wisselende stand koppelingspedaal en slippende koppeling

Gestart door matRRR, 21-08-2007 20:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matRRR

Hallo een ieder,

Sinds 3 weken heb ik nogal wisselende prestaties van mijn koppeling, met name de stand waarin de koppeling oppakt varieert.
Met name is opvallend dat het pedaal plots veel hoger staat, zo hoog zelfs dat er bovenin helemaal geen vrije slag meer is, ook is het enkele keren voorgekomen dat de koppeling doorslipt bij volgas in de 3,4 of 5e versnelling.

een keer heb ik ook het idee gehad dat de koppeling niet helemaal lekker omhoogkwam.

Vandaag bijvoorbeeld: tijdens wegrijden bij het werk nog wel enige vrije slag in de koppeling bovenaan en de koppeling pakt hem ergens middenin op, een aantal keren ontkoppelen later zit het pedaal helemaal omhoog en lijkt ook de koppeling te slippen, even later voel je een kloenk en pakt de koppeling wat beter op voor mijn gevoel..

Ook geeft de auto soms wel en soms niet het bekende klak, klak,klak geluid dat stopt als je de koppeling intrapt. Dit is echter soms wel en soms niet of bijna niet hoorbaar.

nadere informatie: koppeling(R), drukgroep en krukaslager zijn 20000km geleden vervangen, samen met de koppelingscylinder 1,5 jaar geleden.

heb enige tijd geleden wel een keer remvloeistofpeil laag gehad en moeten bijvullen...
Hierbij per ongeluk olie voor de stuurbekrachtiging erin geknikkerd in plaats van dot4. :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

Eigenlijk nooit problemen gehad, koppeling pakte altijd laag aan tot eigenlijk relatief plots een paar weken geleden.

Heb eerder deze week de vervuilde remvloeistof eruit gepompt en vervangen  voor schone dot4.  dit wel gewoon van bovenaf erin gegoten. Maar dat was naar aanleiding van de problemen, sindsdien is er eigenlijk niet veel tot niets veranded.

Ik heb natuurlijk al eens flink rondgelezen in de verschillende topics en daar met name gezien dat de symptomen van lucht in de koppelingscylinder.
Wel hoor ik als ik heel snel achter elkaar de koppeling intrap het bekende pfff-geluid.

Samenvattend kan ik de symptomen passen bij 2 zaken:

- varierende hoogte koppelingspedaal, vervuilde remvloeistof en het pff geluid, passen meer bij lucht, danwel vervuiling in het systeem.ook eenmalig wat moeilijk opkomen van het koppelingspedaal.

- de koppeling staat meestal hoog, slipt soms en af en toe in niet ontkoppelde toestand rammelt/klakt de drukgroep/koppeling, wat dan meer lijkt op slijtage.


Nu is de oplossing in het goedkoopste geval het ontluchten van het hele systeem, danwel het hele systeem met schone dot4 vloeistof te flushen.
vervolgens lijkt me dan bij geen verbetering de slijtage meer om de hoek komen kijken, maar dat is wel heel erg snel, Zelfs bij een getunede R



Iemand goede tips voor het ontluchten van je koppeling? hoe te doen, alleen of moet je hulp hebben van een tweede!?

855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

matRRR

net de koppelingspedaal van de mijne vergeleken met die van de S40 van mijn vrouw en merk toch wel duidelijk dat de mijne veel minder makkelijk omhoog komt en daarnaast veel luidruchtiger is met intrappen, je hoort de hydraulische vloeistof echt worden verplaatst!!

Ontluchten dus, en misschien maar eens het hele rem -en koppelingssysteem ontluchten...

maar tips over" how to do" zijn erg welkom. Las bij de ontluchtingsnippels van de remklauwen over sleutel 11.

De koppelingscylinder zoals die beschreven staat aan de voorzijde van het blok lijkt me een andere aansluiting te hebben, zit hier op dezelfde wijze een nippel op? en gaat ontluchten van een koppelingscylinder hetzelfde als de remmerij of is de techniek hierbij weer anders?

alvast bedankt mensen!!
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Johann


matRRR

ckers bij furness.... ;D
thuis dus niet zo goed te doen?

btw: hoe was de droge worst van de ambachtelijke slagerij in enter?? smaakte goed bij ondergaande zon en glaasje vieux?

855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Johann

Citaat van: matRRR op 21-08-2007 21:22:28btw: hoe was de droge worst van de ambachtelijke slagerij in enter?? smaakte goed bij ondergaande zon en glaasje vieux?



Ik wou proeven maar toen was ie al op...  :eusa_doh:

matRRR

welke maat steeksleutel heb je eigenlijk nodig voor het losdraaien van de ontluchtingsnippel?

bij de remklauwen is het nummer 11, maar bij de koppeling is deze kleiner..
*PIEP* heb deze maat niet thuis, dan kan ik hem eventueel kopen! baal van mijn incomplete set, niet te geloven.....
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Emiel


matRRR

hahaaa, bedankt!

Mijn vrouw stiekem al verteld wat te kopen voor mijn verjaardag over anderhalve week...

liefde van de man gaat door de....... gereedschapskist!
:evil:
855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

Zippo

Citaat van: matRRR op 23-08-2007 22:35:44
hahaaa, bedankt!

Mijn vrouw stiekem al verteld wat te kopen voor mijn verjaardag over anderhalve week...

liefde van de man gaat door de....... gereedschapskist!
:evil:

hehehe!
Hebben ze geen steeksleutel 7 op je jouw werk ;-)