discussie over brandstof verbruik

Gestart door Rossi, 06-09-2007 11:51:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rossi

Altijd leuk de vakantie napraten met collega's.

Zo ook deze: Collega heeft S80 D5 aut. uit 2003. Heeft in Duitsland stuk 200 km/h gereden. En vertelde apetrots dat de boardcomputer op dat moment een verbruik liet zien van 8 a 9 liter per 100 km (= 1 op 11 a 12). Volgens een andere collega was dit onmogelijk en die refereerde aan bijgesloten link. Volgens hem was het niet mogelijk 200 km/h te rijden en dan zuiniger te zijn als 1 op 10.

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Invloed-snelheid-op-brandstofverbruik-2006-12.htm

Volgens hem klopt er dan of geen snars van de boardcomputer of de bestuurder heeft een foute waarneming gedaan.

Ik ben erg benieuw naar jullie ervaring en/of mening

Groet,
Ral
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

de boekhouder

Er is al wel meer geschreven over de afwijking van de boardcomputer.
Het echte verbruik is gewoon het werkelijk gereden aantal km.'s / wat je in de tank giet (steeds vol gooien natuurlijk). De boardcomputer is wat optimistisch.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Volvokoen

Mijn ervaring is dat mijn bc 0.7-0.5l / 100km optimistisch rekent wanneer die km's op de autosnelweg gereden zijn.
Indien die S80 dezelfde rekenmodule en bc bezit als de onze, dan moet er zeker een positieve vertekening zijn.
Echter, als de eigenaar van de S80 wil aangeven dat zijn verbruik lager ligt dan de TDI's, dan zal hij wel gelijk hebben, want mijn bc gaf 11l/100km aan bij 180km/u in DL...  :-[
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

-D©©©L-

Citaat van: Rossi op 06-09-2007 11:51:09
Altijd leuk de vakantie napraten met collega's.

Zo ook deze: Collega heeft S80 D5 aut. uit 2003. Heeft in Duitsland stuk 200 km/h gereden. En vertelde apetrots dat de boardcomputer op dat moment een verbruik liet zien van 8 a 9 liter per 100 km (= 1 op 11 a 12). Volgens een andere collega was dit onmogelijk en die refereerde aan bijgesloten link. Volgens hem was het niet mogelijk 200 km/h te rijden en dan zuiniger te zijn als 1 op 10.

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Invloed-snelheid-op-brandstofverbruik-2006-12.htm

Volgens hem klopt er dan of geen snars van de boardcomputer of de bestuurder heeft een foute waarneming gedaan.

Ik ben erg benieuw naar jullie ervaring en/of mening

Groet,
Ral


Het verhaal kan best kloppen. Een dergelijke auto heeft een topsnelheid van ca 210 km/h, het laatste stukje versnellen gaat moeizaam, en heuvel op al bijna onmogelijk.
Er vanuit gaande dat het dus heuvelaf geweest is (in .de zijn de snelwegen verre van vlak) kan een relatief laag gebruik best aangegeven worden. de vraag is eigenlijk meer: wat is "dat moment" ? Ik heb in Luxemburg wel 140 gereden met een verbruik van 0 l/100km op de BC, LPG ook nog... lange hellingen enzo  ;D

Quota

Nou, kijkend naar het topic http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21877.0 blijkt dat er wel degelijk verschillen bestaan in het gebruik, of je dit nu baseerd op de BC of niet. Mijn km stand is momenteel 860, en de brandstof meter staat marginaal onder de 30 liter....

Zou ik dus toch bijna 1 op 20 moeten rijden!?! :eusa_angel:

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 06-09-2007 13:46:12Ik heb in Luxemburg wel 140 gereden met een verbruik van 0 l/100km op de BC, LPG ook nog... lange hellingen enzo  ;D 

jij sturen, en je vrouw duwen zekers?.  :evil:

Quota

#6
Vanmorgen begon bij kilometerstand 1160 het lampje te branden, ik zou nog 200 km moeten kunnen rijden, maar gok het er toch niet op, zal straks tanken (wordt een verwenbeurtje, gooi er V-power in) en dan eens kijken wat het werkelijke verbruik is. Indicator staat nu iets onder de 10 liter.... :eusa_shifty:

Goed, net getankt, en er ging 61 liter in tot de pomp afsloeg, heb er met moeite nog 4 liter bij gedaan, dus in het ongunstigste geval resulteerd dat in een verbruik van 1 op 17,8 .... (had 1160) km gereden vanaf de vorige tankbeurt)

JorritV70

Heb er de winterbandjes onder gegooid (195/65/15 ipv 225/45/17) wat scheel dat in verbruik! ik weet niet f het aleen aan de breedte licht of oom aan dat de winterbanden Michelins zijn en de zomer Good Year Eagle F1 (wat erg slecht beviel). Ik hoop dat straks de Michelin zomer banden in de buurt komen van mijn winter banden. Want tot dus ver had ik de ervaring dat zomer banden zuiniger waren.

Groet Jorrit