Spoort voor geen meter

Gestart door Asolex, 28-08-2007 21:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Asolex

Mijn zomerbanden liggen op 17" velgen van EMR (namaak Titans zeg maar) met de spec 7Jx17H2. Het vreemde is dat hij met deze wielen erg naar rechts trekt, maar met mijn winterwielen niet  ??? (Volvo Persus 16"). Ik heb hem vierkant uit laten lijnen maar dat hielp niet. Ik dacht ligt aan de banden. Van het voorjaar nieuwe banden er op, maakt niets uit. Wissel ik links en rechts om, maakt iets uit maar het is nog steeds erg. Ik heb alle vier de wielen laten richten bij de velgendokter, geen effect. Het vreemde is dat als ik mijn winterwielen er onder zet hij prima spoort. Dus het kan wel. Wie heeft een idee? :eusa_think:
T5R: Meer Aso dan Solex

Sbv

Slag in de velg ? een ononde velg misschien ?

Ronbroek

Passen de velgen misschien niet helemaal zodat ze continue aan het "zoeken" zijn

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

thuur

Met brede banden heb je altijd meer last van spoorvorming. Is het altijd op hetzelfde stuk weg?

Gr ;)

daytonawim

Hoe breed en hoog zijn je voorbanden ???

Asolex

FF kijke, de maat nu is 215-40, ik heb ook 215-45 gehad, hetzelfde, hij trekt altijd, maakt niet uit welke weg, en ja of de velgen passen, dat vroeg ik me ook of. Ik weet niet wat de specs van de originele titans zijn.

Alex
T5R: Meer Aso dan Solex

V70ROG

Des te breder en platter, des te meer ze zoeken....logisch want ze worden stijver, wanneer er minder lucht in de band zit.
Stel je rijdt op een hoge band, bijvoorbeeld een 18 inch fietsband, dan kun je overal soepel rijden (op normaal spoorvormig asvalt)
Of je stuurt bijvoorbeeld een hele brede wals, die een oneffenheid tegenkomt in de weg, dan trek hij onmiddelijk naar het laagste punt...Niet mee te sturen dus, alleen mee te walsen.

Vooral dus 40mm zoek heel erg, ook de omtrek is kleiner (te klein voor jou auto ook).

45 heeft minder last, is orgineel af fabriek, maar is stugger dan de 16 inch, die dus eigenlijk standaard op bijvoorbeeld de V70R geleverd werden. Meer comfort en minder spoor!

Op het circuit kun je lekker walsen en gummen, op een spoorvormige rechterstrook is het levensgevaarlijk.

ciao

Rog

-D©©©L-

Citaat van: V70ROG op 06-12-2007 22:33:49
Des te breder en platter, des te meer ze zoeken....logisch want ze worden stijver, wanneer er minder lucht in de band zit.
Stel je rijdt op een hoge band, bijvoorbeeld een 18 inch fietsband, dan kun je overal soepel rijden (op normaal spoorvormig asvalt)
Of je stuurt bijvoorbeeld een hele brede wals, die een oneffenheid tegenkomt in de weg, dan trek hij onmiddelijk naar het laagste punt...Niet mee te sturen dus, alleen mee te walsen.

Vooral dus 40mm zoek heel erg, ook de omtrek is kleiner (te klein voor jou auto ook).

45 heeft minder last, is orgineel af fabriek, maar is stugger dan de 16 inch, die dus eigenlijk standaard op bijvoorbeeld de V70R geleverd werden. Meer comfort en minder spoor!

Op het circuit kun je lekker walsen en gummen, op een spoorvormige rechterstrook is het levensgevaarlijk.

Is dit eigen ervaring of kroegpraat ? Ooit geprobeert om wat serieus vermogen op de weg te zetten met een smalle band ? Of nog leuker... een noodstop bij 200 km/h (dus echt met 4 wielen in de ABS)  :evil:

thuur

Citaat van: V70ROG op 06-12-2007 22:33:49

Als de wanghoogte 40mm is, is de band maar 100mm breed hoor ;D

Gr ;)

jberg

al is van voor naar achter gewisseld?

-D©©©L-

Kan je vermelden welk merk en type band erop ligt ? inclusief maat, bandenspanning etc.

cas

looprichting van de band wel oké gemonteerd? :-)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Misha

Hetzelfde euvel gehad ooit, was idd looprichting ja.

En : daar is tie weer:

Hoewel je met breder  rubber meer contact hebt met het asfalt, is de druk per vierkante cm lager.
Grip is altijd een combinatie van adhesie en druk.

Dus -mits niet in extremen doorgerekend: er zit een grens aan de breedte van de band, op een moment ga je juist minder grip creereren.
Waar dat punt ligt , hang o.a. af van wegdek en samenstelling van de band, alsmede het gewicht van je voertuig.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het