Startmotor doet alleen maar KLIK

Gestart door RoffelMaikel, 13-08-2007 19:43:35

Vorige topic - Volgende topic

RoffelMaikel

Hey allen...
Ik sta stil met mn roffelaar..Op het moment dat ik de sleutel omdraai doet hij alleen maar KLIK...voor de rest nix.!
Startmotor kapot..?Relais..?Zou de welbekende 'tik met de hamer' helpen..???

GRTZZZ M4IK3L

animalT5R

Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Turbobiker

Citaat van: RoffelMaikel op 13-08-2007 19:43:35
Zou de welbekende 'tik met de hamer' helpen..???

Voor de 'juiste' tik -----> KLIK

;) ;D
De Tussenpaus

wepster

als je nog genoeg spaning op je accu hebt dan denk ik eerst aan de bendex die de geest gegeven heeft zet hem in de 4 of de 5de versnelling en duw de auto een paar keer heen en weer het liefts een halve meter voor uit en terug dan proberen te starten en als hij het dan doet weet je dat de bendex is blijven hangen en de start motor aan vervanging toe is . :-[ :-[
mocht dat niet het geval zijn dan zou ik eens proberen met een extra accu (lees overstarten)daar kun je mee kijken of je accu nog sterk genoeg is. ???

maar ik denk zelf het eerste aan je opmerking te horen

greets wepster

RoffelMaikel

Hey heren,

Heb vanavond even gekeken en geluisterd wat het precies is.
De TIK heb ik ook geprobeert met mn pa...helaas  >:(

Goeie opmerking over de accu..!!Heb ik idd niet gecheckt  ::)
Ga ik morgen meteen ff doen...Met een extra accu dus he..?

Vooralsnog heb ik zwaar het idee dat de startmotor het begeven heeft. Relais schakelt wel. Maar denk idd dat de bendex naar zn grootje is. Wel is me opgevallen dat hij behoorlijk stroom begint te trekken als hij wil gaan starten....Lampjes op het dashboard zakken helemaal weg.

Heb inmiddels al even gekeken naar andere startmotors....voor 5 tientjes kan ik er in de buurt een scoren.

Iemand ervaring..tips en tools over het vervangen..?? Dit ziet er niet al te moeilijk uit maar wil natuurlijk voorkomen dat ik allerlei onderdelen uit het motorruim trek die helemaal niet nodig zijn gheghe...
Mischien weet iemand een site oid waar ik een soort van beschrijving met plaatjes (PDF) kan vinden..???

Evengoed bedankt voor de reacties...Jullie horen van me.!!

Maikel

thuur

Citaat van: RoffelMaikel op 13-08-2007 23:55:12
.... Wel is me opgevallen dat hij behoorlijk stroom begint te trekken als hij wil gaan starten....Lampjes op het dashboard zakken helemaal weg.
...

De startmotor is meer dan 1 pk, dus dat trekt nogal wat stroom ja.

Meet nou gewoon even de spanning op de accu, voor 5 euro heb je tegenwoordig al een multimeter ;)

Gr 8)

RoffelMaikel

Ja idd goeie tip.! Thanx.!!

Heb er wel een liggen ergens gheghe
Maarre morgen weer een dag...Wel t eerste wat ik ga checken.!

Dus even resume...Kans bestaat dat ie gwoon start bij goede accuspanning. Lage spanning kan duiden op een accu die zn beste tijd gehad heeft niet.?
In dat geval accu vervangen.

Als dit niet van toepassing is moet ik het dus bij de startmotor zoeken.?

Nog wat vragen die opgeborreld zijn:
- Zou de startonderbreker ermee te maken hebben?(is volvo alarmsysteem..maar kastje doet het niet meer)
- Zijn er mensen die ervaring hebben met demonteren en monteren van de startmotor..?En eventueel zo aardig willen zijn om er wat tips over te kunnen geven..?

Thanx..!!

Maikel

thuur

Een accu gaat ongeveer 7 jaar mee bij een goede behandeling. Een startaccu wil het liefst altijd vol zijn of behoorlijk belast. Dus starten en bijladen. Waar ze niet zo blij mee zijn is langzame stroomafname (b.v. motor uit, radio aan gedurende uren), overbelading (mag duidelijk zijn) en geheel leeg getrokken (funest). Soms is een accu gewoon "op" na 3 a 4 jaar.

De nominale spanning is 12V (6 cellen van 2 volt elk). Een volle accu zal ergens tussen de 12,4 en 12,7 volt geven (praktijk). Kom je onder de 11 volt, heb je kans dat 1 van de 6 cellen het opgegeven heeft. Dat is onherstelbaar en zul je de accu moeten vervangen. Zit je verder daar onder (minder dan 10 volt) is de accu gewoon "leeg". Tijdens het starten moet er minimaal 6 volt beschikbaar zijn. Een goede accu haalt makkelijk 8 volt tijdens de zware belasting van het starten. Zet de meetpennen goed vast, draai de sleutel om en lees wat de meter zegt.

Dus eerst proberen over te starten (middels volle accu, of andere auto).

Als de motor loopt ga je weer meten. Stationair moet er zo'n 13,5 volt zijn. Vanaf 1500 toeren moet dit zeker 14,4 volt zijn. Is dat minder, dan is je dynamo (of de spanningsregelaar hier op) defect. Meer dan 14,7 volt duidt ook op een defecte spanningsregelaar.

Bij ingeschakelde startonderbreker hoor je geen klik. De onderbreker zorgt er voor dat de startmotor niet bekrachtigd kan worden, dus ook het relais niet.

Vwb. de montage: zoek maar eens op het forum. Het is wel eens gedaan en kan met en zonder het spruitstuk te verwijderen. Details zul je vinden als je goed zoekt ;)

Gr 8)

RoffelMaikel

Thanx voor de tip Thuur.. en de wijze les over den accu.! 8)

Was idd de vraag of ik de startmotor kan vervangen zonder het spruitstuk los te halen..Maar zal ik zeker even goed naar gaan zoeken.!

Nogmaals bedankt.!

M4IK3L

RoffelMaikel

Hey mensen,

Na het doormeten van de accu....was nix mis mee..toch besloten me er aan te wagen een andere startmotor te fixen. Zo gezegd zo gedaan..heb wat rondgekeken op het forum en las dat het idd kon zonder het spruitstuk te demonteren.
En ja hoor GEFIXT..!!! :eusa_dance:
Accu loskoppelen--Ventilator ervoor weg--paar stekkertjes en slangetjes loskoppelen(en onthouden waar ze horen te zitten :eusa_pray:)om wat ruimte te maken--3 bouten los--ouwe startmotor eruit--nieuwe erin--alles weer terug--en STARTEN MAAR

Hij ROFFELT weer..!!

Mensen bedankt..!!!Zou dit niet gefixt hebben zonder het forum...ben namelijk absoluut geen automonteur maar zodra je zelf ff wat fixt...goed gevoel zeg..!!

Nogmaals bedankt.!!Ik ga weer Roffelen  8)

M4IK3L