ABS-foutmelding

Gestart door charly, 30-09-2007 17:41:10

Vorige topic - Volgende topic

charly

Bij het "voorzichtig" vervangen van de stofhoes van de linkse homokinetische koppeling, is het dan toch gebeurd : 1 kabeltje van de ABS-sensor brak af.
Gevolg is dat het ABS-systeem buiten dienst is aangezien het "ABS-fout"-lampje en het "TRACS OFF"-lampje branden op het dashboard. Geen zwaar probleem dacht ik; even eenvoudig het draadje terug in de stekker solderen en klaar zou kees (sorry voor de Nederlanders) moeten geweest zijn. Doch de lampjes blijven lekker branden. Zekering 9 en 29 zijn NIET defect. Het gesoldeerde kabeltje werd op de las met een ohm-meter uitgetest. De volledige kabel is blijkbaar ook niet eenvoudig te vervangen vermits deze blijkbaar rechtstreeks verbonden is op de hoofdkabelboom in het vak onder de "Main Fuse"-doos.
Héééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééélp !

Ludo

heb je het contact op stand II gezet, of de auto gestart vóór dat je de kabel hebt gesoldeerd?.
dan moet je enkel (laten) resetten.

charly

Bedankt voor de snelle reactie. Contact NIET op II gezet en voor het solderen wel degelijk gestart en gereden. Wat wordt bedoeld met ABS-resetten? Gaat één en ander via de diagnose-stekker? Werkt na de reset-procedure alles weer zoals voorheen?

Ludo

je hebt dus gereden met de kabel los.
daardoor heeft de computer een foutmelding gekregen, er was nl geen signaal van de sensor.
dan gaat het lampje branden.
dat moet je nu laten resetten, de foutmelding eruit laten halen dus.
je hebt een 96er TDI, daar moet je even voor naar de dealer, die doet dat inderdaad met de Volvo Systeem Tester via de diagnosestekker.
daarna zal het lampje niet meer gaan branden, omdat de sensor inmiddels weer terug contact maakt na het solderen.
als je dat éérst gesoldeerd had alvorens gaan starten/rijden, was er niks aan de hand geweest.  ;)

charly

Fantastisch. Zelfs op een zondagnamiddag word ik door een VOLVO-fanaat op mijn wenken bediend. Hartelijk bedankt.