Vliegwiel/koppeling veroorzaakt motortrilling

Gestart door volvogeo, 15-09-2007 11:10:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvogeo

Bijna 2 jaar geleden heb ik bij 250K mijn koppeling/druklager/krukaskeerring laten vervangen omdat deze nog nauwelijks wilde ontkoppelen en een enorme trilling in de motor teweegbracht. Toen ik de auto afhaalde werd mij gezegd dat het vliegwiel was afgedraaid. Direct bij het wegrijden merkte ik al dat er een lichte trilling in de motor zat en ook dat de koppeling nog wat "bibberde" bij het aangrijpen (had ik altijd al). Ik heb het maar zo gelaten, het was immers weer een veel beter werkend geheel. Na verloop van tijd begon ik me toch te ergeren aan de trilling, vooral op langere ritten. Het (lichte)trillen is altijd en bij elk toerental voelbaar, maar het meest irritant onder de 2000 t/min en bij stationair (stuurtrillen). Onlangs ben ik nog bij een goede Volvodealer geweest hiervoor. Men concludeerde daar dat de motor absoluut gezond liep (ook gemeten) en dat de trilling wordt veroorzaakt doordat het vliegwiel wat lichter is geworden vanwege het afdraaien. Herkent iemand dit?? Is er wat aan te doen als de koppeling weer vernieuwd moet worden? Overweeg dan zelfs om dit nu al te laten doen want tot zo'n 240K liep m'n 850 altijd prachtig strak en trillingvrij.
Groet,
volvogeo

thuur

Zijn alle motorsteunen ook in orde?

Een lichter vliegwiel kan idd voor meer trillingen zorgen, maar doorgaans merk je dat enkel bij de stationairloop. Je zou ook nog stevigere motorrubbers kunnen overwegen.


Gr ;)

volvogeo

Dankjewel Thuur,

De motorsteunen (onder en boven) zijn inderdaad goed bekeken. De bovensteun heb ik preventief vernieuwd. De trilling is inderdaad vooral bij stationair het beste voelbaar en wordt ook aan de carrosserie en aan de wielen via de aandrijving doorgegeven, je voelt de trilling dus overal aan en in de auto. Boven de 2000 t/min merk je niet veel meer, behalve wanneer je het koppelingspedaal geheel intrapt dan voel je altijd een lichte trilling/onbalans. Nou ben ik fijnmechanisch nogal "kritisch" met dit soort dingen maar ik heb tijdens het rijden steeds het gevoel dat er iets niet helemaal in balans is. Van rustig toeren (als voorheen) is helaas geen sprake meer in mijn beleving.

Daarbij komt ook nog eens dat ik twee jaar geleden een verkeerde beslissing heb genomen door een niet originele Katalysator te laten monteren (bij een Volvo specialist notabene) van het merk Walker. Hij ziet er prachtig uit en is goed gemonteerd maar hij geeft het "Roffel" geluid wel wat erg overdreven door aan de einddemper. Het gevolg is dat je in de auto een vervelende bromtoon hoort bij 3000 t/min (oftewel hét krachtmoment van elke GLT), daarboven wordt het weer relatief minder. Ben wel benieuwd of er nog meer 850ers zijn met deze ervaring. Mijn oorspronkelijke Kat was overigens volledig verstopt geraakt doordat ik waarschijnlijk erg veel (te) korte ritten had gemaakt. Ik heb hier twee jaar geleden al eens verslag van gedaan.

Voor die tijd én nadien heb ik alleen maar originele onderdelen gemonteerd. Ik zou dit iedere 850er ook absoluut willen aanbevelen. Volvo is een A merk dus koop daar dan ook de beste onderdelen voor! Van sommige onderdelen weet je natuurlijk dat Volvo er alleen maar een doosje omheendoet dus dat is OK (Bosch onderdelen, Ferodo remblokken etc. etc.)
Groet,
volvogeo

Enno

Mijn vliegwiel had een flinke slag in het vliegwiel. Het vliegwiel is afgedraaid en tot op heden koppelt hij nog steeds zonder problemen. Het was de 2e keer dat de koppeling was vervangen. De eerste keer is dat niet goed gebeurt. de 2e keer wel. Nadien geen problemen meer gehad.

JeroenV

#4
Toen ik mijn 850 nog had heb ik daarvan ook de koppeling laten vervangen.

Deze vertoonde toen ook een hele vervelende trilling,soms kon ik er wel boos om worden.

Later bleek dat de set niet goed gecentreerd zat omdat niet het juiste centreer gereedschap was gebruikt.

De hele boel is weer losgemaakt en opnieuw gecentreerd maar nu met het juiste centreer gereedschap en het probleem was 100% verholpen.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

O ja , ik heb ook een niet originele katalysator en die bevalt me prima,geen rare dingen , wel iets meer geluid maar dat vind ik niet erg.

Jeroen.

volvogeo

#5
Dank jullie wel voor de reacties, denk dat ik de koppeling weer laat vervangen en het vliegwiel vernieuw (of balanceren?). Weet iemand een goed (én goedkoper dan de dealer) adres?
Groet,
volvogeo