ABS lampje error 1-4-1 of 1-4-2

Gestart door chalith, 24-08-2007 22:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chalith

94´er 850 automaat, ABS lampje gaat soms aan, het valt op dat ´t aangaat na remmen of stevig bochtenwerk. Lijkt op een slecht contact! Code uitgelezen 1-4-1 en 1-4-2, volgens VADIS remlichtschakelaar of pedaal positiesensor. stekkers van beiden losgemaakt en ohms gemeten, schakelaar lijkt prima, sensor meetwaarde gaat sterk op en neer.als je ermee wiebelt al. Sensor zit gemonteerd in remservo. klem eraf gehaald, sensor verwijderd. Met een scherp mesje (scalpel) afdichtkit van connector deksel lossnijden en erg voorzichtig deksel verwijderen.

printje was gewoon LOS van de connector  :o

kitresten verwijderd en printje vastgesoldeerd aan de connector

schakelaar in elkaar gedrukt en met een beetje siliconenkit afsmeren. Bij montage in remservo Oring een beetje insmeren met vaseline, veertje vastklikken stekker erop, codes gewist...voilá....storing verholpen :eusa_dance:

mitsupiet

CiteerSensor zit gemonteerd in remservo.

Waar precies kan ik dit vinden. ???

Ik heb hetzelfde probleem met de zelfde foutcode's.
Kon echter de sensor niet vinden.


Te hard geschrobt.......

chalith

sensor zit in je remservo, dat is die dikke vacuum trommel achter je hoofdremcylinder.

suc6

chalith

mitsupiet

OK gevonden. :eusa_dance:
Maar hoe krijg ik hem eruit. ???

Te hard geschrobt.......

thuur

Citaat van: chalith op 24-08-2007 22:16:26
... Sensor zit gemonteerd in remservo. klem eraf gehaald, sensor verwijderd. ...


Gr

chalith

Is ´t je nog gelukt?

zo niet...klemmetje is een metalen ring met onderbreking. Je kunt met een klein schroevedraaiertje in de uitsparing van de sensor onder de klem, even naar je toe wippen...

sensor kun je er dan wiebelend uittrekken.

repareren van de sensor is een precisie klusje...als je moeite hebt met ´t vinden van ´t klemmetje...zou ik de sensor niet openmaken...een gebroken sensor sluit niet meer af....met alle gevolgen van dien.


mitsupiet

Sinds ik er aan heb liggen trekken en de foutcode's heb gereset is het lampje niet meer aan geweest. :eusa_dance:
Ik laat het even zo. Wie weet is het al gemaakt. ;D

Te hard geschrobt.......

Jos!

oei....., ik ga nu toch héééél voorzichtig een beetje blij  ;) ;)worden. Heb, zoals Chalith beschrijft de pedaalstandsensor in de remservo losgehaald. Voorzichtig gedemonteerd en..... inderdaad, het printplaatje was los van de stekercontacten. De boel vastgesoldeerd en weer gemonteerd.Nu, 240km later nog steeds geen brandend ABS lamje tijdens het rijden.
Ik houd jullie op de hoogte!!
Bedankt voor alle feedback,
Jos.

peter259

#8
 Volvo 850 /250 estate 96.....ABS lichtje aan/uit..... in de bochten....soms ook bij gewoon rechtdoor.... Volvo dealer leest  wiel RA. ( dus geen 1-4-1 maar volgens Haynes 3-1-4 denk ik) remmen gedemonteerd en gereinigd... alles loopt prima....Kan ik gewoon die sensor bovenop de  RA remklauw eruit halen?????


 

thuur

Citaat van: peter259 op 01-09-2008 17:38:46
Volvo 850 /250 estate 96.....ABS lichtje aan/uit..... in de bochten....soms ook bij gewoon rechtdoor.... Volvo dealer leest  wiel RA. ( dus geen 1-4-1 maar volgens Haynes 3-1-4 denk ik) remmen gedemonteerd en gereinigd... alles loopt prima....Kan ik gewoon die sensor bovenop de  RA remklauw eruit halen?????

Ja dat kan, maar met jouw foutcode zal het eerder aan de controller liggen dan aan de sensor ;)


Gr 8)

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

peter259

vriendelijk dank...

Is die controller dat ding van 700 eurie?
want dan kan ik er beter vanaf blijven.. want dan wordt het toch nog dealer werk...

mehn

Yep. Gewoon laten doorsolderen door iemand die er verstand van heeft ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

peter259

Hallo Thuur,
Ik kom later op je voorstel terug.....Ik moet eenst nog even een duizend kikometers sturen met dat vervelend liggie. Ik kan nu niks meer loshalen...

Emiel

Na de tiewrap tip heeft ie het toch nog een jaar uitgehouden, sinds 3 maanden kwam het lampje en storing weer terug. Met zoveel BBK is het met noodstop (in het nat, op de snelweg) té spannend. Vanmiddag de sensor opnieuw doorgesoldeerd met behulp van de soldeerkoning van Amersfoort e.o.

1 tip; trap eerst de rembekrachtiger leeg, of laat heel rustig het vacuum verdwijnen via de sensor. De afdichtring van de rempedaalsensor heeft namelijk de neiging om in de rembekrachtiger te verdwijnen door het drukverschil.

Storing weg; we kunnen weer remmen zonder rookgordijnen... :eusa_boohoo: