alternator?

Gestart door eric74, 29-08-2007 22:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eric74

hoi
momenteel heb ik problemen met een mogelijke aflopende batterij ( verliesstroom ergens?) of een minder werkende alternator

werkt een alternator even 'sterk' als auto stationair draait dan dat je rijdt? dit hangt enkel van toerental af, niet?

hopelijk heb ik nergens verliesstroom.... want hoe begin je daaraan om zoiets te vinden waar die "onzichtbare " verbruiker zit?

groeten
eric

Jeroentjuh

Hoeveel laad de dynamo bij dan? Accu is nog goed?

Lekstroom kun je meten met een ampère meter, als je die heb 1 voor 1 de zekeringen eruit halen en dan kijken bij welke zekering de lekstroom weg is.





thuur

Nodig:

Voltmeter en Amperemeter (of beide functies in 1 multimeter).

Met de motor uit, zet de meter op Volt en houd de pennen op de accu (+ op +, - op -). Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5. Een defecte accu geeft iets van 10 Volt en een lege accu minder dan 8.

Start de motor. De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is. Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven. Krijg je lagere waardes is de dynamo (alternator) of spanningsregelaar hiervan kapot.

Is na een lange rit de accu vol (12,8) maar heb je toch moeite met starten kun je op zoek gaan naar een lekstroom:
Zet de motor uit en stop de sleutels in je zak. NIET STARTEN als je lekstroom meet! Haal de pluspool los. Zet de meter op Ampere (LET OP: de meter is nu een doorverbinding! Plaats niet de pennen op + en -). Maak 1 pen goed vast op de plus pool en de andere pen op de kabelklem die normaal op de accu zit. Zorg dat ze elkaar niet kunnen raken want dan zegt de meting niets. Een normale lekstroom (verliesstroom) zou zo'n 0,1 Ampere zijn. Dat zijn het klokje, de radiozenders en de cv/alarm. Is dit hoger dan zo'n 0,4 Ampere kun je op zoek gaan naar de lekstroom. Trek nu een voor een de zekeringen uit de zekeringdoos. Zit er een losse kabel met zwevende zekering ergens op de plusklem vastgemaakt, begin bij deze zekering. Op het moment dat de meter flink zakt heb je in ieder geval de groep te pakken waar de lekstroom zit.

Denk aan de radiocode.


Suc6 ;D


Gr 8)

eric74

hoi
ben nu al paar weken aan het zoeken wat er precies de oorzaak kan zijn nu
vaststellingen:

- na paar dagen stilstand van auto is batterij steeds ongeveer 12,1 à 12,2 V
- stationair meet ie 13,2V
- als ik stroom doormeet door één pool van batterij los te maken en met stroommeter dan verbinding te maken, meet ik slechts 0,01 Amp stroom
resolutie/ nauwkeurigheid van mijn meter is niet beter dan 0,01 Amp dus per circuit van zekeringen heb ik nog niet doorgemeten want zo nauwkeurig lijk ik  het toch niet te kunnen
- ik heb 2 sleutels ( maar dat heeft iedereen wel zeker :-)) maar met éne sleutel start ie altijd veel slechter / of niet en met de andere veel beter.
- er zit een alarm op , maar geen volvo -alarm en heb eigenlijk specificaties ervan nog nergens kunnen terugvinden
- ik weet dat er in sleutel zelf en contacthuis van sleutel ook bepaalde chips-herkenning is van de juiste sleutel => hoe werkt dit juist? bij slecht contact of foute sleutel-lezing.... wordt dan brandstof afgesloten?
- ik merk verschil in toerental van motor bij het starten van éne sleutel tov de andere : heeft dat niet meer te maken van capaciteit van batterij ... ipv het beschikbaar zijn van brandstof?
- want als ik eerst met "slechte" sleutel probeer te starten... dan doet ie het niet ( en verbruik ik terwijl toch capaciteit van batterij), als ik dan kort nadien de "goede" sleutel neem, dan start ie wel uiteindelijk
- Moest het met "goede" sleutel altijd werken, dan had ik dit hier allemaal niet opgeschreven uiteraard, maar ook met goede sleutel start ie niet vlot zoals het zou moeten , en zeker niet vlot genoeg om gerust winterperiode in te duiken

een heel verhaal maar hopelijk herkent iemand situatie en kan iemand me raad geven om dit op te lossen.
( by the way: batterij heb ik al verwisseld gehad met mijn andere 850 en het blijkt volledig onafhankelijk te zijn van batterij)

groeten
eric :eusa_think:

thuur

Citaat van: eric74 op 22-09-2007 09:12:40
- als ik stroom doormeet door één pool van batterij los te maken en met stroommeter dan verbinding te maken, meet ik slechts 0,01 Amp stroom
resolutie/ nauwkeurigheid van mijn meter is niet beter dan 0,01 Amp dus per circuit van zekeringen heb ik nog niet doorgemeten want zo nauwkeurig lijk ik  het toch niet te kunnen

Als de meter echt op ampere staat dan kun je dit verwaarlozen. De voltages klinken allemaal goed, ik mis echter alleen het voltage bij verhoogd toerental (>1500 toeren).

Citeer
- ik heb 2 sleutels ( maar dat heeft iedereen wel zeker :-)) maar met éne sleutel start ie altijd veel slechter / of niet en met de andere veel beter.

Dit is wel heel bizar. In welk opzicht start de motor slechter?

Citeer
- er zit een alarm op , maar geen volvo -alarm en heb eigenlijk specificaties ervan nog nergens kunnen terugvinden
- ik weet dat er in sleutel zelf en contacthuis van sleutel ook bepaalde chips-herkenning is van de juiste sleutel => hoe werkt dit juist? bij slecht contact of foute sleutel-lezing.... wordt dan brandstof afgesloten?

Heb je een foto van de handzender?

De standaard startonderbreking is een antenne in de auto en een chip in de sleutel. Als het juiste signaal van de sleutel terug wordt ontvangen kan de auto gestart worden. Bij de x70 is een kwaaltje dat de auto wel start, maar de motor meteen uitvalt, ondanks dat de goede sleutels worden gebruikt. Dit ligt aan de antennering (zwak signaal, stekker schoonmaken is voldoende), maar of de 850 hier ook last van heeft weet ik niet.

Citeer
- ik merk verschil in toerental van motor bij het starten van éne sleutel tov de andere : heeft dat niet meer te maken van capaciteit van batterij ... ipv het beschikbaar zijn van brandstof?

Weet je dit echt zeker? Dat lijkt me wel heel sterk.. Het aanslaan van de motor wordt geheel door de computer en zijn sensoren geregeld. Zelf heb je daar 0,0 invloed op. Een startonderbreker of alarm ook niet.

Het is wel zo dat het toerental na het starten ruim kan varieren. Van 1200 tot wel 2500 toeren.

Citeer
- want als ik eerst met "slechte" sleutel probeer te starten... dan doet ie het niet ( en verbruik ik terwijl toch capaciteit van batterij), als ik dan kort nadien de "goede" sleutel neem, dan start ie wel uiteindelijk

Dan ligt het toch niet aan de batterij?


Wellicht dat dat aftermarket alarm roet in het eten gooit en een vertekend beeld geeft.


Gr ;)

Tamarzilla

Of het contactslot zelf, die misschien slecht kontakt maakt.

groet,

Frank
T5, rica getuned