210.000 km beurt S70 '98 B5252 (2.5-10v) Handbak

Gestart door Misha, 29-08-2007 12:18:12

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Auto moet eigenlijk voor deze beurt. Nu wordt daarvoor gevraagd 369,- . Ik ben zelf eens in het onderhoudsschema gaan neuzen, en zie dat er volgens mij niet veel meer gebeurt dan olie+filter vervangen en brandstoffilter vervangen.
Ja, portieren smeren, kijken of de bandden het nog doen, en dat soort zaken, maar niets 'wezenlijks'.

Nu kan het zijn dat ik een oud schema heb.

Ik ben eigenlijk niet van plan om dit te gaan laten doen, en wil gewoon olie en filter vervangen, en het brandstoffilter maar helemaal overslaan. Ik rij immers op LPG, en doe dus 50 maal zo lang met een tank benzine, er komt dus ook 50 maal zo weinig extern vuil bij. Daarbij hebben de auto's een kunststof tank volgens mij, dus roest en metaaldeeltjes zijn er ook neit.

Nodig dus, een oliefilter (10 euro of zo) en 6 liter olie.

Wil/kan iemand mij van iets anders overtuigen of is dit een goed plan ?

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mehn

Weet je toevallig de interval van het benzinefilter? Als ie nog niet vaak vervangen is zou ik toch overwegen het te doen, kan nooit veel kosten. Kun je het eventueel de volgende keer weer overslaan.

Voor de rest doe ik het precies hetzelfde, alleen bij verkoop heb je geen historie/dealerstempels ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Interval benzinefilter ligt tussen 90d en 110d. Leeftijd weet ik niet uit mijn hoofd.

Gewoon vervangen. Zeker op gas loop je meer kans op vergummen. Vergeet niet dat er ook een minimale belasting is voor sommige onderdelen en dat daarom ook een termijn per maand is opgegeven. Wat het eerst komt (tijd/kms).

Gr ;)

Misha

Citaat van: thuur op 29-08-2007 12:39:55
Interval benzinefilter ligt tussen 90d en 110d. Leeftijd weet ik niet uit mijn hoofd.

Gewoon vervangen. Zeker op gas loop je meer kans op vergummen. Vergeet niet dat er ook een minimale belasting is voor sommige onderdelen en dat daarom ook een termijn per maand is opgegeven. Wat het eerst komt (tijd/kms).

Gr ;)
14 jaar geloof ik, dus dat zit wel goed...
Het ding kost 30 euro meen ik, dus gaan we dan toch maar meepakken.
Is vergummen dat het filter oplost of week wordt of zo ?

Iemand nog een laatste status  over het resetten van het servicelampje bij OBD-II ? Anders 'reset'ik hem gewoon handmatig.. :eusa_whistle:

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mehn

Dat betekent dat ie waarschijnlijk 1x eerder vervangen is. Dan zou ik het zeker doen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

pwassink

Citaat van: Misha op 29-08-2007 12:46:26
Citaat van: thuur op 29-08-2007 12:39:55

Gr ;)
14 jaar geloof ik, dus dat zit wel goed...
Het ding kost 30 euro meen ik, dus gaan we dan toch maar meepakken.
Is vergummen dat het filter oplost of week wordt of zo ?

Iemand nog een laatste status  over het resetten van het servicelampje bij OBD-II ? Anders 'reset'ik hem gewoon handmatig.. :eusa_whistle:

Vergummen is een soort stroopvorming, dwz de vluchtige delen van de benzine zijn verdampt en het wordt dik en kleverig. 
Kom je vaak tegen in incidenteel gebruikte zaken, kettingzagen, grasmaaiers, oldtimers, lpg wagens etc ..
Met allerlei startproblemen, geen vermogen etc tot gevolg

Is tevens van toepassing op opgeslagen benzine, de jerrycan mengsmering van je grasmaaier/kettingzaag
is een berucht voorbeeld ..

Er zijn mensen die beweren dat dit met moderne benzine minder is of niet meer voorkomt: broodje aap..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