Remmen: voor en achter na vervanging.

Gestart door Misha, 20-09-2007 09:12:36

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Velen (Inclusief ondergetekende) zijn niet geheel tevreden over de standaardremmen van onze auto's.
Vervangen door iets beters gebeurt dus veel.
De auto's zijn natuurlijk uitvoerig getest door Volvo, en er zal dus zoiets zijn als een bepaalde remverhouding.

Gaat deze verhouding tussen voor en achter nu niet verloren door voor beter materiaal te monteren ?
Met andere woorden: blijft de stabiliteit bij het remmen gelijk ? Hebben de auto's een vorm van automatische rembalans ?
Of is het noodzakelijk om achter ook wat te doen met de remmen...

Natuurlijk haalt ABS de grootste excessen er wel uit, maar toch..

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

De remmen achter grijpen een tikkeltje eerder aan dan voor. Ze doen qua bijdrage aan de vertraging erg weinig maar houden de auto wel recht.
Als je andere klauwen gaat monteren kan je uitrekenen wat de invloed is op boven genoemd gedrag. Bij kleinere zuiger oppervlakte aan de voorzijde zal deze eerder aangrijpen, maar de meesten willen nou juist graag een groter zuigeroppervlak. In dat geval zal het "achter eerst" effect versterkt worden en is de kans op warmlopen van de remmen aan de achterzijde groter; de gemiddelde tijd dat ze alleen achter aangegrepen zijn tijdens een pedaal slag is immers langer geworden.

Misha

Nog iemand anders een mening ? Het gaat mij vooral om of het duiken/gewichtwisselingen erdoor beinvloed gaan worden, of het EBD ermee overweg gaat voor zover van toepassing..

-D©©©L-

Duiken zit meer in de veren & dempers dan in de remmen.

Misha

De uitleg heb ik nog niet gevonden, dus ik zal het even overdrijven:

Ik ga er vanuit dat een zekere ontwerper/ingenieur de remmen zo heeft gebouwd dat ze bijvoorbeeld 70% op de voorkant zetten en 30% op de achterkant.

Als ik zonder voorremmen ga rijden, schiet er dus 100% op de achterkant, en als ik zonder achterremmen ga rijden, 100% op de voorkant.

Als ik voor betere remmen ga zetten, zal er dus ook een verschuiving gaan plaatsvinden van het remvermogen.
Door ABS zal je hier nooit excessen gaan krijgen, maar doet bijvoorbeeld een EBD ook aan mee? gaat dit vanzelf goed ?

Turbobiker

Theoretisch geschrijf van Marco heb je niet veel aan... Praktijkervaring dus:

Ik kan vol op het pedaal en de wagen blijft helemaal strak. Ik heb het wel langzaam opgebouwd, eerst vertrouwen in de remmen gekregen omdat ik ook bang was dat de achterkant voorbij zou gaan komen. Niet dus, ik kan vanaf 220 vol in het ABS remmen zonder dat de wagen van zijn lijn gaat.

Ik blijf de indruk houden dat achter mee blijft remmen en de montage van andere dempers zal ook zeker helpen, maar de verhouding is zeker veranderd. Zonder negatieve invloed dus.

Misschien als ik achter eens grotere klauwen monteer dat er ook meteen een remdrukverdeler in gaat komen.
De Tussenpaus

Misha

Citaat van: Turbobiker op 23-09-2007 19:58:53
....dat er ook meteen een remdrukverdeler in gaat komen...
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft een S70 standaard EBD aan boord..
En anders wordt ik binnen 5 minuten gelyncht.. ;D

Turbo-Geek

Zit er af fabriek geen remdrukverdeler op dan ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Turbobiker

Citaat van: Misha op 23-09-2007 20:12:19
Citaat van: Turbobiker op 23-09-2007 19:58:53
....dat er ook meteen een remdrukverdeler in gaat komen...
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft een S70 standaard EBD aan boord..
En anders wordt ik binnen 5 minuten gelyncht.. ;D

In ieder geval eentje waarmee ik zelf kan gaan spelen...
De Tussenpaus

Marc O.

Citaat van: Turbo-Geek op 23-09-2007 20:14:42
Zit er af fabriek geen remdrukverdeler op dan ?

Dat is die EBD toch die Misha bedoelt: Electronic Brake Distribution?
...The Nile isn't just a river in Africa...