ABS gedoe

Gestart door Antonio, 03-09-2007 09:27:10

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Olla mederoffelaars!!

Sinds enige tijd problemen met m'n ABS.

Omdat er zoveel andere problemen waren met m'n roffel, kom ik er nu pas aan toe.

gedurende ongeveer 3 maanden had ik steevast na de eerste 50 meter meter een ratelend geluid onder de motorkap en heftig pulserend rempedaal. Na aanraken van de rem, was dit over. Wle begon na ongeveer 5 minuten rijden vervolgens het ABS controle lampje te branden.

Sinds 2 maanden geen geratel of pulserend rempedaal meer. Wel brandt het controle lampje ABS continu. Iemand suggesties?? Ik heb een multimeter dus kan wat dingen doormeten (sensoren of zo).

Hoor graag van jullie.

Antonio. Nee, ik wil geen Alfa.

CharlieFox

Antonio, ik herken dit ook, evenals vele 850-ers met ons, gezien de vele topics over ABS in dit forum. De zoekfunctie levert (te) veel hits op dus ik speur meestal zelf handmatig het remgedeelte in het forum af.

Ik heb op mijn 850 in ieder geval alle wielen/remmen er compleet af gehad. Dus voor de schijven en klauwen en vervolgens tandkrans en abs-sensor gedemonteerd en de hele boel grondig ontdaan van vuil en vet e.d. Idem dito achter. Het abs-lampje bleef toen enige weken uit, maar komt nu soms weer terug. Dat soms is totaal random, echt geen pijl op te trekken.

Ook dat pulseren leek even weg maar is nu ook weer terug, ook totaal random. Alhoewel, bij file rijden lijkt het wel eerder op te komen. Ik ben er inmiddels "aan gewend" maar vindt het wel genant als ik passagiers bij me heb. Moet ik altijd uitleggen dat het niet gevaarlijk is en de remmen het gewoon doen.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

mehn

Die "PRRRRT" die je hoort als je de auto start en vervolgens de eerste keer bij 40/h komt is juist goed. Dat is de zelftest en is dus de bedoeling ;)

Dat de ABS nu helemaal niets meer doet en het lampje brandt komt waarschijnlijk door een defecte ABS controller. Nu zal je die "PRRRRT" ook wel niet meer horen ;D
Een nieuwe controller is erg duur, maar meestal zijn het de solderingen die niet meer goed zijn en dat is te repareren. Als je een beetje handig bent kun je dat zelf en anders wacht je de PB's maar af van forummers die dat voor een kleine vergoeding willen doen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vertigo

Na het starten bij de eerste keer dat je ongeveer 40 km/u rijdt is er een ratelend geluid onder de motorkap, dat is de zelftest van het ABS. Dat is volkomen normaal. Tenmiste, als dat niet langer duurt dan ongeveer een seconde.
Faalt die test, dan gaat het ABS lampje branden.
Dat er nu geen geratel meer is betekent dat de zelftest niet meer wordt uitgevoerd, vandaar ook het storingslampje.

Lees de storingscodes eens uit, dan weten we meer van de oorzaak.

Edit: Mehn was me voor

thuur

Welke bouwjaar is je auto?

Gr :)

CharlieFox

Dank, dank, dank ... Echter: Zoals ik al schreef, is het pulseren niet weg alsook het oplichten van het abs-ledje niet. Dat van die zelftest heb ik idd gelezen in dit uitgebreide forum en is idd heel normaal en juist goed. Maar dat het pulseren totaal onverwacht telkens terugkomt (met name in de stad en in files) is natuurlijk niet normaal. Mensen buiten de auto horen het en in de auto horen en voelen ze het zeker. Dus: Pulseren is er nog steeds en het oplichten van het abs-ledje ook maar voor beide geldt: Totaal geen structuur in te krijgen, loslopend wild dus.

Maar ik vis het nog wel eens uit mbv dit forum en idd wat jullie verwachting is middels aangeboden pb'tjes. de auto remt gewoon veilig en goed, de storing heeft alleen een nogal hoog "irritatie" gehalte en soms ook wat genant naar de passagiers.

Mijn Volvo: 850 uit sept. 1995 met B5252S motor

Edit mbt storingscodes:
IK heb helaas zo'n "muntenbakje obd" (2 meen ik) en die is niet uit te lezen met draadjes verbinden en zo. Ik weet het, al veel over geschreven, ook naar mij toe via dit forum en/of pb'tjes. Iets met software downloaden en obd stekker en zo aanschaffen. Echter, momenteel geen tijd voor. Heb toen ik de auto kocht errrrug veel tijd in de auto gestoken en was bijna verslaafd aan dit forum (volgens mijn vrouw dan). Nu ff rustiger aan en komende winter mij maar eens buigen over dat uitlezen van dat muntenbakje obd.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: CharlieFox op 03-09-2007 10:09:53
Dank, dank, dank ... Echter: Zoals ik al schreef, is het pulseren niet weg alsook het oplichten van het abs-ledje niet. Dat van die zelftest heb ik idd gelezen in dit uitgebreide forum en is idd heel normaal en juist goed. Maar dat het pulseren totaal onverwacht telkens terugkomt (met name in de stad en in files) is natuurlijk niet normaal. Mensen buiten de auto horen het en in de auto horen en voelen ze het zeker. Dus: Pulseren is er nog steeds en het oplichten van het abs-ledje ook maar voor beide geldt: Totaal geen structuur in te krijgen, loslopend wild dus.

