Mp3 muziek systeem

Gestart door devnull, 14-06-2003 12:12:11

Vorige topic - Volgende topic

devnull

Ik bouw al een tijdje mp3-muuziek systemen voor in huis of
in bedrijven (cafe/animatie).
Deze systemen kunnen natuurlijk ook prima in een auto worden ingebouwd. Ik maak gebruik van wat "oudere" hardware, 20-40gb
hardisks, goede geluidskaarten.  Het bestuuringssysteem is Linux of FreeBSD en draait op xmms of eigen ontwikkelde software.
Op een 40gb hardisk kunnen 10 tot 15 duizend nummers gezet worden.  Geen wisselaar meer nodig.
Ik heb weining tot geen ervaring met het inbouwen in auto's, vooral de stroom etc lijkt me ingewikkeld. Kan iemand me hiermee helpen?

Een totaal mp3 systeem, met 14inch tft  scherm kan ik al bouwen voor  350 euro. alles op en eraan.

devnull

Even nog een aanvulling:
Voor de ECHTE muziek freak is dit misschien niks daar de kwaliteit van mp3 lager ligt dan cd/dvd.

devnull

en..je kunt op de mp3 speler ook gelijk dvd/avi/wmv/mov en mpg
films bekijken..zelf onderweg cd's/dvd's  branden is mogelijk... :D

Boom

wow! Klinkt erg goed! Maareh, waar laat je dat systeem dan als je zo'n volvo bigfront hebt? En dat scherm? En hoe kan je dan die muziek uploaden?
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

devnull

Boom,

Je hebt niet perse een scherm nodig, we bouwen ook met  lcd-front ter grotte van een radio/cd frontje...dan wordt alleen een dvd film kijken onmogelijk, zelf heb ik eens een keer een scherm gemonteerd
in een Audi tussen de passagiers stoelen (opklapbaar).
Schermen zijn  van 4 tot 22 inch te koop..

devnull

gelebanaan

Leuk project! Ik wil je graag helpen en ondersteunen met  het stroomgedeelte e.d. en natuurlijk ook andere zaken! Koppeling naar big-front radio moet me ook wel lukken. Kan ik er al een bestellen?  :D

gelebanaan@chello.nl

Entuscan

Ben zelf ook met zo'n gedachte aan't spelen. (voor all-in systeem) Ik zit zelf in de High-End PC sector (hoe sneller hoe liever)

Maar een "vast" scherm, opklapbaar of niet ... trekt de aandacht als je wagen ergens geparkeerd staat ...  en dat is om problemen vragen ... gebroken vensters en de boel leeggehaald.
Dus best met in-dash retractable lcd systeem werken (die dingen kosten geld).
Ook pc in de koffer is geen goede oplossing als je dvd of whatever wil bekijken ...
Dus moet het al in het handschoen kastje of zo ... handschoenkastjes in volvo's zijn nogal KLEIN uitgevallen ... dus dan krijg je er niks anders meer in kwijt.
Voor goed geluid etc ga je best via de autoradio ... Moet die alweer een aux in hebben (weinig die dat hebben) geen idee of volvoradio dat heeft ...

enfin om geen héél verhaal te moeten doen ... beste combo is in-dash retractable lcd (zowel voor beeld als geluid) met in dash pc systeem.

Nu het is voor mij PERFECT mogelijk om een klein standalone pctje te maken wat in een DIN slot van een wagen past. Met voor in-car systemen zware specs ... 1Ghz, 20-40GB, DVD-CDRW 256MB mem etc ... m.a.w. een deftig systeempje zodat alles wel mogelijk is ... dvd/mp3/divx/games/e-mail etc etc.

MAAR zo'n dingen kosten €€€'s :(
En in die prijsklasses zijn er serieus knap afgewerkte multimedia systemen van bepaalde radio merken.

Ik verwacht maandag een offerte van een geweldig knappe Blaupunkt combo. Die bijna ALLES doet (behalve gewoon divx en gewoon pc gebruik)
Ik ben er zelf van verschoten wat blaupunkt op dat vlak allemaal aanbied ... veel meer/beter combo's als eender welk ander merk (heb ze zelf allemaal vergeleken).

