Olie lekkage

Gestart door S. Brouwer, 23-09-2007 16:08:39

Vorige topic - Volgende topic

S. Brouwer

Ik had al eens een paar druppels olie onder m'n auto gevonden en ook ontdekt dat als ik het gas er is flink opgehad heb het erger is.

Vanmiddag dus maar even onder de auto gekeken waar ik de volgende foto's gemaakt heb.

achterkant karter zit onder de olie,

paar druppels onder aan de turbo, maar det lijkt op opgespatte olie. retour leiding is droog tot omgeving karter. Daar is alles nat.

Keering zou het toch niet kunnen zijn? dan zou het rode bakolie moeten wezen??

Olie retour, zou verklaren waarom het erger is na een keer hard gereden te hebben??

Na alles droog gemaakt te hebben en een rondje gereden te hebben is het in het rood aangegeven gedeelte weer vochtig.

er zit olie boven de laatste afdichting van het onderblok ter hoogte van de olie retour, kan ik er vanuit gaan dat het dan de turbo retour is aangezien deze het bovenste punt is. of zijn er nog andere ideeën qua afdichtingen.

Het speelt al even langer aan deze foto te zien, de auto zal nooit meer roesten...

Ludo

de retourleiding is denk ik altijd de eerste verdachte als je de olie aan de achterkant hebt.
als je twijfelt, de pakking en O ring vervangen.
zo te zien kan jij er makkelijk bij (brug of put?), dus vervangen kost niet veel en is dan ook niet veel moeite.

en maak na montage het blok weer schoon met remmenreiniger.  :D

S. Brouwer

Citaat van: Ludo op 23-09-2007 16:46:02
de retourleiding is denk ik altijd de eerste verdachte als je de olie aan de achterkant hebt.
als je twijfelt, de pakking en O ring vervangen.
zo te zien kan jij er makkelijk bij (brug of put?), dus vervangen kost niet veel en is dan ook niet veel moeite.

en maak na montage het blok weer schoon met remmenreiniger.  :D

Mooi, dan ga ik die deze week vervangen,

Kan ik de leiding los krijgen door de 2 boutjes onder aan de turbo los te draaien en dan de leiding recht omhoog uit het gat te trekken? Ik kon namelijk niet duidelijk zien of er nog een bevestiging aan de onderzijde zit.

Zijn er ook nummers bekend van deze onderdelen? (s70 t-5 '97)

Nog geen brug, hebben voor onze machines oprij beunen zodat je er makkelijk onder kan.
Voordeel is dat hier de auto ook op kan en zolang je niet en voor en achter moet zijn is dat geen probleem.

Ludo

Citaat van: S. Brouwer op 23-09-2007 17:36:06
Kan ik de leiding los krijgen door de 2 boutjes onder aan de turbo los te draaien en dan de leiding recht omhoog uit het gat te trekken? Ik kon namelijk niet duidelijk zien of er nog een bevestiging aan de onderzijde zit.

zo haal je em inderdaad los.
pakking bovenkant: 3514546
pakking (ringetje) onderkant: 30637866

S. Brouwer

bedankt, ga morgen bellen of het ze het zo hebben liggen.

pwassink

Citaat van: S. Brouwer op 23-09-2007 17:55:32
bedankt, ga morgen bellen of het ze het zo hebben liggen.

Zou me verbazen als men dat niet op voorraad had, t lekt immers noooit op die plaatsen ..  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

S. Brouwer

vanmorgen even snel voordat ik naar school moest bij de Volvo Alkmaar geweest.

Deze vonden het erg handig dat ik alvast de onderdeel nummers had en kon ze zo opzoeken in het systeem en uit het magazijn halen.
Ook gelijk nog een bus remmenreiniger gehaald.

kosten: Pakkingen €2,55
             Remmenr  € 2,30

goedkoper als een bus olie..

pas de pakkingen vervangen, het enige punt is dat je een koelvloeistof leiding een slag los moet draaien zodat je m iets aan de kant kan drukken. Anders kreeg ik de retour leiding er niet tussen uit.

Ook hebben ze in het verleden geprobeerd het "lek" af te kitten maar dat werkte niet helemaal.

Na 15 min zaten de nieuwe pakkingen weer op hun plaats.
Na het test rondje ziet alles er nog droog uit, dus is het weer mooi opgelost zo.

Ludo

mooi zo.  :D

ik zou wel later in de week of in het weekend nog eens controleren.
kan nooit kwaad...  ;)

850 T5 Freak

kleine opgraving  ;)

heb met de CY hetzelfde probleem. Heb de O-ring en pakking vervangen wat ik al tig keer vaker heb gedaan, maar zag tot mijn verbazing vandaag dat het toch weer nat was van de olie  :eusa_think:.

Het gat waar de leiding+o-ring in komt had ik brandschoongemaakt, en deze was ook niet beschadigd.

Heb nu voor de zekerheid alles geheel weer goed schoongemaakt, en de ring goed ingevet, maar blijft nat na een flink stukje rijden. met stationair loop niks aan de hand.

zou het misschien komen door een te hoge carterdruk?

wie heeft een idee?
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Ludo

Citaat van: 850 T5 Freak op 30-01-2010 21:51:20
Heb nu voor de zekerheid alles geheel weer goed schoongemaakt,

Heb je het metalen pijpje ook zuiver gemaakt, of eens doorgeblazen?.

850 T5 Freak

ja, alles is geheel goed schoon. heb het gat in het carter met een spiegeltje goed bekeken, en dat is tevens brandschoon  :eusa_think:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Ludo

Vreemd.  :eusa_think:

Ik zou als eerste de pakkingen nog eens vervangen.
De kans is klein, maar dan is tenminste uitgesloten dat die niet goed zouden zijn.
Ze kosten toch niet veel.  ;D

maarten-rademakers

waar kan ik het "gat in de karter" zien?

gr Maarten

Jeroentjuh

Ging het pijpje er makkelijk tussenuit, of moest die met een beetje geweld langs de andere leidingen?

Laatst lekte die van mij daar ook, d8 doe ik ff snel in me pauze, geen zin om toevoer ook ff los te halen, met beetje geweld ging dat net. Maar volgende dag weer olie lekken. Was dus met het loshalen de leiding iets verbogen waardoor het deel waar de rubber ring op komt niet meer mooi rond was maar iets ovaal.

Dat grapje koste me 2 nieuwe leidingen....

KIM

Ik zit ook met deze lekkage. Heb ook de olieretourpakkingen vervangen.
Het lijkt echter niet opgelost, dus ben bang dat de lekkage tussen boven- en onderblok vandaan komt.
Hebben meer mensen dit aan de hand gehad?