Blok veranderen van 2.4 Turbo (193 PK) naar 2.3 turbo (240 PK)?

Gestart door FelixB, 13-08-2007 12:32:27

Vorige topic - Volgende topic

FelixB

Denk dat de omschrijving van het onderwerp duidelijk is;

Als je een 2.4 turbo hebt met 193 PK, is deze dan "makkelijk"  ;) (kleinere cilinders, eventueel alleen cilinderbussen met 2.3-zuigers) om te bouwen naar een 2.3?
En dan eventueel nog een chip eroverheen?
Zo zou je van 193 PK naar 280 kunnen gaan.

Eventueel ook nog een andere kop erop?

Kan dit? Kan het onderblok dit aan? Ik neem aan dat de 2.0T bijvoorbeeld dezelfde lagers etc. heeft als een T5 of R?!
855R & C70 T5 cabrio automaat

mehn

Waarom zou je plots een 2.3 willen?

Turbo van de T5 erop en chippen naar minimaal 250PK  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

FelixB

Ik heb mijn R verkocht en die had 280 PK.

Stel dat ik nu een mooie/goede/geschikte 2.4 zie, heeft die 'maar' 193 PK, dus als ik 'alleen maar' de cilinders hoef te vervangen en eventueel de software, dan ben je snel klaar!

V70geRwin

iemand hier heeft laatst ook bij zijn 2.5T de 13G vervangen door een 16T/downpipe en komt op geschat 280 pk.
titeltopic is " (naam) en mijn V70 "

Gmid

Felix,

Dat jou roffel 'maar' 193 pk heeft, zit niet in de cilinder inhoud of t blok. Belangrijkste is de turbo en t spul erom heen. Cilinders 'kleiner' maken lijkt m niet echt nodig/handig.
Volvo C30 '12

Joachim1

-D©©©L-

Citaat van: FelixB op 13-08-2007 12:32:27
Denk dat de omschrijving van het onderwerp duidelijk is;

Als je een 2.4 turbo hebt met 193 PK, is deze dan "makkelijk"  ;) (kleinere cilinders, eventueel alleen cilinderbussen met 2.3-zuigers) om te bouwen naar een 2.3?
En dan eventueel nog een chip eroverheen?
Zo zou je van 193 PK naar 280 kunnen gaan.

Eventueel ook nog een andere kop erop?

Kan dit? Kan het onderblok dit aan? Ik neem aan dat de 2.0T bijvoorbeeld dezelfde lagers etc. heeft als een T5 of R?!
Niks is onmogelijk.  ;D Simpel is relatief.
Je praat eigenlijk gewoon over het inbouwen van een compleet ander blok + management.  ::)
het ver-herbouwen van een bestaand blok op die schaal is behoorlijk ingrijpend.
Mogelijk ook een andere bak (koppelomvormer en/of eindoverbrenging) en aandrijfassen (dikker ?).

Goedkoper is het wegdoen van deze auto en het aanschaffen van een exemplaar met een 2.3 HPT blok.
Ik weet niet of het over een cabrio gaat (zelfs niet of het over jou auto gaat); je zou wel eens problemen kunnen krijgen op het op de weg te zetten, de torsie stijfheid van een cabrio is daarvoor net wat aan de lage kant.  :eusa_think:

Wout309t

Waarschijnlijk is je compressie iets hoger bij een 2,4. Die is off-boost ook wat sterker.
2011 V70 2.0T R-Design MT

FelixB

Nee, het gaat niet over de cabrio, dat is een T5, dus al een 2.3.

Zat meer te redeneren;
het onderblok e.d. zal toch niet veel anders zijn, dus met andere cilinders en zuigers & turbo, zoals ik zonet van Gmid heb geleerd ;-) (en management eventueel en wellicht een andere kop), ben je er dan al?

Blok kan dan blijven zitten, aandrijfassen zullen wel dezelfde zijn (es ff in VADIS kijken anders), remmen worden sowieso geupgrade naar 302 mm, ik ben heel tevreden met die op mijn T5

FelixB

Citaat van: Wout309t op 13-08-2007 17:38:10
Waarschijnlijk is je compressie iets hoger bij een 2,4. Die is off-boost ook wat sterker.

Als je dus cilinders en kop van een T5 monteert hef je dit ptobleem toch op?  :eusa_think:

Ben benieuwd wat de 'zware sleutelaars' (ik noem bewust ff geen namen) ervan denken  :eusa_think:

Eugene

Citaat van: FelixB op 13-08-2007 17:41:02

Als je dus cilinders en kop van een T5 monteert hef je dit ptobleem toch op?  :eusa_think:

En zuigers en drijgstangen en eventueel nog de krukas

If it's not blown, it sucks...

FelixB

Citaat van: Eugene op 13-08-2007 17:51:46
Citaat van: FelixB op 13-08-2007 17:41:02

En zuigers en drijgstangen en eventueel nog de krukas

Eugene, bedankt voor je aanvulling;

De zuigers had ik al in mijn 1e post genoemd, dus noem ik die niet in élke post
de dreigstangen  :P had ik idd vergeten te noemen, goede!
Zou de krukas van een 2.0T écht anders zijn dan van een 2.3?
Oeps, nu met de drijfstangen zal het hele blok idd los moeten   >:(

BenC70ES

Zoals hierboven al aangegeven moet je gewoon de 2.4 tunen,

Met volledig uitlaat en chip is er hier iemand met 249pk, verander je dan ook de turbo (16T) ga je daar vlot overheen.

bijvoorbeeld: http://sv.bsrab.se/products/t502/

of

http://www.mte.se/?mP=3&sP=8&sId=63

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbobiker

Ik denk dat je alleen door de compressie aan te passen over de 260pk kunt gaan, niet op een paar pk gekeken. Daarna gaat de druk boven de 1 bar komen en is de compressie waarschijnlijk iets te hoog om de motor nog netjes te laten lopen. (alles kan ::) ) Je kunt de compressie ver genoeg aanpassen met alleen zuigers om de drijfstangen niet te hoeven vervangen. Maar ook dan moet het blok uit elkaar, minstens kop en carterpan. Blok zelf (met versnellingsbak etc) blijft dan wel gewoon hangen. Maar... nieuwe zuigers op een hoe oud blok? Richting de 2 ton is honen niet onverstandig... Dan zou je dus alleen drijfstangen kunnen vervangen en niet de zuigers. Moet je dus kortere drijfstangen zien te vinden. (Ene J. weet vast wel of die binnen het Volvo programma te vinden zijn ;) ) Voordeel is dus de beperktere ingreep.

En dan nog de turbo en wat aanverwante zooi, chippie en blazen maar :eusa_dance:
De Tussenpaus

FelixB

Iederen hartelijk bedankt voor de hulp!

Nu ik wat vragen krijg: het gaat me erom dat als ik een V70 koop die naar mijn zin is qua kleur & uitrusting (Navi en schuifdak bijvoorbeeld) en géén T5 is.

Al lezende denk ik idd aan een grotere turbo met DP (het is sowieso niet verkeerd om na 2 ton een turbo te vervangen; kosten zijn dus al 'ingecalculeerd') & chippen, K&N luchtfilter

De standaard RICA-chip gaat al tot 235 PK/ 380 NM, dus met wat extra's erbij ...  :P  :P  :P