Bizar Remgeluid / ABS-pomp ?

Gestart door Freulig, 11-06-2003 10:37:26

Vorige topic - Volgende topic

Freulig

Ik heb een 1995 - 850 2.5 10v automaar  met 250.000 kilometers.
Sinds enkele weken heb ik -alleen bij warm/zonnig weer of veel file, bij het remmen een raar gonzend geluid dat door de hele auto heentrekt en trilt. Dit is alleen bij het bijna stilstaan, en gaat weer weg als je de rem loslaat.
Blokken en schijven zijn origineel Volvo.
Typisch is dus dat het alleen met warm weer gebeurt: lijkt me dus niet iets van warmte op  schijven of blokken door remmen zelf.
Overigens sterft ook mijn ABS standaard af bij warm weer. Het lijkt alsof er ergens druk wordt opgebouwd maar ik heb geen idee. Remmen zelf werkt prima.
ABS grijpt ook wel eens zomaar tijdens het rijden in: niet dat de auto dan afremt, maar je hoort en voelt de PULS, waarna het storingslampje gaat branden.

Jack

Komt waarschijnlijk van achter; wodt veroorzaakt door
kromme remschijven - oplossing: remschijven laten afdraaien
of nieuwe schijven en blokken monteren. Er zijn speciale
vulplaatjes voor de achterremmen om het kromtrekken van
de schijven te vertragen.  
Be realistic; ask for the impossible...

Freulig

Nee, heb ik ook al eens gehad: maar dan schudt je de auto echt uit, dat is duidelijk afkomstig van de schijven. Maar dat is hier niet het geval: het is meer een soort zoem door de gehele auto heen, alsof je remblokken resoneren/trillen. De schijven zijn OK.
Bovendien is het afhankelijk van de buitentemparatuur, raar genoeg.

KIM

Wellicht een defect wiellager?
Bij een te grote wiellagerspeling registreren de wielsensoren een te grote variatie; dit kan resulteren in een storing. Als je uitleest welke wielsensor de fout veroorzaakt, kun je daarmee het defecte wiellager lokaliseren.
Wiellagers die defect zijn laten zich met name het duidelijkst horen in bochten.

Freulig

Volgens de dealer zijn de lagers OK:hij kent een dergelijke klacht helemaal niet. Ik heb wel regelmatig (en weer vooral bij warm weer of veel remmen/stilstaan, bijvoorbeeld File) allerlei ABS -klachten, die wisselen van sensorstoringen op een specifiek wiel tot een kortsluiting in het rempedaal, computerstoring) Dit leek even opgelost toen de draadboom naar de voorwielen geheel is vervangen, maar kwam toch weer terug. Zou de ABS Control Unit gewoon defekt kunnen zijn ?

KIM

De regeleenheid is vanwege zijn prijs altijd de laatste verdachte, maar als bij jou al diverse sensoren en een kabelboom zijn vervangen dan gaat het daar inderdaad op lijken.....