stuurgedrag en banden

Gestart door barrel, 17-09-2007 21:47:24

Vorige topic - Volgende topic

barrel

Mijne heren en dames Roffelaars,
Zoals in mijn introductie reeds vermeld ( nieuw lid) heb ik problemen met het op de weg houden van mijn V70. Zoals menige reeds vermeld hebben , heb ik te grote banden er onder liggen, nl 225-45-16. Ook werd vermeld dat ik te weinig to-spoor had. Ik ben naar een grote en zeer ervaren uitlijn'r geweest. Hij beaamde de te grote banden, met als gevolg een zoekerig gedrag. Ook heeft hij de auto uitgelijnd, zowel voor als achter. Gevolg is een zeer verbeterde sporing bij het rechtuit rijden. Na de test rit van de monteur gaf hij aan dat er iets niet goed zit. Zijn ervaring gaf hij aan als alarmerend. Bij stuur corr. op gem. snelheid reageerde de auto zeer willekeurig en zeer gevaarlijk. Na breed beraad kwam hij op de conclusie dat niet de voorkant de boosdoener is maar de achterkant. De schokdempertest wees uit dat beide zijden op de grens zaten. Hij vond wel dat de achterzijde erg hoog stond. Nu heeft de auto vorig jaar nieuwe veren gekregen, ik weet alleen niet of deze verhoogd cq verzwaard zijn. De monteur gaf wel aan dat dit de schokbrekers wel zeer negatief beïnvloed. De auto krijgt dan een duik effect, wat negatief is voor zijn weggedrag, vooral in de bocht.
Mijn vraag aan jullie, is dit mogelijk of een broodje aap. En hebben jullie hier ervaringen mee.
Btw de stabilisator rubbers en ophangrubbers zijn goed.
Wat denken jullie van het volgende oplossing: De twee voorbanden verwisselen met 205-50-16 en achter even zo laten. M.i. breng je hiermee de verhouding weer naar elkaar toe.
Graag jullie mening.
Barrel
Goede vrienden zie je niet, zij staan achter je...

Misha

Citaat van: barrel op 17-09-2007 21:47:24
Mijne heren en dames Roffelaars,
Zoals in mijn introductie reeds vermeld ( nieuw lid) heb ik problemen met het op de weg houden van mijn V70. Zoals menige reeds vermeld hebben , heb ik te grote banden er onder liggen, nl 225-45-16. Ook werd vermeld dat ik te weinig to-spoor had. Ik ben naar een grote en zeer ervaren uitlijn'r geweest. Hij beaamde de te grote banden, met als gevolg een zoekerig gedrag. Ook heeft hij de auto uitgelijnd, zowel voor als achter. Gevolg is een zeer verbeterde sporing bij het rechtuit rijden. Na de test rit van de monteur gaf hij aan dat er iets niet goed zit. Zijn ervaring gaf hij aan als alarmerend. Bij stuur corr. op gem. snelheid reageerde de auto zeer willekeurig en zeer gevaarlijk. Na breed beraad kwam hij op de conclusie dat niet de voorkant de boosdoener is maar de achterkant. De schokdempertest wees uit dat beide zijden op de grens zaten. Hij vond wel dat de achterzijde erg hoog stond. Nu heeft de auto vorig jaar nieuwe veren gekregen, ik weet alleen niet of deze verhoogd cq verzwaard zijn. De monteur gaf wel aan dat dit de schokbrekers wel zeer negatief beïnvloed. De auto krijgt dan een duik effect, wat negatief is voor zijn weggedrag, vooral in de bocht.
Mijn vraag aan jullie, is dit mogelijk of een broodje aap. En hebben jullie hier ervaringen mee.
Btw de stabilisator rubbers en ophangrubbers zijn goed.
Wat denken jullie van het volgende oplossing: De twee voorbanden verwisselen met 205-50-16 en achter even zo laten. M.i. breng je hiermee de verhouding weer naar elkaar toe.
Graag jullie mening.
Barrel

Breder aquapleeeeeeent makkelijker.. dus of je dat achter wilt hebben...
Beter een hele -desnoods goede 2e hands-set-  op alle 2 de assen
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

té grote banden, alarmerend. ???
de bandenmaat 225/45/16 wijkt helemaal niet zó veel af van de standaardmaat 205/50/16.
ik zou het dus toch eerder richting schokdempers-veren beginnen zoeken.
en hoe zit het met de draagarmen, stabilisatorstang(en)?.

thuur

Citaat van: Ludo op 17-09-2007 22:19:34
té grote banden, alarmerend. ???
de bandenmaat 225/45/16 wijkt helemaal niet zó veel af van de standaardmaat 205/50/16.
ik zou het dus toch eerder richting schokdempers-veren beginnen zoeken.
en hoe zit het met de draagarmen, stabilisatorstang(en)?.

Hij zegt ook juist de schokkers en veren ;D

Verhaal klinkt zeer plausibel in mijn oren. De achterkant bepaalt vooral de stabiliteit van een voertuig, daarom leg je altijd de beste banden achter. Met normaal rechtdoor rijden zul je weinig merken, het zijn juist die grenssituaties (aquaplanning, remmen, forse lastwissel, etc.) waarbij de auto onder controle moet blijven.

Zo te horen verdenk ik de veren. Weet je wel de reden waarom er nieuwe veren op zijn gekomen?

Beste in deze lijkt mij uit te kijken voor een set fatsoenlijke veren (al naar gelang je wens) en dan nogmaals te oordelen.

Welke uitlijner ben je geweest trouwens? Zijn er maar bar weinig die weten dat de achterkant van een 850 ook gesteld kan worden ;)

Gr 8)

razorx

Beste Barrel,

even iets van algemene aard, en niet belerend bedoeld:

Bredere banden staan stoer, maar zorgen voor een slechtere wegligging bij nat wegdek, en voor een hoger brandstrofgebruik.

De maat van de fabrikant is een goed compromis tussen uiterlijk, brandstofverbruik, comfort, gedrag bij droog en nat wegdek e.t.c..

Het merk is een andere questie.

Heb je dit probleem altijd, met nat wegdek?

groet,

Yits

barrel

Beste heren,
Hartelijk dank voor jullie commentaar. Ten eerste: De schokbrekers zijn twee maal getest. Voor zijn ze 90% en achter minder dan 50%. Wat wel een belangrijke tip is zijn de draag armen. Ik heb ergens anders gelezen dat dit een zwabberend weggedrag geeft. Ik vraag mij af of deze eenvoudig te vervangen zijn. Wat betreft de nieuwe veren achter weet ik niet waarom ze vervangen zijn. De vorige eigenaar heeft er veel in vervoerd, dus wellicht deze verzwaard. Ze hebben een gele band als markering?? Wat betreft een nat wegdek, ik voel niet een groot verschil, blijft zwak en zoekend.
Het uitlijnen heb ik op aanraden van de FEHAC laten doen bij een beruchte en beroemde monteur bij Profile v.Kleef in Delft. Hij ging zeer professioneel te werk en begon eerst achter door de as volledig los te maken en iets to-spoor te geven, hierna pas voor te stellen, ook licht to-spoor op basis van achter en op de kromming van de Europees wegennet. Het resultaat is erg goed. Vraag aan jullie is nu: code van de veren achter en hoe de draagarmen te vervangen.
Menno 
Goede vrienden zie je niet, zij staan achter je...