Eigendom domeinnaam

Gestart door Marc O., 23-08-2007 18:27:14

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Enkele jaren geleden heb ik, gezamelijk met een compagnon, een onderneming in de logistieke dienstverlening opgericht. In 2004 heb ik dit bedrijf verkocht. Redenen zal ik hier in het midden laten. Laten ik zeggen dat mijn compagnon en ik een aantal zakelijke meningsverschillen hadden. Ik heb bij de oprichting destijds prive een domeinnaam aangevraagd voor dit bedrijf. Bij de verkoop van mijn aandelen is de overdracht van deze domeinnaam niet ter sprake gekomen. Nu probeert men af te dwingen dat ik dit domein aan hen overdraag. Vanzelfsprekend wil ik dit niet zomaar doen, tenzij ik natuurlijk geen poot heb om op te staan.

Iemand enig idee wat mijn rechten zijn in dezen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Gunnar

Als het een geregistreerde merknaam is dan zal de rechter jou dwingen.

Nu denk ik wel dat als een rechter hoort dat jij vroeger de naam aangevraagd hebt voor het bedrijf, en jij zelf niet langer een activiteit uitoefent.
Het hangt ook sterk af van de domeinnaam zelf.
Een leuk voorbeeld is de belg die http://www.windows.be heeft geregistreerd.
Aangezien windows een gewoon alledaags engels woord is kan zelfs microsoft hem niet dwingen tot een overdracht.

Als ik van jou was en er toch onenigheid is, dan zou ik proberen een bedrag overeen te komen. Rechtzaken kosten geld, en domeinnamen overkopen is niet ongewoon.

\
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

FGG

Citaat van: Gunnar op 23-08-2007 18:44:39
Als ik van jou was en er toch onenigheid is, dan zou ik proberen een bedrag overeen te komen. Rechtzaken kosten geld, en domeinnamen overkopen is niet ongewoon.

Mee eens. Tevens jaag j andere mensen alleen maar tegen je in het harnas, terwijl je zelf eigenlijk totaal geen belang hebt bij die domeinnaam (neem ik aan).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

de boekhouder

Je hebt de domeinnaam wel-eens-waar onder persoonlijke titel maar in belang van het bedrijf geregistreerd (neem ik aan). Indien het bedrijf onder dezelfde naam is doorgegaan en jij er duidelijk verder geen belang meer bij hebt, zak het wel lastig worden. De andere parij heeft echter ook geen belang bij een jurische procedure ivm de kosten. Een bedrag overéén komen is idd. zeker niet ongebruikelijk.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Gmid

Verkoop van NL domeinen is dan weer niet toegestaan. Wel is toegestaan een onkostenvergoeding (binnen het redelijke) te vragen voor de overdracht. Dit kan inhouden de registratiekosten van afgelopen jaren + het werk in tijd en geld wat je kwijt bent aan het overdragen + eventuele andere kosten.

Echte verkoop met winstbelang zoals met .com en .net domeinen gebeurd is door de SIDN verboden.
Volvo C30 '12

de boekhouder

Marco heeft een hoog uurtarief !    ;D
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

quaint

Gewoon houden die naam, tenzij je er een bedrag voor wilt hebben.

Ik heb te weinig informatie om goed te kunnen antwoorden.
Daarom in het algemeen. Je spreekt over aandelen. Dus deze zijn overgedragen en daarbij beschikt de nieuwe eigenaar dus over de zaken die op de balans van de BV staan. Privé bezit is dus niet overgedragen.

Gmid

Hoe was de rechtsvorm? Bij vof gaan dit soort bezittingen die duidelijk aangeschaft voor de zaak zijn gewoon met bedrijf mee.
Volvo C30 '12

quaint

Gmid

Bij starten van onderneming kan 't een andere rechtsvorm geweest zijn. Later omzetten naar BV is niet ongebruikelijk.
Volvo C30 '12

Marc O.

De onderneming was (is) een BV, maar dat is het pas geworden ná de aanvraag van de domeinnaam. Overigens komt de naam van het bedrijf terug in die domeinnaam, dus een alternatieve aanwending ervan heb ik niet. Ook heb ik de registratiekosten nooit bestaald, dit is altijd door het bedrijf gedaan. Ik heb dus het idee dat ik niet echt sterk sta. Gaat me er ook niet om om er veel geld voor te krijgen. Maar als ik juridisch wel sterk sta dan houd ik het domein.  :evil: :evil:

Jeff

Gewoon lekker houden en vroeg of laat als ze gaan zeuren een mooi bod neer leggen en zeggen van nou je mag hem kopen accepteren ze dit dan niet is het hun probleem! En ik kan je uit ervaring zeggen ze doen het toch wel  8) Heb al heel wat domeinnamen op die manier verkocht  ;D
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

breakman

Marc,

Het was geen verstandige keuze om privé een domeinnaam aan te vragen hierbij ga je al in overtreding vermits je de rechten ven de medeaandeelhouders van het handelsmerk miskent. Privé maak je de domeinnaam van een bedrijf aan zonder akkoord van de andere aandeelhouders ze hebben mss niet geprotesteerd maar je hebt een expliciet akkoord nodig.
In principe is bij de overdracht van de aandelen het hele handelspand inbegrepen en hierbij hoort de ook het handelsmerk.
Het is natuurlijk uitermate dom van de tegenpartij om hierbij niks te zeggen bij de overname van je aandelen dit kan een goede advocaat wel lichtjes uit spelen op de rechtbank.
Juridisch sta je erg zwak ik zeg niet dat het onmogelijk is om er nog een vergoeding voor te krijgen.

mijn advies :

Probeer op een rustige,onvijandelijke manier een redelijke minnelijke schikking te bemachtigen voor je domeinnaam.
Neem bij een rechtszaak een goeie advocaat die de nochalance van de tegenpartij als verzachtende omstandigheid kan uitspelen zodat je mss toch een billijke vergoeding krijgt toegewezen van de rechter.
De naam ben je zoiezo kwijt !

succes met de afhandeling !

Marc O.

Nog even wat documenten er op nageslagen: De domeinnaam heb ik destijds aangevraagd op naam van mijn eigen BV, dus niet privé. Zoals correct vermeld was het destijds niet mogelijk om als particulier een NL domein aan te vragen. "Het bedrijf" bestond inmiddels ook al in BV vorm.

Overigens ben ik er redelijk van overtuigd dat men direct een kort geding zal aanspannen wanneer ik voorstel om zelfs maar een symbolisch bedrag te vragen als "onkostenvergoeding" (tja, ik ken mijn ex-compagnon helaas te goed).

Ben

In dat geval zou ik lekker afscheid nemen en ze er veel plezier mee toewensen.