afstellen achterdempers Koni geel en Eibach

Gestart door V70geRwin, 28-09-2007 14:01:57

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Morgen ga ik Koni Geel dempers en Eibach veertjes onder mijn 850 schroeven.
De voor dempers kun je makkelijk naderhand stellen maar achter moet je ze daar elke keer voor demonteren.

Met hoeveel slagen strakker/losser rijden jullie met je achterdempers?

Het is een estate met naast benzine ook nog een LPG 61 liter tank.

mehn

Ik heb ze op meerdere standen gehad.
In eerste instantie gemonteerd met 33% (vanuit slap 1/3 richting stevig).
Daarna (om eens te testen) op 100% gezet, zo hard mogelijk dus. Op zich is dat best te doen, al was de auto af en toe tail happy, vooral als ik er alleen inzat en geen bagage achterin lag.
Toen me dat ging vervelen heb ik ze op 0% gezet (zo slap mogelijk) en daar staan ze nu nog steeds op ;)

Dat is nog steeds een stuk harder als gewone dempers (of nivomat) en als er een reservewiel los achterin ligt hoor ik dat regelmatig klapperen ;D

Aan de voorkant staat het op 33%. Oof een feer ff snel op 100% gehad, maar dat fwerd fwat duur aan tandartsfosten  :eusa_whistle:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

-D©©©L-

Jij hebt er toch ook nog veer ophogers bovenop liggen ?

thuur

Citaat van: mehn op 28-09-2007 14:13:41
Oof een feer ff snel op 100% gehad, maar dat fwerd fwat duur aan tandartsfosten  :eusa_whistle:

;D ;D

Gr :D

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 28-09-2007 14:30:16
Jij hebt er toch ook nog veer ophogers bovenop liggen ?

Yep. Door de Eibach veren aan de achterkant 1 inch verlaagd en door de ringen weer 2cm verhoogd ;)

XC60 D4 AWD:

V70geRwin

super goede info Maikel!

had jij hiervoor gewone of R dempers?
wat mij betreft mag het allemaal nog wat strakker namelijk  ;D

klopt het dat strakker achter meer druk voor geeft bij remmen/acceleren?

achter mag hij best nog lager hangen dan met de nivomats van mij.
kijk eerst wel even hoe het zo wordt.....

mehn

Ik had nivomat en een standaard verlagingset, T-5R onderstel veronderstel ik ;)

Of het met remmen iets uitmaakt weer ik niet. Ligt denk ik eerder aan de veren als aan de dempers.

XC60 D4 AWD:

Eugene

Achter 50% en voor 75-100%

Achter moet je niet te stug zetten om lift off oversteer te minimaliseren.

If it's not blown, it sucks...

V70geRwin

Citaat van: Eugene op 28-09-2007 18:11:24
Achter 50% en voor 75-100%

Achter moet je niet te stug zetten om lift off oversteer te minimaliseren.

Eugene, met welke veren combineer jij de koni's?

Eugene

If it's not blown, it sucks...

V70geRwin

Bedankt allemaal, ga ze zo monteren  ;D

ed

Grappig, bij was het juist zo dat de achterkant wat losser werd als ik de demping wat slapper had achter. Achter reed ik met 25% en voor varieerde al naar gelang de wensen. Op 25% was hij vrij neutraal. 50% werd de achterkant wat losser en 75% werd de balans verstoord. Uiteindelijk stond het meestal op 25/25%.

PS: ik had Eibach veren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

face.flava

Ik heb de combi Koni-Intrax. Achter heb ik 'm op 30% staan. Ik heb hem ook op 100% gehad maar daar werd mijn C70 echt een stuiterbak van. Voor had ik 'm effe op 100%, dat ging prima. Nu ben ik 75% aan het proberen, nog steeds strak.  ;)

Succes met het monteren.

michiel

Ik heb de set van eugene overgenomen en voor staat ie op 90 - 100% en achter op 50 of 60% of zo. Is inderdaad vrij stevig, op een niet volkomen vlak wegdek wel er hier en daar nog wel eens wat rammelen, piepen en/of kraken. Maar als ik comfort wilde had ik wel een Citroen CX gekocht  ;D
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

V70geRwin

Het spul zit er onder  ;D

Kleine hindernis was nog de fijne schroefdraad m10 (volvo = grof) van de koni achterdempers die ik zonder bouten heb gekregen (wordt nog nagevraagd). Maar uit de rommeldoos met bouten nog 2 goede gevonden  :eusa_clap:

Gelijk alle rubbers en stabi stangetjes vervangen.

Heb ze er op advies van ludo eerst maar even standaard onder gezet.

Wat een rustige auto is het geworden, ligt strakker op de weg en veel minder reactie op gas/remmen dan ervoor. Gedeeltelijk zit dit natuurlijk ook in het 15 jr/150K km oude spul maar dit is wel zo als hij van mij mag zijn.

Voor is hij nog iets gezakt en achter veel meer en dat vind ik erg mooi en eigenlijk precies wat ik wilde.

Ga er eerst zo een poos mee rijden om dit beter te leren kennen  :eusa_dance:
Maar deze komt wel in de top3 van upgrades waar je veel lol van hebt (naast de remmen en xenon).