Alternatieve brandstoffen / oplossingen als de olie op is.

Gestart door Clapton, 06-09-2007 00:26:20

Vorige topic - Volgende topic

jberg

als de hele wereld zou overstappen op kernenergie is de uranium binnen 10 tot 20 jaar op

en het winnen van splijtstof kost bijna net zoveel energie als het opleverd, omdat er maar zo weinig van is

ik zeg, sahara vol gooien met zonnecellen en overgaan op waterstof

bovendien zijn ze in frankrijk een tokamak aant bouwen waar 50 megawat ingaat en 500 uitkomt

speedyT5

Denk ook dat waterstof als alternatieve energiebron de meeste kansen maakt.
Met het laaste beetje olie dat er nog is op deze planeet moet er voor vele honderdduizenden jaren genoeg waterstof geproduceerd kunnen worden om iedereen van energie te kunnen voorzien.

Never, never gonna give you up
love you just the way you are

-D©©©L-

zonnecellen produceren kost meer dan ze ooit zelf genereren. 
Uranium is er zat.

Eugene

Citaat van: speedyT5 op 08-09-2007 00:27:13
Met het laaste beetje olie dat er nog is op deze planeet moet er voor vele honderdduizenden jaren genoeg waterstof geproduceerd kunnen worden om iedereen van energie te kunnen voorzien.

Het is onzin dat je met een deel olie dmv "omzetten" naar waterstof meer energie krijgt. Als er voor 100.000 jaar aan waterstof energie zat in de olie, was er nog wel voor minimaal evenveel jaar aan energie uit de olie te halen zonder dat er waterstof aan te pas komt ;)

Dus in dat geval zou er helemaal geen probleem zijn.

Ik blijf erbij dat er niks is wat olie volledig kan vervangen (momenteel). De enige oplossing is dus een goede mix vinden van de vele alternatieven...

If it's not blown, it sucks...

hpkevertje

Citaat van: -D©©©L- op 08-09-2007 00:29:21
Uranium is er zat.

Hallo Marco,
Waar haal je deze gegevens vandaan?
Ik heb er best wel veel over gelezen maar dit wist ik nog niet !!

jberg

ze moeten op dit moment al tonnen grond verzetten voor een paar gram uranium, het is bijna  niet rendabel meer

Clapton

Citaat van: jberg op 08-09-2007 00:14:42
als de hele wereld zou overstappen op kernenergie is de uranium binnen 10 tot 20 jaar op

en het winnen van splijtstof kost bijna net zoveel energie als het opleverd, omdat er maar zo weinig van is

ik zeg, sahara vol gooien met zonnecellen en overgaan op waterstof

bovendien zijn ze in frankrijk een tokamak aant bouwen waar 50 megawat ingaat en 500 uitkomt

De discussie c.q. de vraag die de uitzending opriep was eigenlijk tweeledig:

1. Raakt de olie op gaan we, we zijn de grootverbruikers zoals de US, Europa, China en India, dan gewoon olie halen via de militaire oplossing.

en

2. Welke politicus heft de ballen om echt iets aan het probleem te doen en dus zeer impopylaire maatregelen te treffen zoals de prijs van brandstof te vervijfvoudigen.

Mijn stelling is:

optie 1 is uitgesloten en van optie 2 hoef je niet veel te verwachten totdat het probleem accuut is of te wel de olie is op.

dus ?:

bestaat er een mogelijkheid, gebruik makende van het gezamenlijk intellect van het forum, om in ieder geval theoretish een oplossing te vinden waardoor het brandstof gebruik drastisch naar beneden gaat als project idee.

en dan niet : minder gas geven en dat soort onzin maar werkelijk doordacht en Volvo 850 waardig iets proberen aan te dragen.  

jberg

een druktank in je auto en daar als je remt dmv compressorwerking van je motor druk in opslaan en dat gebruiken bij optrekken

speedyT5

Citaat van: Eugene op 08-09-2007 00:31:59

Het is onzin dat je met een deel olie dmv "omzetten" naar waterstof meer energie krijgt. Als er voor 100.000 jaar aan waterstof energie zat in de olie, was er nog wel voor minimaal evenveel jaar aan energie uit de olie te halen zonder dat er waterstof aan te pas komt ;)

Ik blijf erbij dat er niks is wat olie volledig kan vervangen (momenteel). De enige oplossing is dus een goede mix vinden van de vele alternatieven...

Er is 1 ding dat niet vergeten moet worden, als olie op is (of andere energiebronne als kolen bv.) dan kan er geen waterstof meer geproduceerd worden.
Maw. er is energie nodig om waterstof te produceren.
Mijn gedachte is dus, wees nu zuinig met de natuurlijke bronnen om voor later de alternatieve energie te kunnen blijven produceren.
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Clapton

Citaat van: jberg op 08-09-2007 00:38:37
een druktank in je auto en daar als je remt dmv compressorwerking van je motor druk in opslaan en dat gebruiken bij optrekken

daar heb ik iets over gezien / gelezen in combinatie met en vliegwiel toch ?

-D©©©L-

Citaat van: hpkevertje op 08-09-2007 00:33:59
Citaat van: -D©©©L- op 08-09-2007 00:29:21
Uranium is er zat.

Hallo Marco,
Waar haal je deze gegevens vandaan?
Ik heb er best wel veel over gelezen maar dit wist ik nog niet !!

zal dat stuk er morgen even bij zoeken; dit is intussen ook wel leuk leesvoer: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gt7ibcn5

jberg

precies, goedkoop licht en duurzaam, wacht maar af tot alle priusrijders accus moeten gaan vervangen

hpkevertje

Citaat van: jberg op 08-09-2007 00:36:03
ze moeten op dit moment al tonnen grond verzetten voor een paar gram uranium, het is bijna  niet rendabel meer

Klopt!
En bij het op deze manier winnen van uranium komt er stof vrij. Dit stof is radioactief en de mensen die het opgraven + de in de omgeving wonende mensen ondervinden hier schade van.

De oorzaak van het energie tekort komt voor het grootste deel omdat er te veel mensen zijn.
De paus is het hier trouwens niet mee eens!!

Clapton

Citaat van: speedyT5 op 08-09-2007 00:39:18
Citaat van: Eugene op 08-09-2007 00:31:59

Er is 1 ding dat niet vergeten moet worden, als olie op is (of andere energiebronne als kolen bv.) dan kan er geen waterstof meer geproduceerd worden.
Maw. er is energie nodig om waterstof te produceren.
Mijn gedachte is dus, wees nu zuinig met de natuurlijke bronnen om voor later de alternatieve energie te kunnen blijven produceren.

correct alleen dat gebeurd dus absoluut niet, benzine kost in de US met zijn 25 % gebruik van alle olie nog steeds bijna niets, een starbucks is momenteel 10 x duurder dan benzine...