Alternatieve brandstoffen / oplossingen als de olie op is.

Gestart door Clapton, 06-09-2007 00:26:20

Vorige topic - Volgende topic

Clapton

Vanavond naar een reportage gekeken over het opraken van olie en daarmee het einde van onze economie. Schattingen lopen uiteen van 10 tot 50 jaar, het wereldverbruik zal nog verder toenemen met name India en China terwijl de productie en het vinden van grote velden al jaren afneemt.

Wat denkt de forummer? wat is een haalbare op korte termijn realistische oplossing, denk dan aan 10 tot 20 jaar.     

thuur

MaxieS70

Ik denk zelf dat geen van bovenstaande alternatieven ook maar enige kans van slagen heeft.

De toekomst zit volgens mij in Bio Ethanol en andere plantaardige olieen. De voordelen zijn dat er zeer weinig aanpassingen nodig zijn aan de huidige distributie van brandstoffen, en ook de auto motor zelf kan met kleine aanpassingen werken op deze nieuwe brandstoffen. De brandstof stoot minder schadelijke stoffen uit dan de huidige benzine en diesel en stoot nooit meer CO2 uit dan de plantjes destijds hebben opgenomen ( even afgezien van het feit dat die kleine CO2 uitstoot van de mens waarschijnlijk weinig effect heeft op de aarde, maar dat is een andere discussie ).
Waterstof is een heel mooie en schone techniek maar is simpelweg niet practisch genoeg (waterstof "verdampt" uit de tank) en vraagt om zeer grote investering zowel van autofabrikanten als van de brandstof leveranciers.

Mijn stem gaat dus naar de koolzaad plantjes  :eusa_clap:

Rudy-M

Was er niet ergens een onderzoek naar hoeveel scheten een mens per dag laat?

Ik zeg: biogas ;D

coyote1980

:eusa_snooty: Het gaat gewoon doffe ellende worden. Er is volgens mij nooit voldoende capaciteit op deze aardbol om voldoende alternatieve brandstof te produceren (zoals ethanol) voor de hele wereld. Zoals gesteld zijn India en China in opkomst als nieuwe verbruikers, en neemt door wangedrag de hoeveelheid vruchtbare gebieden rap af. Oprukkende woestijnen en ga zo maar door. Het zal mij echt benieuwen hoe we er over 20 jaar voorstaan.

Zo, dat was weer een lekker opbeurend begin van de dag.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

FRANQ

ofwel, tegen die tijd is je roffel helemaal niks anders dan schroot...
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Clapton

Citaat van: thuur op 06-09-2007 01:25:04
Ach dat roepen ze iedere zoveel jaar..

Gr ::)

misschien wel maar er waren wel erg steekhoudende argumenten en je kunt mensen van Harvard, Eton, Cambridge en de cijfermatige onderbouwing van het niet ontdekken van nieuwe olievelden de laatste 20 jaar is een teken aan de wand. 

Clapton

Citaat van: MaxieS70 op 06-09-2007 02:01:27
Ik denk zelf dat geen van bovenstaande alternatieven ook maar enige kans van slagen heeft.

De toekomst zit volgens mij in Bio Ethanol en andere plantaardige olieen. De voordelen zijn dat er zeer weinig aanpassingen nodig zijn aan de huidige distributie van brandstoffen, en ook de auto motor zelf kan met kleine aanpassingen werken op deze nieuwe brandstoffen. De brandstof stoot minder schadelijke stoffen uit dan de huidige benzine en diesel en stoot nooit meer CO2 uit dan de plantjes destijds hebben opgenomen ( even afgezien van het feit dat die kleine CO2 uitstoot van de mens waarschijnlijk weinig effect heeft op de aarde, maar dat is een andere discussie ).
Waterstof is een heel mooie en schone techniek maar is simpelweg niet practisch genoeg (waterstof "verdampt" uit de tank) en vraagt om zeer grote investering zowel van autofabrikanten als van de brandstof leveranciers.

Mijn stem gaat dus naar de koolzaad plantjes  :eusa_clap:

Dit onderdeel, bio ethanol is ook aan bod geweest, het probleem zit hem in de productie en de benodigde oppervlakte waar dergelijke gewassen geteelt moeten worden, in de reportage werd gesteld dat de helft van alle landbouwgrond zou moeten worden gebruikt om aan de huidige behoefte te voldoen, echter de vraag stijgt met 50 % over de komende 10 jaar, de productie echter daalt...

bron Ketnet  5 sept.2007

Reitse

Kom maar op met die kern-energie. Staan wereldwijd al een aantal van die locaties waar die zooi best geproduceerd kan worden. Staafje in je auto drukken en je kan beste tijd rondjagen.

Eugene

Als je op álle landbouwgrond wereldwijd gebruikt om bio brandstoffen te maken kun je maar 20 % van het hele wereldwijde wagenpark laten rijden.

Waterstof is ook zoiets vergelijkbaars.

Alle alternatieven werken prima op kleine schaal, maar wanneer het op dusdanig grote schaal moet als olie nu is het allemaal onmogelijk. Momenteel is er dus gewoon geen oplossing. Er zit gewoon nergens zoveel engerie in per liter als in olie...