Maar ik vis het nog wel eens uit mbv dit forum en idd wat jullie verwachting is middels aangeboden pb'tjes. de auto remt gewoon veilig en goed, de storing heeft alleen een nogal hoog "irritatie" gehalte en soms ook wat genant naar de passagiers.

Mijn Volvo: 850 uit sept. 1995 met B5252S motor

Edit mbt storingscodes:
IK heb helaas zo'n "muntenbakje obd" (2 meen ik) en die is niet uit te lezen met draadjes verbinden en zo. Ik weet het, al veel over geschreven, ook naar mij toe via dit forum en/of pb'tjes. Iets met software downloaden en obd stekker en zo aanschaffen. Echter, momenteel geen tijd voor. Heb toen ik de auto kocht errrrug veel tijd in de auto gestoken en was bijna verslaafd aan dit forum (volgens mijn vrouw dan). Nu ff rustiger aan en komende winter mij maar eens buigen over dat uitlezen van dat muntenbakje obd.

Wat zijn de foutcodes?

99% zeker je ABS controller.

Nu Antonio nog..

Gr ;)

CharlieFox

Mehn, kort maar krachtig antwoord. Maar ff serieus, betekent dit dat deze storing bij dat model en/of motortype heel vaak voorkomt dan? Ik zou het niet weten want ik ben pas sinds juni dit jaar Volvo rijder ...

Thuur, dank, maar ik weet de foutcodes (nog) niet, zie mijn reactie ... Ik moet mij nog verdiepen in die software die ik ooit eens via een pb'tje ontvangen heb, nog een stekker kopen enz. Foutcodes volgen in de winter of zo.

thuur

Citaat van: CharlieFox op 03-09-2007 10:16:53
Mehn, kort maar krachtig antwoord. Maar ff serieus, betekent dit dat deze storing bij dat model en/of motortype heel vaak voorkomt dan? Ik zou het niet weten want ik ben pas sinds juni dit jaar Volvo rijder ...

Citaat van: CharlieFox op 03-09-2007 10:18:54
Thuur, dank, maar ik weet de foutcodes (nog) niet, zie mijn reactie ... Ik moet mij nog verdiepen in die software die ik ooit eens via een pb'tje ontvangen heb, nog een stekker kopen enz. Foutcodes volgen in de winter of zo.

Alle controllers vanaf halverwege 1995 gaan een keer stuk ja.

Je kunt misschien beter even langs je dealer rijden. Ligt aan de band die je hebt hoe duur het wordt ;D
Houd er rekening mee dat zolang het lampje brandt de ABS niet werkt, en als je rempedaal trilt tijdens het remmen je remweg langer is.

Je kunt trouwens je post aanpassen door op 'Verander' te klikken bovenaan je post. Dat leest prettiger dan meerdere malen posts van dezelfde gebruiker achter elkaar ;)

Gr 8)

scania164

Hallo
Das toevallig!!!!!
Ik heb het ook sinds vandaag ook een nov 95 er!!!
Wie kan dit voor miij repareren?

gr chris

Antonio

Zoow,

reacties genoeg. Hahaha. Mijn roffel is van 1992. Bij mij is dus het pulseren opgehouden. Bij starten brandt nu direct het ABS controle lampje.

Mehn, wat denk je in mijn geval? Ook controller?? Scoren bij Hunter Volvoparts??

NB, waar zit die controller eigenlijk?? Wat doorsolderen lukt me wel.

Hoor graag van je.

groet Antonio

thuur

Citaat van: Antonio op 03-09-2007 20:54:32

Zoow,

reacties genoeg. Hahaha. Mijn roffel is van 1992. Bij mij is dus het pulseren opgehouden. Bij starten brandt nu direct het ABS controle lampje.

Mehn, wat denk je in mijn geval? Ook controller?? Scoren bij Hunter Volvoparts??

NB, waar zit die controller eigenlijk?? Wat doorsolderen lukt me wel.

Hoor graag van je.

groet Antonio

Nee, jouw type controller gaat extreem zelden stuk. Lees de foutcodes uit en verhelp het euvel. Post hier de codes, dan wijzen we je wel in de juiste richting ;)

Gr 8)

Antonio

Grazie!

kan zelf nix uitlezen. Zal bezoekje bij Volvo Zwolle plannen. Kan even duuuuuren. Laatst was er een wachtlijst van 2 weken. Misschien kan t tussendoor. Meldt me zodra ik wat weet.

Thanx! :eusa_shifty:

Ludo

Citaat van: Antonio op 04-09-2007 18:47:47

kan zelf nix uitlezen.

gewoon even je beste beentje voor zetten dan lukt jouw dat ook wel.
hier staat beschreven hoe je dat doet:  http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15927.0

;)