporteur moest"toch effe langskomen hier".... geen geld...geen wagen.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire