QBM Endlinks + IPD Stabi, hoe de QBM endlinks instellen?

Gestart door Enno, 09-08-2007 19:05:29

Vorige topic - Volgende topic

Enno

Volgende week donderdag komen de IPD stabilisatoren er op. Ik heb al langere tijd de QBM endlinks er op zitten. Nu had ik de Endlinks boven & Onder 2.5 slag uitgedraaid, waardooor ze langer zijn dan de standaard endlinks. Nu denk ik dat het misschien verstandig is om een wat "veiliger" instelling voor de endlinks te kiezen. Iemand een suggestie? ...

ik zat zelf te denken aan 3 halve slagen (boven & onder) dus samen 3 i.p.v 5. Heb geen behoefte aan het fenomeen van pootje optillen maar ik verwacht niet dat dit gebeurt. het geheel zal wel weer wat stijver worden zo ga ik van uit.

to be continued.

Eugene

Zet ze gewoon eens op de standaard instelling.

If it's not blown, it sucks...

Enno

Eugene,

heb jij ook deze combinatie IPD + QBM????

en hoezo het advies standaard?

Eugene

Citaat van: Enno op 09-08-2007 21:10:11
Eugene,

heb jij ook deze combinatie IPD + QBM????

en hoezo het advies standaard?

Ik heb T-5R stabi's met QBM.

Je moet gewoon beginnen vanaf standaard, kijken hoe het rijdt en van daaruit eventueel gaan aanpassen.

Enno

dat zijn de 21mm Stabi's?????

die ik er volgens mij nu ook onder heb zitten?

Eugene

Citaat van: Enno op 09-08-2007 21:53:04
dat zijn de 21mm Stabi's?????

die ik er volgens mij nu ook onder heb zitten?

Gele markering?

Heb eens het hele verhaal qua diktes uigezocht, en daar is werkelijk geen wijs uit te komen. Gele markering zijn de dikste stabi's da's de enige logica

Enno

ik had destijds een sportonderstel....of ze geen gemerkeerd zijn...weet ik niet. de zijkant ziet er wat minder massief uit dan de IPD stabi's...

Enno

Citaat van: Eugene op 09-08-2007 22:03:02

Heb eens het hele verhaal qua diktes uigezocht, en daar is werkelijk geen wijs uit te komen. Gele markering zijn de dikste stabi's da's de enige logica

Ik heb T-5R stabi's met QBM.

Je moet gewoon beginnen vanaf standaard, kijken hoe het rijdt en van daaruit eventueel gaan aanpassen.

Ik had dus inderdaad de dikste hij was geel gemarkeerd. Het verschil met de IPD is nog weer een verschil van heb ik jou daar.

De QBM endlinks staan nu nog in dezelfde positie als voor de wissel van de stabi. Ik kan er erg hard een bocht mee door heb ik al gemerkt, maar bovenal voelt het super strak aan...of ik de endlinks (QBM) in de huidige setup handhaaf moet ik me nog op bezinnen. Auto wordt volgende week uitgelijnd...maar loopt op dit moment zonder uitlijnen al super strak rechtdoor.

Voordat ik verder ga veranderen wil ik het linker veerpootlager ook nog gaan vervangen. Als daar net zo veel speling op zit als de rechter dan snap ik waar het geklapper vandaan komt & en in het geval van rechtsvoor vandaan kwam.

Johann

Heb je die rubberen kapjes er ook bij?

Voorspanning maakt voor de IPD stang niks uit omdat die los in de rubbers hangt. Zou de stangen zo afstellen dat de iPD horizontaal hangt.
Om rammelen te voorkomen zou je een kant ietje spanning moeten geven om net de "vrije" speling uit de lagers te drukken.

Enno

De rubbberen kapjes heb ik niet op dit moment....ik denk dat de  QBM gewrichten het na 40000 KM ook gewoon begeven hebben. Ben al bezig om nieuwe gewrichten te krijgen en dan ook gelijk rubberen hoesjes. Ben nu nog aan het "spelen".....

Maar t.z.t. moet het wel weer "rammelvrij" zijn, zo niet dan ga ik over op andere endlinks.

Eugene

Citaat van: Enno op 29-08-2007 21:02:45
De rubbberen kapjes heb ik niet op dit moment....ik denk dat de  QBM gewrichten het na 40000 KM ook gewoon begeven hebben. Ben al bezig om nieuwe gewrichten te krijgen en dan ook gelijk rubberen hoesjes. Ben nu nog aan het "spelen".....

Maar t.z.t. moet het wel weer "rammelvrij" zijn, zo niet dan ga ik over op andere endlinks.

Regel je die kapjes en gewrichten dan bij QBM? If so, dan mag je mij een set van de kapjes laten meekomen :)

elianmars

Citaat van: Johann op 29-08-2007 20:05:38

Om rammelen te voorkomen zou je een kant ietje spanning moeten geven om net de "vrije" speling uit de lagers te drukken.

Bij  mij rammelen ze er ook vrolijk op los......  ::)

Enno

Citaat van: elianmars op 29-08-2007 21:06:29
Citaat van: Johann op 29-08-2007 20:05:38

Bij  mij rammelen ze er ook vrolijk op los......  ::)

Er staat al behoorlijk wat spanning op op dit moment. Maar komt het rammelen van de endlinks of van de IPD swaybar? Voor mijn gevoel komt de rammel bij mij nu het sterkste uit mijn linker veerpoot, want daar zit nog speling op dus ruimte om spanningvrij te bewegen....

De andere optie is gewoon dat de endlink gewrichten daarna gewoon op blijken te zijn, waar ik vanuit ga overigens gezien ze na een stevige vakantie in Dutisland / tjechie alles ineens heftig begon te klapperen.

JCviggen

Zitten de links zelf nog goed vast? Heb ook wel ns gehad dat gewoon die bout was los was gekomen (1x aan elke kant) rammelt aardig. Nu piepen ze alleen omdat ze uitgesleten zijn
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Enno

ze piepen......vooral links. Volgende week ga ik zien of ze nog rammelen.

Heb jij dan ook de IPDswaybars?