Slotbouten en spoorverbreders - opties?

Gestart door coyote1980, 06-09-2007 21:51:42

Vorige topic - Volgende topic

coyote1980

Onlangs wilde ik mijn wagen voorzien van slotbouten, dus ik draai een oude bout eruit, draai een nieuwe bout erin, en draai nog meer, en draai nog meer...

..en stop uiteindelijk maar met draaien want hij pakt niet. Wat blijkt: spoorverbreders op mn 850. Tja, dilemma. Het staat prachtig, maar ik kan nu nergens slotbouten vinden met de juiste draad en lengte. In ons 850 draad is de maximumlengte meteen de lengte die Volvo al standaard levert voor de 850.

Ik heb de sites van McGard en andere fabrikanten bekeken en niks wat langer is.

Ben ik nu 'gedoemd' te kiezen tussen slotbouten en spoorverbreders?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Eugene

Citaat van: coyote1980 op 06-09-2007 21:51:42
Ben ik nu 'gedoemd' te kiezen tussen slotbouten en spoorverbreders?

Jup (temiste voor over ik weet)

If it's not blown, it sucks...

coyote1980

Tja, wat me nog te binnen schoot is dat de spoorverbreders wellicht ander schroefdraad hebben? Wat ik altijd aangenomen heb is dat je de wielen met de wielbouten vastdraait in de remschijven (correct me when wrong). Nu zitten de spoorverbreders in de remschijven vastgedraaid en draai je de wielbouten vast in de spoorbouten? Of horen de wielbouten zonder weerstand door de spoorverbreders te gaan om dan grip op de gebruikelijke plek in de remschijven te krijgen?

Hopelijk wil iemand zijn erop laten schijnen  :eusa_shifty:

pwassink

Citaat van: coyote1980 op 06-09-2007 23:02:05
Tja, wat me nog te binnen schoot is dat de spoorverbreders wellicht ander schroefdraad hebben? Wat ik altijd aangenomen heb is dat je de wielen met de wielbouten vastdraait in de remschijven (correct me when wrong). Nu zitten de spoorverbreders in de remschijven vastgedraaid en draai je de wielbouten vast in de spoorbouten? Of horen de wielbouten zonder weerstand door de spoorverbreders te gaan om dan grip op de gebruikelijke plek in de remschijven te krijgen?

Hopelijk wil iemand zijn http://www.digitaleschoolkrant.nl/template_digitaleschoolkrant/downloads/images/lampje_1.jpg erop laten schijnen  :eusa_shifty:

Ervanuitgaande dat de remschijven alleen maar met een boutje van 6mm op de naaf vastzitten klopt je stelling op dat vlak dus al niet helemaal ..  :eusa_shhh:

Normaliter gaan de wielbouten vrij door de remschijf heen in de wielnaaf, met spoorverbreders heb je dus langere wielbouten nodig omdat die dikte die ertussen zit dan langere bouten vereist .

** edit typo **

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Eugene

Wanneer je spacers met "eigen" wielbouten hebt, dan ben je toch al met minimaal 40mm per as bezig?

If it's not blown, it sucks...

pwassink

Citaat van: Eugene op 06-09-2007 23:09:14
Wanneer je spacers met "eigen" wielbouten hebt, dan ben je toch al met minimaal 40mm per as bezig?

Oeh.. ik hoop t niet, arme arme lagers & ophanging ..  ;)

coyote1980

@Eugene: mijn spacers zijn 10 mm (niet gemeten, maar op het oog ;))

@pwassink: oh? Ik dacht dat de remschijven wel wat steviger vast zouden zitten. Maar goed, een schijf zit met 1 boutje aan de naaf en de velg met zijn bouten zit ook in de wielnaaf vastgedraaid. Ja, dan wordt het inderdaad kiezen tussen spoorverbreders en slotbouten (waarbij de slotbouten gaan winnen).

pwassink

Citaat van: coyote1980 op 07-09-2007 08:20:26
@Eugene: mijn spacers zijn 10 mm (niet gemeten, maar op het oog ;))

@pwassink: oh? Ik dacht dat de remschijven wel wat steviger vast zouden zitten. Maar goed, een schijf zit met 1 boutje aan de naaf en de velg met zijn bouten zit ook in de wielnaaf vastgedraaid. Ja, dan wordt het inderdaad kiezen tussen spoorverbreders en slotbouten (waarbij de slotbouten gaan winnen).

Uiteindelijk gaan de alle vijf wielbouten door een boring in de remschijf en klem je de schijf dus met deze vijf wielbouten nogmaals en voldoende vast op de naaf, maar de centreerpen is in feite de enige "bevestiging" van je remschijf ..