- In dash 6.5" LCD MET TOUCHSCREEN bediening
- SINGLE DIN formaat DVD/(S)VCD/CD/MP3 CD player
- eventueel TV-tuner
- eventueel cd wisselaar
- eventueel kleine standalone MP3 speler op basis van wisselbare 1GB microdrives

Zo'n dingen zijn zeker niet goedkoop ... maar bediening via touchscreen is een geweldig iets (t.o.v. liggen prullen met toetsenbord of whatever bij gewone pc)
Enigste wat niet dadelijk mogelijk is is dus gamen. E-mail check etc doe je toch niet rap in de wagen en als je dat echt nodig hebt (mobiel werken) dan heb je toch een laptop daarvoor (heb ik ook).
Een ander spijtig nadeel is geen Divx playback ... maar als je DVD-brander hebt zet je die divx ff op DVD (voor in de wagen of op tv thuis).

Voor gewoon een mp3 tje af te spelen ... daar bestaan uitermate goedkope oplossingen voor... en zijn het leuke hebbedingetjes. Maar voor "high-end" multimedia... zeker proper en functioneel afgewerkt
Die dingen hebben hoe dan ook een hoog prijskaartje.

En wordt het verdomme zwaar afwegen hoor ...
Zelfbouw: iets meer opties, maar moeilijker in bediening en zeker in afwerking en montage etc.
Ready multimedia systeem: Knappe afwerking, makkelijke montage en bediening, net iets minder opties.

Prijzen zullen wel hééél dicht bij mekaar schommelen ... waarschijnlijk gaat een gekocht multimedia systeem goedkoper uitvallen dan een zelfgemaakt (voldoenend aan dezelfde eisen uiteraard) aangezien daar altijd wel dingen tegenvallen en extra (onvoorziene) kosten met zich meebrengen.

Zoals je ziet ... ben hier SERIEUS over aan het denken ... heb mijn bevindingen en gedachten zo kort mogelijk weergegeven :)

BTW MP3 op 192Kb encoding vs CD ... denk niet dat wij dat met het blote oor gaan horen (mits gebruik van deftig soundplayback materiaal offcourse)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

devnull

Koel....ik mail je details...

devnull

Ik probeer het allemaal goed en betaalbaar te maken je kunt ook gewoon naar een inbouwer gaan en het voor 5000 euro laten inbouwen maar ik heb liever een goed systeem voor 350 euro dan een patserig ding (wat niet te customizen is) voor 5000 euro.
Ik richt me dus waarschijnlijk op een andere groep..maar we kunnen\samenwerken en zo de hele markt bedienen. :)
Ik handel in computers en laptops dus matreriaal genoeg..euuhh.
mobiel internetten kan ook met mijn systeem (pcmcia isdn of wifi kaarten) .
Hewt opklapsysteem in die Audi was kompleet weg te draaien en viel dan in een gezekerde  "kist". Je kon makkelijker de auto stelen dan het systeem... :))

devnull

O,ja Entusan,

Dit heb ik dus altijd in de auto aangesloten. Dient als webserver, mp3 speler, divx/ viewer, linux coding, en gps/navigator
Ongekend apperaatje waarbij die Windows PDA's verbleken.. :)

www.zaurus.com

rogier

Je kunt het systeem ook nog gaan koppelen aan Digitenne: kun je ook nog digitaal TV kijken / radio luisteren. En natuurlijk 802.11g ondersteuning voor het uploaden 8)

devnull

Yellow Banana,

Je kunt er zeker 1 bestellen als jij me helpt met tunen en
inbouwen van dit soort systemen krijg je van mij een
mp3/film systeem.

gelebanaan

Deal! Mail me even, spreken we concreet iets af.

gelebanaan@chello.nl

855-Champagne

Hoi Devnull,

Spanning hoeft geen probleem te zijn daar heb je ovormers voor van 12v/230v deze werken goed.
Heb een keer in een camper een omvormer gebouwd die 2000watt moest leveren was echt cool.
Het probleem zt hem in de ruimte, heb zelf net een systeem ingebouwd waar ik tv/dvd kan kijken met een player in het dashboardkastje.
Kennis van mij heeft een inbouw station als je ziet wat daar allemaal mogelijk is moet dat systeem van jouw ook wel kunnen
Digitenne zijn ze mee bezig, ik heb het al gezien in een auto, wat een perfect beeld en geluid allemaal cd/dvd kwaliteit.
Maat het probleem is het overschakelen tussen de zenders
dat werkt nog niet goed.