De gasaansluiting beschermdop

Gestart door wuilus64, 21-08-2007 19:00:29

Vorige topic - Volgende topic

wuilus64

Ben eindelijk lekker op vakantie in Italië met vrouw, roffel en vouwcaravan, rijden vanuit Siena terug naar het noorden om nog een weekje aan het Iseo-meer door te brengen.
Hoog tijd om eens LPG te tanken, dus ergens langs de autostrada gestopt bij tankstation. Zelf gas tanken mag niet in Italië, dus er komt een bediende die dat regelt. Man tankt de auto vol, draait m'n verloopnippel los en bevestigt de zwarte beschermdop, ik reken af, geef nog een euro fooi (tja, tis vakantie..  :-\ ) , we stappen in en rijden weg.
Na ongeveer 50 kilometer hoor ik een slag, kijk in m'n achteruitkijkspiegel en zie iets zwarts hoog over de weg naar de middenberm vliegen. Auto maar even een vluchthaventje ingereden om te kijken of er iets kapot is..op het eerste oog niks te zien, alleen dat het zwarte gasaansluiting- beschermdopje verdwenen is.
Het was dus duidelijk wat ik zojuist had zien vliegen.
Nou ja, jammer van de dop maar gelukkig verder niets aan de hand....dacht ik.
Vouwwagen schudt een klein beetje bij het wegrijden, maar eenmaal op snelheid merkte ik niks meer.
10 kilometer verderop gebeurt het...klapband onder de vouwwagen, gelukkig kon ik snel naar de kant om de schade te bekijken. Band helemaal aan gort, scheur erin van zo'n 30 cm. Gelukkig reserveband onder de vouwwagen, dus deze eronder uit gehaald, nog een hoop gedoe, hij zit nl. met een beugel onder de vouwwagen geklemd en de bevestiging zit na 26 jaar behoorlijk vastgeroest..lekker prutsen hoor, bij >30 graden en vrachtwagens die je op 2 meter afstand voorbij razen! Onder de vouwwagen liggend zie ik dat er ook een stuk bodemplaat is weggeslagen, gelukkig is deze dermate dik dat er nu geen gat in zit.
Awel, beugel los gekregen, band verwisseld, ik laat de krik zakken, en ja hoor...band zakt direct door tot op de velg..ja, en wat nu? Eerstvolgend tankstation 34 km verderop, dus effe lopen om de band op te pompen is niet echt een optie.
We besluiten de kapotgereden band weer te monteren, en dan over de vluchtstrook te rijden tot de eerstvolgende afslag, 17 km verderop. We konden maar heel langzaam rijden, dus 5 kwartier gedaan om van de autostrada af te komen. Eindelijk in een dorpje aangekomen, vouwwagen geparkeerd op een pleintje, reserveband onder de auto uitgehaald en naar een tankstation gereden om de band op te pompen.
Geen probleem gelukkig, terug naar het pleintje, krik onder vouwwagen, band verwisseld, en ja hoor...'t ziet er weer goed uit.
Vouwwagen kan weer aangekoppeld worden. We trekken het ding een paar meter vooruit om aan te koppelen, opeens een hevig gesis onder ons, en we zien de vouwwagen aan één kant naar beneden zakken...yep, 2e band naar de kl*te!
Eigenlijk konden we er alleen nog maar mee lachen.Wat een ellende..!
De reserveband heeft blijkbaar zo'n 26 jaar onder de vouwwagen gehangen, is nooit naar omgekeken, dus ergens was het wel te verwachten dat het ooit fout zou gaan, maar daar heb je op dat moment niks aan.

