Vallende meters: benzine- en koelwatertemperatuurmeter

Gestart door Roffeltje, 09-04-2018 12:12:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roffeltje

Sinds 2 maanden eigenaar een Volvo 850 GLT van 1992. Vorige week preventief de carterventilatie vervangen en dus de accu voor een weekje los gehad. Daarvoor had de auto 2 weken stilgestaan. Na het vervangen van de carterventilatie de accu weer aangesloten en de auto gestart. Motor startte goed en sloeg gelijk aan (dacht dat de accu misschien wel leeg was), geen probleem op dat gebied.

Bij het rijden ging het service lampje branden en zag ik dat de benzine- en watertemperatuurmeter omhoog gingen naar de normale stand. Zodra je de auto stopt (dus stilstaan met draaiende motor) vallen de meters omlaag en gaat het service lampje uit. Weer rijden en de meters gaan omhoog en het service lampje gaat aan. Ook kreeg ik een keer dat de toerenteller omhoog ging, terwijl de motor stationair liep.

Ik dacht dat het misschien kwam omdat de accu los geweest was en heb storingen uitgelezen (OBD-I):
A3 (ABS): 4-4-3 Pompmotor, elektrische of mechanische fout
A7 (instrumentenpaneel): 1-3-2 Toerentalsensor ontbreekt
Ik heb de storingen en het service-interval gereset en daarna was het servicelampje uit, maar de vallende meters was en is nog niet opgelost. Bij het testen van A7 gaat trouwens als je het pinnetje erin stopt het ledje gelijk branden. Je kan wel uitlezen, want dan licht het ledje iets feller op.

Vanmorgen met koude auto accuspanning gemeten: 12,8V. Na starten en stationair 13,9V. Met verhoogd toerental: blijft 13,9V (moet dat niet meer zijn?). Stukje gereden en het vallende meter probleem is er nog steeds. Er zijn geen storingen in het systeem. Wel blijft het lampje van "benzine bijna op" altijd zwakjes branden (overdag niet te zien, alleen in het donker), maar dat was al vanaf ik 'm kocht. Lampje gaat wel vol branden bij een bijna lege tank.

Ik heb vanmorgen al heel wat (redelijk oude) topics gelezen over dit probleem, maar helaas nog geen oplossing gezien. Misschien dat er ondertussen al een oorzaak en oplossing is?

Nog even in het kort mijn observaties:
Contact uit: meters helemaal onderin (normaal)
Contact aan: meter gaan iets omhoog, tot onderkant van de schaal.
Na starten: meter blijven op diezelfde plaats, onderkant schaal.
Rijdende auto: meters geven de juiste waarde aan.
Stilstaande auto: meter vallen terug, onderkant schaal.
Benzinelampje brandt altijd een beetje.
Bij A7 testen licht het ledje continue op.
De klokkenwinkel is van VDO.

Wat ik me afvraag is hoe de auto "weet" dat ie in beweging is? Kan het te maken hebben met het ABS of de snelheidsmeter? Iemand een idee?
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

cornelis-b

Als je bij de zoek functie intikt "vallende meters" kom je zeker een eind verder. Dit is een veel besproken onderwerp.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

big ben


Roffeltje

Ik heb ondertussen al een boel topics hierover gelezen (hele ochtend bezig geweest), maar niet echt met een duidelijke oorzaak en oplossing:
* Draadbreuk, los contact. Kan dus overal zijn.
* Contactslot: speling. Heb flink aan de sleutel gerommeld, geen effect.
* Contactslot: elektrisch gedeelte. Advies is preventief vervangen, maar geen antwoord of dit gedaan is en de oplossing is.
* Relais contactslot (is dit hetzelfde als het elektrisch gedeelte?). Ook niet duidelijk of dit de oorzaak/oplossing is.
* Massaprobleem. Kan dus ook overal zijn, maar misschien beginnen bij de klokkenwinkel
* Boordspanning te laag (slechte accu, vuile accuklemmen, dynamo laadt niet goed bij). Accu/dynamo is m.i. goed, geen startproblemen. Misschien slecht contact met de klemmen, ga ik nog schoonmaken. Ook heb ik een nieuwe accu staan (in de andere auto), die eens proberen.
* De klokkenwinkel zelf: Als oplossing wordt gegeven om de klokkenwinkel te vervangen. Eén iemand heeft dat gedaan, maar geen succes. Anderen zouden dit gaan doen, maar geen terugkoppeling gegeven. Een ander heeft wel het dashboard eruit gehaald en er weer ingezet en toen was het opgelost. Ga ik ook nog doen, goed inspecteren en dan gelijk wat kapotte lampjes vervangen.

