Koppel en vermogen bij RPM-grafieken

Gestart door Misha, 05-09-2007 21:22:11

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Ik weet niet of dit het goede topic ervoor is, maar de laatste tijd zijn er een paar vragen geweest over het nut of de onzin van toeren draaien, wel of geen automaat enzovoort.

Ik heb hier de grafiekjes van de verschillende standaard S70 motoren gepost, en je kunt hier zelf een beetje aflezen wanneer je je motor optimaal gebruikt, wanneer de motor de meeste kracht heeft en of het zinnig is om veel meer toeren te maken.

Erg mooi is het bereik van de 2.5T motor, trouwens. Moet echt heel erg lui te rijden zijn.
En je ziet ook direkt waarom een Diesel maar behelpen is... :evil:

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

TTT242

Ik heb een 250Dkm met een 2.5T LPT gereden en nu een T5 V70N en het verschil tss die 2 is toch wel groot. De 2.5T heeft dadelijk een enorm koppel. Bij de T5 moet je 1000 toeren hoger draaien omdat eruit te halen, maar dan breekt de hel wel los. Eigenlijk viel de T5 wat tegen in het begin, maar als je je rijstijl aanpast gaat het wel ;D. Voor gemakkelijk gebruik en lui rijden is de lage druk turbo 2.5T een waar plezier om in te rijden en dat zie je ook duidelijk aan de grafiekjes zoals je hierboven al zei. De diesel is idd maar "kort genieten". Daarom dat ik de D5 maar heb laten staan.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Clapton

Citaat van: TTT242 op 05-09-2007 21:29:29
Ik heb een 250Dkm met een 2.5T LPT gereden en nu een T5 V70N en het verschil tss die 2 is toch wel groot. De 2.5T heeft dadelijk een enorm koppel. Bij de T5 moet je 1000 toeren hoger draaien omdat eruit te halen, maar dan breekt de hel wel los. Eigenlijk viel de T5 wat tegen in het begin, maar als je je rijstijl aanpast gaat het wel ;D. Voor gemakkelijk gebruik en lui rijden is de lage druk turbo 2.5T een waar plezier om in te rijden en dat zie je ook duidelijk aan de grafiekjes zoals je hierboven al zei. De diesel is idd maar "kort genieten". Daarom dat ik de D5 maar heb laten staan.

nee hoor op tijd schakelen helpt....

TTT242

V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Misha

de boekhouder

Bedankt, ik had ze al van de 10 en 20 v 2,5 gekregen, de rest nog niet.

Toch (sprak hij bevooroordeeld) komt de 2,5 10v niet slecht over. Redelijk vlakke koppelkromme.

Wanneer is het verbruik nu het gunstigst ? Is dat niet bij het max. koppel ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

daytonawim

Volgens mij is het verschil nu ook weer niet levens groot, want 300 rpm meer op de T5 levert minimaal het zelfde koppel op als de 2.5T

Als je 700 rpm hoger zit heb je al 70 Nm meer dan de 2.5T.

Waarschijnlijk merk je het het meest in het toeren bereik  tussen de 850 rpm en de 1700 rpm, en daar rij je nou ook weer niet zo vaak.

Enno

Wat ik wel boeiend vind...het verschil tussen de 10V en de 20V is daaar waar de 10V ophoudt....dat is zo'n beetje bij de 4000+ toeren gaat de 20V gewoon door qua vermogen en qua koppel. Een 10V zakt dus qua koppel al gelijk in.

Voor mijn gevoel is de 10V gewoon vlotter als je rustig wilt toeren. Het grote voordeel van de 20V blijkt dus analoog aan de theorie te liggen in de hogere toeren-regionen en als je wilt opschieten zul je voor je gevoel altijd wat steviger moeten rijden dan bij een 10V.

Misha

Citaat van: Enno op 05-09-2007 21:53:58
..Een 10V zakt dus qua koppel al gelijk in.
Voor een standaard motor is het helemaal niet verkeerd hoor...

daytonawim

Ik heb jaren in een 20v gereden, een keer wezen proefrijden in een 10v en dat viel wel tegen hoor.
Ik miste duidelijk wat vermogen/kracht, dat vond ik wel jammer, auto dus laten staan.( was hele mooie)

Misha

Citaat van: daytonawim op 05-09-2007 21:57:54
Ik heb jaren in een 20v gereden, een keer wezen proefrijden in een 10v en dat viel wel tegen hoor.
Ik miste duidelijk wat vermogen/kracht, dat vond ik wel jammer, auto dus laten staan.( was hele mooie)

Het is heel persoonlijk, ik vind -oprecht- de 10v lekkerder.
Snel is het nl toch niet, ook de 20v niet.

Dus ik heb altijd voor de 10v gekozen: en mocht (en dat gaat gebeuren) ik een snellere wil, wordt het een model met Turbo..

de boekhouder

Uit het toerenstaatje kun je opmaken dat je bij de 20v echt wel toeren moet maken wil je het verschil met een 10v merken. En daar komt een verschil in rijstijl om de hoek kijken. Als je flink in de toeren doortrekt ga je dat merken.
Bij normaal gebruik (woon-werk verkeer) vraag ik het me af: rij in Nederland maar eens 4000 of meer toeren in z'n 5.........................   ;)
(dd.)

Enno

dan ben ik met een 20V mijn rijbewijs al bijna kwijt.....doe ik dus liever niet......

2e, 3e en 4e versnelling wel bruikbaar overigens die 4000+ toeren, alleen geldt daar dan weer voor het moet wel bij je rijstijl passen.

En soms is relaxed cruissen ook wel lekker, maar een 20V nodigt toch wel uit tot steviger doorrijden....dus lang rustig rijden is als je de cruis control niet aanzet wel erg lastig.

de boekhouder

Ik vond het verschil - rekening houdend met mijn eigen rijstijl - niet groot genoeg. Ik kwam een 10v tegen die me verder helemaal paste. Maar een 20v had ik zeker niet laten staan ! Je kan met die 20v als ik naar die grafiek kijk best relaxt rijden, maar het kan harder als je wilt. Dat is ook wel eens aardig......  ;D
(dd.)

Misha

Citaat van: de boekhouder op 05-09-2007 22:32:39
Ik vond het verschil - rekening houdend met mijn eigen rijstijl - niet groot genoeg. Ik kwam een 10v tegen die me verder helemaal paste. Maar een 20v had ik zeker niet laten staan ! Je kan met die 20v als ik naar die grafiek kijk best relaxt rijden, maar het kan harder als je wilt. Dat is ook wel eens aardig......  ;D
top ontloopt elkaar dan weer hoegenaamd niets..