type turbo, 16T 18T 19T waar staat dat?

Gestart door hpetak, 05-06-2003 21:23:27

Vorige topic - Volgende topic

hpetak

1.Waar o waar vind ik op de turbo het type nr (16t,18t)?

Marc 0101.001

Op het typeplaatje. Dat zit weer op het compressorgedeelte (het zilverkleurige gedeelte van de turbo).

Zippo

Deze bedoel je?

Zippo

hpetak

Citaat van: Zippo op 05-06-2003 22:59:09
Deze bedoel je?

Zippo

Zippo,
Mooi plaatje, maar als de turbo vastzit aan je motorblok is dat type plaatje dan ook te vinden ???.Marc vertelde dat het staat op het grijze gedeelte.Waar moet ik kijken als ik dat plaatje wil vinden onderkant van de compressor of bovenkant(zijkant?)Aan de bovenkant en de achterkant staat ie niet als ik vanuit de motorkap kijk.
Volvo kan me in deze niet helpen!!
Johan zegt 18T ;D, atechmotor zegt 16 T  ???
mvg hans

Marc 0101.001

Johann

Citaat van: hpetak op 06-06-2003 10:37:20

Zippo,
Mooi plaatje, maar als de turbo vastzit aan je motorblok is dat type plaatje dan ook te vinden ???.Marc vertelde dat het staat op het grijze gedeelte.Waar moet ik kijken als ik dat plaatje wil vinden onderkant van de compressor of bovenkant(zijkant?)Aan de bovenkant en de achterkant staat ie niet als ik vanuit de motorkap kijk.
Volvo kan me in deze niet helpen!!
Johan zegt 18T ;D, atechmotor zegt 16 T  ???

mvg hans

Hans,

Het kan beide zijn in zo verre,
Marc zegt 16T maar iemand, ik weet niet meer wie, zei 18T.
De R AWD is wel modeljaar 1998 en toen hadden de R handbakken al wel 18T turbo's.
Het plaatje zit op de compressor, alu, onder de aanzuigbuis.
Je kunt het verschrikkelijk slecht zien.
Aan de bovenkant misschien met een spiegeltje, aan de onderkant zit de bak steun in de weg.
Misschien met een camera? heb ik ooit wel gedaan.
Een USB webcam in de motor laten zakken. ;D
Mocht het een 16T zijn dan staat er groene text op het type plaatje.
Mocht het een 18T zijn dan is 't rood/bruin of bordeaux.

Edit: Volgens VADIS heeft een R AWD model jaar 1998 met B5234T4 motor een turbo type 8601456 en dat is volgens mijn gegevens een 18T.
Een R AWD kan alleen maar MY 1998 zijn.
Echter, t/m 1997 heeft de B5234T4 motor een 8601226 turbo en dat is een 16T. VADIS kent deze motor niet in een V70 model jaar 1997.

Marc 0101.001

Je kan ook even kijken welk type wg-actuator erop zit, daaraan kan ik hoogstwarschijnlijk ook wel bepalen welke turbo het is. Als het een 275/60 is dan is het een 18T, alle lagere typeaanduidingen zoals bijvoorbeeld 216/80 zit op een 16T of kleiner. Het type wg-actuator staat op de metalen plaat waar het stangetje uitkomt.

hpetak

Citaat van: Yellow Banana II op 06-06-2003 13:14:41
Je kan ook even kijken welk type wg-actuator erop zit, daaraan kan ik hoogstwarschijnlijk ook wel bepalen welke turbo het is. Als het een 275/60 is dan is het een 18T, alle lagere typeaanduidingen zoals bijvoorbeeld 216/80 zit op een 16T of kleiner. Het type wg-actuator staat op de metalen plaat waar het stangetje uitkomt.

Marc en Johan,
Goede ideen helpen tot het verkrijgen van de juiste oplossing ::)!!Het USB verhaal  heb ik ook toegepast Johan ;D Werkt perfect .
Op computer wg-actuator zijkantje uitvergroot en..... 275\60---->dus een 18 T :P .
Conclusie is dat mijn volvo v70 R AWD bouwjaar 1997(2 helft ) een 18T  ;D( heeft en geen 16 T.)
jullie worden bedankt!!

Johann

Citaat van: hpetak op 06-06-2003 15:05:36

Conclusie is dat mijn volvo v70 R AWD bouwjaar 1997(2 helft ) een 18T  ;D( heeft en geen 16 T.)

Zoals ik al aangaf, tweede helft 1997 noemt men model jaar 1998.
Er bestaat namelijk geen model jaar 1997 V70R AWD.

Over de 16T zoals Marc aan geeft, dit verhaal is al door meerdere mensen aangegeven dat de eerste X70R's een 16T zouden hebben.
Ik geloof best wel dat dit kan maar ik kom het in VADIS niet tegen.
In model jaar 1997 (~8-1996/~8-1997) kom ik geen B5234T4 motor tegen bij de X70 modellen, de 850 had dit wel.
Volvo heeft wel vaker vreemde dingen gedaan dus een 850R spec X70R zal ik niet raar van op kijken.

Roy_S70R heeft een S70R van '97 en deze had ook een 18T er op zitten.

Marc 0101.001

Citaat van: hpetak op 06-06-2003 15:05:36

Marc en Johan,
Goede ideen helpen tot het verkrijgen van de juiste oplossing ::)!!Het USB verhaal  heb ik ook toegepast Johan ;D Werkt perfect .
Op computer wg-actuator zijkantje uitvergroot en..... 275\60---->dus een 18 T :P .
jullie worden bedankt!!

Proficiat! En nu nog een turbodrukmeter monteren om te zien of ie een beetje optimaal meeblaast.  :P

Zippo

Marc, je hebt er vast wel eentje op de ET-plank liggen! Kun je die wel meenemen naar de picknick,  ;) als hpetak ook gaat natuurlijk! ;D
Kun je gelijk ff sprinten met elkaar.

Zippo

(zal wel nabij de 1,1/1,2 bar zijn)

denkweb

Hey... (ik wordt ineens wakker en dat om deze tijd)... wat kost een beetje een ietwat grotere turbo en wat moet er aangepast worden om een ietwat grotere turbo op een 1996 2.5 Tdi sedan te plaatsen?

Zal trouwens gelijk even alle vragen stellen:
Wat kost een passende grotere turbo?
Over wat voor een type turbo praten we dan?
Wat dient er nog meer aangepast te worden?
Wat zijn de risico's?
De rica-chip-software zal na de wijziging weer aangepast moeten worden?
Wat is de 'winst' bij een grotere turbo... grotere turbo = groter turbogat??

Zal wel weer nergens op uitdraaien maar ben natuurlijk wel weer nieuwsgierig...

Vogel

Citeer(ik wordt ineens wakker en dat om deze tijd)...

Jij wordt wel op hele vreemde tijden wakker denkweb  ;D, schrok je wakker omdat de man van die schokerende foto van vande week aan de binnekant van je ogen verscheen.  ;)

Maar het is wel een interesante vraag vooral voor de TDI rijders.
Forget the rest, Volvo is the Best

denkweb

Nee die man stak zn kop niet meer even om de hoek... haha!

Het was meer dat ik nachtdienst had en net de laatste HUIVER vraag gevonden had...