We besluiten ergens wat te gaan eten en dan te bekijken wat we verder doen. Oké ,hotelletje pakken en volgende dag op bandenjacht in Cremona.
Dus volgende morgen de totaal verscheurde band+velg achterin de roffel gegooid en op zoek gegaan.
Via het thuisfront hadden we wat adressen gekregen waar we konden gaan vragen,hadden ze bij de ANWB even netjes uitgezocht.
Het probleem was echter dat onder de vouwwagen speciale caravan-banden liggen, maatje 5.50-12 (ik vergeet het nooit meer) dus geloof me, dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
11 adressen ,3 liter mineraalwater ,en een big-Mac menu+ extra cheeseburger later  :eusa_sick:  hadden we nog niks, ook al omdat bij de meeste bedrijven wegens vakantie de knip op de deur hadden zitten.

Vroeg in de avond een mega-winkelcentrum in gedoken om ons een beetje op te frissen en wat te gaan  eten. Er hing gelukkig een munt-telefoon zodat we konden overleggen met het thuisfront.
Na een uur kregen we telefoon terug, de ANWB heeft een band gevonden..................dik 100 kilometer verderop, in Lasize aan het Gardameer!

Ik had voor mezelf al besloten dat de vouwcaravan lekker in Italië mocht blijven, ergens neer zetten op een parkeerplaats, afkoppelen en wegwezen..'t ding is 26 jaar oud en we wilden toch al een andere kopen.
Maar vrouwlief vond dat erg asociaal en wilde er niets van weten. Natuurlijk had ze gelijk, maar dat wilde ik op dat moment even niet toegeven.
Repatriëren door de ANWB was ook nog een optie, maar na een telefoontje bleek dat we geen aanhangerverzekering hadden (wel de IRK) en dat het transporteren om en nabij de 3000 (!) euro zou gaan kosten. Mooi niet dus!

Het gebakje moest dus weer mee naar huis, we besloten in de auto te stappen , de vouwwagen op het pleintje te laten staan en in de buurt van Lasize een hotel te pakken zodat we de volgende dag al in de buurt waren van de garage om daar een band te scoren.

Hotel was leuk,erg lekker gegeten en airco op de kamer, 's morgens ontbijtje en daarna op weg naar Lasize.
Nou dacht ik dat het in Italië vrij goed geregeld was met de bewegwijzering, maar Lasize staat maar af en toe aangegeven en ondertussen kom je nog op een aantal splitsingen waar je 't zelf uit mag zoeken. Maar goed , stadje toch gevonden, stervensdruk en langs de weg één aaneenschakeling van campings en pretparken..pff.
Dan maar het centrum in en even rondvragen. Gelukkig een bekende garage, moesten toch weer de drukke weg op om daar te komen. Na kwartiertje filerijden waren we er. We kunnen tussen de aanwezige (meerendeels Nederlandse) voertuigen voor de garage nog net de auto kwijt.
Ik ben blijkbaar niet de enige met een probleem. Verschillende nederlanders met panne zijn door de ANWB hier naar toe gestuurd, en het wordt zowaar nog een beetje gezellig als iedereen met z'n (pech-)verhaal op de proppen komt.Eén man moest 3 dagen wachten op een radiateur, waarvan eenmaal gearriveerd de aansluitingen niet bleken te passen, nu stond z'n amerikaanse Van al 2 uur te draaien nadat ze er een goedje in hadden gegooid wat het lek moest dichten. Ik hoop dat 'ie goed thuis is gekomen.

Afijn na een uurtje wachten   :eusa_whistle:  komt de garagehouder met de gevraagde band op de proppen.
Er is een stukje uit de binnenste rand, maar dat kan geen kwaad volgens hem.
De maat klopt ook niet helemaal, maar ook dat zou geen probleem zijn..
4 seconden getwijfeld en toen snel besloten dat het goed was en de band gemonteerd kon worden.
10 minuten later..klaar! 70 euro afgetikt (normale prijs 110,-   :eusa_liar:  liet hij me nog op z'n zakjapanner zien, dus ik mocht niet klagen..! Thuis had ik er waarschijnlijk nog geen 5 euro aan uitgegeven..!