Het rare is dat als de auto in beweging is het wel werkt en bij stilstand niet. Contactsloten, massa, relais en boordspanning veranderen niet als de auto in beweging gaat. Er moet dus ergens een "signaal" komen als de auto "rolt" die ervoor zorgt dat het wel werkt. Daarom dacht ik aan het ABS of snelheidssensor/meter.

Heel af en toe werkt alles wel als ik het contact aanzet, maar als ik doordraai om te starten gaan de metertjes eerst weer helemaal onderin en weer terug naar het begin van de schaal. Maar ook heel af en toe is het ook na het starten OK.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

Roffeltje

Even nog wat terugkoppeling op een oudere post:

Ik had nog een tweede 92'er 850 GLT erbij gekocht met hetzelfde probleem; als je stopt met rijden (snelheid = 0) draaien de wijzers van de brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur helemaal naar beneden. Als je weer gaat rijden geven de meters weer normaal aan. Op zich wel mee televen, maar omdat er nog wat andere problemen waren met deze tellerunit, namelijk een afbladderende wijzerplaat, een bijna lege tank-lampje wat niet uit gaat en een knipperde pijl van een storing in de versnellingsbak, heb ik besloten een andere tellerunit te plaatsen. Hiermee waren alle problemen (dus ook de storing van de automaat!) opgelost.

Ergo: Storingen en lampjes die blijven branden op het dashboard wijzen per definitie niet op een storing ergens in de auto (kapotte sensoren, bedrading, brandstofzenders, o.i.d.), maar kunnen ook gewoon een brakke tellerunit zijn.

Mensen die wel eens aan het dashboard van een 850 hebben gewerkt zullen wel met mij eens zijn dat Volvo's erg goede en degelijke auto's bouwt/bouwde, maar erg slechte dashboards.  ;D
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

gero

Citaat van: Roffeltje op 21-11-2020 12:54:49
Even nog wat terugkoppeling op een oudere post:

Ik had nog een tweede 92'er 850 GLT erbij gekocht met hetzelfde probleem; als je stopt met rijden (snelheid = 0) draaien de wijzers van de brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur helemaal naar beneden. Als je weer gaat rijden geven de meters weer normaal aan. Op zich wel mee televen, maar omdat er nog wat andere problemen waren met deze tellerunit, namelijk een afbladderende wijzerplaat, een bijna lege tank-lampje wat niet uit gaat en een knipperde pijl van een storing in de versnellingsbak, heb ik besloten een andere tellerunit te plaatsen. Hiermee waren alle problemen (dus ook de storing van de automaat!) opgelost.

Ergo: Storingen en lampjes die blijven branden op het dashboard wijzen per definitie niet op een storing ergens in de auto (kapotte sensoren, bedrading, brandstofzenders, o.i.d.), maar kunnen ook gewoon een brakke tellerunit zijn.

Mensen die wel eens aan het dashboard van een 850 hebben gewerkt zullen wel met mij eens zijn dat Volvo's erg goede en degelijke auto's bouwt/bouwde, maar erg slechte dashboards.  ;D


Het is een oude auto, vergeet dat niet !!  :eusa_doh: en dan mankeert er soms er wel iets aan ;D
maar mooi dat het opgelost is  :eusa_dance:

Volvo 850glt

Beste heb zonet een nieuw topic gestart , heb identiek dezelfde problemen als Uw GLT en mijn wagen is eveneens van 1992 ...
U raadt dus aan om de tellerunit te laten nakijken of vervangen?
Is sinds vervaning tellerunit het OBD1 probleem van blijvend brandende led ook opgelost?
Dacht dat probleem eerder in de ignition switch zou hebben gelegen ... 

Roffeltje

Inderdaad, een andere, goede tellerunit heeft bij mij bij beide 850 GLT's de problemen opgelost. Wel heb ik op één van de 850's een probleem met een ledje dat blijft branden op de ODB1; weet uit mijn hoofd even niet welke aansluiting. Als je goed kijkt kun je de codes wel aflezen, want toch knippert het ledje iets. Dit probleem is met het plaatsen van een nieuwe tellerunit helaas niet opgelost. Geen idee hoe dat op te lossen.

Gebruikte tellerunits worden regelmatig aangeboden op bijvoorbeeld Marktplaats. Zoeken op "teller volvo 850". Je kan ook op het forum vragen of iemand nog iets heeft liggen (Joost?). KM-teller unit kun je van de oude overzetten zodat je de juiste km-stand behoudt. Let op: Er zijn twee types, VDO en Japans(?). Die schijnen wel uitwisselbaar te zijn, maar dan kun je niet de km-tellerunit overzetten. Beste is een identieke op de kop te tikken. Repareren zou ik niet laten doen; kost waarschijnlijk meer, als het probleem al gevonden wordt.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011