te hoog olie verbruik

Gestart door bert_jansen, 18-06-2003 19:53:00

Vorige topic - Volgende topic

bert_jansen

na ruim 5000 kilometer heb ik geen olie meer op de pijl stok. we hebben 3 liter bij gevuld om weer tot aan het max. streepje te komen.
hij lekt nergens en we zien ook geen blauwe rook.
dat dit te hoog is begrijp ik, maar heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

noemens waardig is mischien dat de lambda sonde brand en de melding is "luchtmassa meter".
heeft het zowizo zin om de luchtmassameter te vervangen of moeten we eerst iets ander doen? :-\ :'(
GBJ

levensnevel

Just a guess:
Toevallig in die 5.000 km veel stukken langdurig flink door gereden ? Wellicht zat er veel water in je olie wat nu verdampt is   ::)

levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

rogier

Ik doe 1 op 1000, dus dit valt best mee ;D

Wil

Citaat van: Rogier 0203260 op 18-06-2003 21:36:23
Ik doe 1 op 1000, dus dit valt best mee ;D

Jaja, dat zeiden vroeger : 1 op 1000 is toelatbaar en de verkoper heeft ook zijn verhaal klaar om vooral geen revisie uit te laten voeren. Moderne motoren zijn zeker geen olieslupers meer,  1 op 5000 to 10.000 is gebruikelijk.

Je motor (olieschraapveren) is/zijn gewoon op  met 1 op 1000 km en beter wordt het nooit alleen slechter.

bert_jansen

Citaat van: levensnevel op 18-06-2003 20:05:05
Just a guess:
Toevallig in die 5.000 km veel stukken langdurig flink door gereden ? Wellicht zat er veel water in je olie wat nu verdampt is   ::)

levensnevel

inderdaad ik ben door duitsland gereden van onder naar boven en heb hele stukken continu 170 gereden.
ik heb verder nooit last hiervan gehad maar het viel me zo ineens op :(
GBJ

bert_jansen

heeft iemand een idee wat ik met die luchtmassameter moet doen? ??? ??? ??? ???
GBJ

Wil

Citaat van: bert_jansen op 18-06-2003 22:36:52
heeft iemand een idee wat ik met die luchtmassameter moet doen? ??? ??? ??? ???

Controleer vooral allerlei vacuumslangetjes of die wel op hun plaats zitten danwel scheuren vertonen.
Heb zelf perongeluk een slang tijdens het schoonmaken losgetrokken (inlaatspruitstuk naar vacuumopnemer direct boven de fan) zonder dat ik het in gaten had. Hierna brande bij mij ook het lambdalampje. Het geheel resetten en daarna was het goed.

rogier

Citaat van: Wil op 18-06-2003 22:17:29
Jaja, dat zeiden vroeger : 1 op 1000 is toelatbaar en de verkoper heeft ook zijn verhaal klaar om vooral geen revisie uit te laten voeren. Moderne motoren zijn zeker geen olieslupers meer,  1 op 5000 to 10.000 is gebruikelijk.

Je motor (olieschraapveren) is/zijn gewoon op  met 1 op 1000 km en beter wordt het nooit alleen slechter.
Moet ik er wel bij zeggen dat dit verbruik in Duitsland is geconstateerd. Ik heb de hele week rond de 200 km/h gereden (gemiddeld), dus dan valt het nog mee. Normaal verbruik zou ik niet weten...

Zippo

Just a guess:

levensnevel

Water in de olie ??? ??? ???
Leg uit!!

Zippo

Reitse

Rogier,

Loopt jouw GLT nog steeds op 4,5 cilinder?
Dat zou misschien iets met je olieverbruik te maken kunnen hebben...

rogier

Ja, wel zeker dat dat er mee te maken heeft.

Reitse

Citaat van: Rogier 0203260 op 19-06-2003 00:46:33
Ja, wel zeker dat dat er mee te maken heeft.
Misschien wel handig om dat er meteen bij te zetten, niet iedereen weet dat, en voordat mensen gaan denken dat ze zich geen zorgen hoeven te maken "omdat het nog erger kan"...

ed

Citaat van: Zippo op 19-06-2003 00:14:11
Just a guess:

levensnevel

Water in de olie ??? ??? ???
Leg uit!!

Zippo

In lucht zit een boel vocht. Kijk maar eens 's morgens als je de auto start. Er komt een flinke damp uit de uitlaat. Deze zelfde damp ontstaat uiteraard ook in de motor, en vooral bij koude motor slaat dat neer. Als je dus erg veel korte stukjes rijd komt er steeds meer "water" in de olie doordat neergeslagen water op de cilinderwand langs de zuigerveren in het carter terecht komt. Als er dan vervolgens een flink stuk hard wordt gereden wordt de olie zo warm, dat al het vocht verdampt o.a. via de carter ventilatie. Zo lijkt het dat het olieverbruik erg hoog is, terwijl het voor een deel "waterverbruik" is.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Volgens mij zit er een manco in je verhaal.
Er komt water bij de olie, maar die verdampt ook weer. Het oliepeil blijft onder die omstandigheden gelijk. Dus dat heeft dan toch niets meer te maken met het verbruik lijkt me.

ed

Er komt water in de olie. Zodra er een heel lang stuk wordt gereden verdampt het water, waardoor het peil ineens een flink stuk zakt. Als er alleen maar korte stukje wordt gereden zal het water niet verdampen, en lijkt het oliepeil niet te zakken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!