Van tevoren had ik nog het plan om even langs te gaan bij de fietsenwinkel van Rasmussen die daar vlakbij ligt (hij woont zelf ergens in Lasize)  maar toen we wegreden wilden we zo snel mogelijk weg uit die chaotische toestand . Andere keer dus

Snel de autostrada op, 100 km terug gereden, terug naar pleintje en m'n nieuwe (.... :eusa_wall: ) aanwinst gemonteerd.
We waren het zat, dagen geklooid, hoop geld kwijt, dus besloten naar huis te gaan.
Wat denk je? Wéér dezelfde ###weg moeten rijden tot Verona ( de roffel wist zelf de weg al) om richting Brenner te koersen.

In Tirol nog één keer een camping bezocht waar de standplaatsen zó steil waren dat we 's morgens
helemaal dubbelgevouwen wakker werden en amper een oog dicht hadden gedaan.
Vastbesloten niet nog zo'n drama mee te moeten maken zijn we in één ruk naar huis gereden.
Gelukkig heeft de band het gehouden..23:00 thuis, de boel de boel gelaten, fles wodka uit de auto gehaald , die net niet helemaal kabouter gemaakt voor de tv en toen naar bed......einde vakantie  :'( 

Nu nog eens kijken of de verzekering nog wat kan doen, maar eerlijk gezegd heb ik daar een hard hoofd in.. :eusa_doh: 

Kortom, zie waar een loshangend gasaansluitingbeschermkapje toe kan leiden, en vertrouw geen Italiaanse pompbediendes met beschermdoppen!

Gelukkig hebben we nog een weekendje Antwerpen in de planning...in een hotel!  :eusa_dance:

Rick.

Zonde van je vakantie Wuilus, maar toch erg leuk om te lezen. ( Jaja, ik weet het, leedvermaak :) )
Don't waste your time always searching for those wasted years.

Flipjes 850 R

Jammer dat het een en het ander zo gelopen is, maar dan ben je iig wel een keer ( niet zo'n beste reden, maar toch.. ) in Lasize geweest. Wij zijn er dit jaar voor de tweede keer geweest. Wel een mooi dorpje toch    ??? ;D ;D ;D
855 R Automaat Dark Olive Pearl

elianmars

Citaat van: wuilus64 op 21-08-2007 19:00:29

Ik had voor mezelf al besloten dat de vouwcaravan lekker in Italië mocht blijven, ergens neer zetten op een parkeerplaats, afkoppelen en wegwezen..'

;D ;D :eusa_clap:

Lasize is toch leuk? Ben er twee jaar geleden nog op vakantie geweest.

Ik denk alleen niet dat jullie er zoveel plezier hebben gehad als wij  :eusa_think:

BenC70ES

Citaat van: wuilus64 op 21-08-2007 19:00:29
... en vertrouw geen Italiaanse pompbediendes met beschermdoppen!

Ik draaide em nadien nog altijd een beetje aan...  ik vertrouwde die zuchtende en blazende Italiaan voor geen haar.  ;D
(mijn stofdop hangt overigens met nog een lusje vast)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

GeertG

Nou weet ik pas waarom die pompbediende niet bijster vriendelijk keek toen ik zelf al had getankt incl. erop en eraf schroeven van verloopnippel en weer terugplaatsen van beschermkapje  ;D

Maar hij zit er nog steeds goed op  ;)

Vervelend hoe het gelopen is en op het moment dat het gebeurt is het allemaal niet leuk  :-\
Je maakt er in ieder geval wel een mooi verhaal van.

Alvast veel plezier in Antwerpen binnenkort !  :)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Freakybaby

Vervelend hoe je vakantie daardoor verziekt is, mooi verhaal en Lasize is zeker mooi. Ben er een aantal jaar terug 2 keer geweest.

Vouwwagen al verbrand?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Racingbrick

Whaa, mooi verhaal, klinkt niet onbekend maar wel een beetje lullig allemaal.
Maar, schrale troost, dit had ook in Frankrijk kunnen gebeuren....

Hoeveel kost een Liter LPG trouwens in Italie tegenwoordig?

GeertG

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

wuilus64