Gestemd op kernenergie omdat dat de meest realisitsche oplossing is. (zolang die groene van greenpeace in die rubber bootjes zich er niet mee gaan bemoeien :P)

If it's not blown, it sucks...

why-not

Bij de noordpool hebben ze ook nog wat gevonden.Zijn ze nu al ruzie over aan het maken van wie het is.
schijnt net zo veel te zijn als de voorraad van saudie arabie en rusland tesamen :o

MaxieS70

@ Clapton

Ik doelde niet op het 100% rijden op bio ethanol. Maar door het aanmengen van deze stof in de huidige brandstoffen zou de olie voorraad wel eens heel wat langer mee kunnen gaan. En dit is geen speculatie, men is in verschillende landen al druk bezig om ethanol in de praktijk toe te passen. Helaas loopt Nederland hiermee achter.

RTL artikel, benzine van de toekomst?

Feit blijft dat er op dit moment nog geen eenduidige mening is over welke oplossing de beste is.

1 ding weet ik zeker, ik wil ook in de toekomst een auto hebben MET roffel  ;D

Marc O.

Kernenergie in auto's? Weet niet of dat, gelet op de mogelijkheden die het terroristen brengt, wel zo aantrekkelijk is. Anders zou ik zeker voorstander zijn. Een electrische auto die wordt opgeladen via het electriciteitsnet, op zijn beurt gevoed door kerncentrales is wel een oplossing. Persoonlijk denk ik dat je het niet in één oplossing moet zoeken. M.a.w., zowel biobrandstoffen, de waterstofcel en wellicht nog andere brandstoffen zullen in de toekomst gebruikt gaan worden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Clapton

Citaat van: Reitse op 06-09-2007 21:48:47
Kom maar op met die kern-energie. Staan wereldwijd al een aantal van die locaties waar die zooi best geproduceerd kan worden. Staafje in je auto drukken en je kan beste tijd rondjagen.

Ik ben het met je eens, alleen moet wel de kilometerpricing er dan zijn anders krijgt de staat niets, en dat zou toch wel jammer zijn....  ;) stel je voor 1 keer tanken in de 30 jaar...

Citaat van: Eugene op 06-09-2007 21:55:46
Als je op álle landbouwgrond wereldwijd gebruikt om bio brandstoffen te maken kun je maar 20 % van het hele wereldwijde wagenpark laten rijden.

Waterstof is ook zoiets vergelijkbaars.

Alle alternatieven werken prima op kleine schaal, maar wanneer het op dusdanig grote schaal moet als olie nu is het allemaal onmogelijk. Momenteel is er dus gewoon geen oplossing. Er zit gewoon nergens zoveel engerie in per liter als in olie...

Gestemd op kernenergie omdat dat de meest realisitsche oplossing is. (zolang die groene van greenpeace in die rubber bootjes zich er niet mee gaan bemoeien :P)

Zelfs België heeft nu een claim heb ik me laten vertellen, het onderzoeksstation is al gebouwd, en moet alleen nog geplaats worden op de zuidpool....  :eusa_whistle:

Citaat van: why-not op 06-09-2007 22:04:53
Bij de noordpool hebben ze ook nog wat gevonden.Zijn ze nu al ruzie over aan het maken van wie het is.
schijnt net zo veel te zijn als de voorraad van saudie arabie en rusland tesamen :o

Ach klein oorlogje en het probleem is opgelost....

Citaat van: MaxieS70 op 06-09-2007 23:10:59
@ Clapton

Ik doelde niet op het 100% rijden op bio ethanol. Maar door het aanmengen van deze stof in de huidige brandstoffen zou de olie voorraad wel eens heel wat langer mee kunnen gaan. En dit is geen speculatie, men is in verschillende landen al druk bezig om ethanol in de praktijk toe te passen. Helaas loopt Nederland hiermee achter.

RTL artikel, benzine van de toekomst?

Feit blijft dat er op dit moment nog geen eenduidige mening is over welke oplossing de beste is.

1 ding weet ik zeker, ik wil ook in de toekomst een auto hebben MET roffel  ;D

Dat is percies de essentie van de reportage, zelfs alle nieuwe ideeën tesamen dekken de lading niet en dus wordt autorijden slechts mogelijk voor quote 0.002% van de beschaafde wereld.

Citaat van: Marc O. op 07-09-2007 10:51:03
Kernenergie in auto's? Weet niet of dat, gelet op de mogelijkheden die het terroristen brengt, wel zo aantrekkelijk is. Anders zou ik zeker voorstander zijn. Een electrische auto die wordt opgeladen via het electriciteitsnet, op zijn beurt gevoed door kerncentrales is wel een oplossing. Persoonlijk denk ik dat je het niet in één oplossing moet zoeken. M.a.w., zowel biobrandstoffen, de waterstofcel en wellicht nog andere brandstoffen zullen in de toekomst gebruikt gaan worden.

klopt , echter indien de voorraden van de zogenaamde schurkenstaten op zijn, en dát duurt niet zo lang meer, de bedoelde staten zullen dan volgens de gleerden wegzinken in middeleeuwse vervoermiddelen.

Rudi

Citaat van: Reitse op 06-09-2007 21:48:47

deze reactie had ik van jou niet verwacht maar goed....zolang we de regering kunnen vertrouwen kan ons niets gebeuren ten slotte....er sterven nog dagelijks mensen aan k dankzij de ramp in Tsjernobyl....
Dr.Go-Fast...